Hej!
Skall försöka mig på att bygga ett fräsbord till min Elu 97e. Har kommit över lite delar från en äldre bordsfräs som jag förhoppningsvis kan använda.
Tänkte kolla om någon har förslag på något bra sätt att fästa fräsen?
Antar att jag behöver förlänga chucken för att nå upp över kanten. Har kollat på musclechuck, de verkar ha en variant med förlängning. Vet dock inte om de passar på min gamla Elu.
Vad tror ni? Går det få till något vettigt av skrotet?
Skall försöka mig på att bygga ett fräsbord till min Elu 97e. Har kommit över lite delar från en äldre bordsfräs som jag förhoppningsvis kan använda.
Tänkte kolla om någon har förslag på något bra sätt att fästa fräsen?
Antar att jag behöver förlänga chucken för att nå upp över kanten. Har kollat på musclechuck, de verkar ha en variant med förlängning. Vet dock inte om de passar på min gamla Elu.
Vad tror ni? Går det få till något vettigt av skrotet?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Jag hade nog vinkelslipat o filat för att få till en plan yta i nivå med de låga ribborna och sen satt fräsen med försänkta skruvar ovanifrån, in i de gängade hålen i fräsens sula.
Hur tjockt är det vid de låga ribborna? Musclechuck och andra förlängare kan va trevliga ibland men antar din fräs bara har 8mm hylsa? Jag skulle nog inte vilja köra förlängare med 8mm skaft som default, snarare nödlösning när det krävs.
Hur tjockt är det vid de låga ribborna? Musclechuck och andra förlängare kan va trevliga ibland men antar din fräs bara har 8mm hylsa? Jag skulle nog inte vilja köra förlängare med 8mm skaft som default, snarare nödlösning när det krävs.
Tack för förslag!Ola C skrev:
Jag hade nog vinkelslipat o filat för att få till en plan yta i nivå med de låga ribborna och sen satt fräsen med försänkta skruvar ovanifrån, in i de gängade hålen i fräsens sula.
Elu´n tar som mest 8mm. Kanske läge att leta efter en fräs som tar 1/2" skaft? Om man slipar ner till i nivå med ringen i mitten, så blir nog tjockleken runt centimetern.
Jag har ett liknande projekt som står i kö. Gjutjärnsbordet från en gammal remtransmissionsdriven vertikalfräs med trästomme.
Min plan är att fräsen skall monteras på en lodrät gejder som är monterad på stommen helt separat från bordet. På det viset behöver jag inte förstöra de viktiga förstärkningsribborna under bordet och kan använda inläggsringar i hålet i bordet.
Det stora problemet är att alla vanliga handöverfräsar av det litet större slaget har fotplattan inbyggd i fräsen. Man borde ha en lös fräsmotor att montera på gejdern. Sådana finns men de är relativt dyra.
Min plan är att fräsen skall monteras på en lodrät gejder som är monterad på stommen helt separat från bordet. På det viset behöver jag inte förstöra de viktiga förstärkningsribborna under bordet och kan använda inläggsringar i hålet i bordet.
Det stora problemet är att alla vanliga handöverfräsar av det litet större slaget har fotplattan inbyggd i fräsen. Man borde ha en lös fräsmotor att montera på gejdern. Sådana finns men de är relativt dyra.
Ja, det kanske är en bra ide att fästa fräsen i bordet (eller ställ) i stället för i skivan. Men konstruktionen blir mer komplicerad än att bara bulta fast fräsen direkt i gjutjärnsskivan. Jag undrar hur mycket man förlorar på att ta bort förstärkningarna. Det blir trots allt ganska mycket gjutjärn kvar. Plattan väger ca 17kg, så den borde kunna ta upp ganska mycket energi. När man bultar fast fräsen med fot ger den lite tillbaka i förstärkning.H heimlaga skrev:Jag har ett liknande projekt som står i kö. Gjutjärnsbordet från en gammal remtransmissionsdriven vertikalfräs med trästomme.
Jag hade inte varit så orolig över att ta bort material, iaf inte för att den skulle bukta av vikten från en handöverfräs eller bli ostabil under användning. Faran är väl isåfall att skivan skulle kunna slå sig när ribborna tas ner.
Klicka här för att svara