Erfarenheter av MJ10-1000F?

530 läst  5 svar

1. J
    Renoverare Nivå 1
    God afton!

Går i tankar på att köpa bordsåg/justersåg/panelsåg. Hade först siktet instället på en Bosch GTS10 XC men då jag inte behöver flytta runt den etc funderar jag nu snarare på något likande den här:
    MJ10-1000F som säljs av Duab. Verkar vara en modell som ursprungligen kommer från Burt Group.

Någon som har erfarenhet av sågen? Eller har förslag på likande för ungefär samma peng?
    Stort tack!

2. mattiasp
    Moderator · Nivå 16
    Jag har ingen erfarenhet av den sågen. Duab skriver om sågens specifikationer som om de vore fantastiska, vilket de inte är. Det gör mig skeptisk.

För de pengarna skulle jag leta efter en begagnad stationär justersåg. En sådan går att sälja för samma pengar om du inte är nöjd eller vill uppgradera. Duabsågen kommer mer eller mindre vara osäljbar begagnad.

Nu vet jag inte vad man hittar på begagnatmarknaden för din budget, men det kommer nog tips från de mer rutinerade blocketrävarna under dagen.

Om du absolut vill köpa nytt skulle jag hellre rekommendera Boschen. Den kan du i alla fall uppgradera utan att behöva ge bort den.

• Laddar…
  3. Frustrator
    Verktygstokig · Nivå 14
    Hur stort utrymme har du?
    Vad ska du bygga?

Den här ligger ute i gbg:
    Jag vill tipsa om en annons på Blocket: Justersåg Wadkin. Sinkfräs. Industrihjul https://www.blocket.se/vi/77566728.htm

4. J
    Renoverare Nivå 1
  5. P
    Medlem · Nivå 11
    Jag har heller ingen erfarenhet av Duabs sågar men håller definitivt med mattiasp i det han skriver.
    Bara för att man steppar upp i storlek blir nödvändigtvis inte sågen bättre, framför allt tycker jag att justerbordet ser extremt klent ut.

Det här verkar vara sågar som byggts och utrustats för att kunna tas för riktiga justersågar men är det inte. En bra justersåg är en avancerad precisionsmaskin vilket knappast går att åstadkomma med en prislapp på tiotusen kronor.

Det är surt — jag har själv tittat på och önsketänkt att maskiner som de du länkat till skulle vara dugliga men faktum är att kvalitet kostar. Och det spelar ingen roll om man hobbysnickrar eller är proffs. Nittio grader ska vara nittio grader osv, annars blir det bara problem senare i produktionen.

Begagnade kvalitetsmaskiner är bättre alla dagar i veckan, det finns faktiskt ganska mycket att välja på.

Lycka till med jakten på din såg!
    //Ronnie

6. J
    Renoverare Nivå 1
    Tack!

Tänkte bara passa på att nämna att det blev en Bosch GTS 10 XC (kampanjpris).
    Tror att den kommer att göra jobben jag behöver den till utmärkt ett tag framöver.
    En större och bättre får det bli när det finns mer plats och pengar på banken. :)

Blev även en 1,5KW spånsug. Denne från Duab.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: