Det finns ju såklart uppenbara skillnader, men bara på blocket finns bandsågar från några tusen till 40'000. Jag antar att kvalitén och hjulstorleken spelar stor roll. Finns det andra stora skillnader? Finesser som jag inte känner till?
Vad ska man tänka på när man tittat på en begagnad? Jag täckte först och främst såga till rått virke?
Jag har svårt att säga i denna är värd 4000 eller 24000 kr. Hur ska jag tänka? Den på bilden är 500 mm hjul och 1000 W, antar 1 fas. Stor inget annat i annonsen, vad ska jag komk efter?
Vad ska man tänka på när man tittat på en begagnad? Jag täckte först och främst såga till rått virke?
Jag har svårt att säga i denna är värd 4000 eller 24000 kr. Hur ska jag tänka? Den på bilden är 500 mm hjul och 1000 W, antar 1 fas. Stor inget annat i annonsen, vad ska jag komk efter?
Verktygstokig
· Halland
· 8 368 inlägg
Det där ser ut att vara en ejca. Dvs typ samma som de gamla amerikanska delta.Andreas Lundgren skrev:
Det finns ju såklart uppenbara skillnader, men bara på blocket finns bandsågar från några tusen till 40'000. Jag antar att kvalitén och hjulstorleken spelar stor roll. Finns det andra stora skillnader? Finesser som jag inte känner till?
När du kollar på beg så kolla storleken, dels så ska du få in ditt ämne, sen ju större hjul dessto mer massa vilket gör att risken för att den inte orkar minskar något.
Generellt är stor tyngd i bandsågen bra för då blir den stabil. (Tänk gjutjärn) men samtidigt så ska den få plats i din verkstad..
Verktygstokig
· Halland
· 8 368 inlägg
Motorn kan du alltid byta om den är för klen. Jag har en sån där ejca b50 och den tuggar sig rakt igenom allt jag slänger på den. Jag betalade 2k för min och tyckte det var ett fynd. För mig motsvarar den ändå en såg i 8-10k-klassen.
När du skriver såga rått virke är det att få ner det till mindre bitar eller tänker du mer på att såga faner?
När du skriver såga rått virke är det att få ner det till mindre bitar eller tänker du mer på att såga faner?
Verktygstokig
· Halland
· 8 368 inlägg
På bandsågen ska du kolla hur hjulen ser ut så de inte är skeva.
"Trunnions" på undersidan av bordet, det är lätt att de går sönder.
Slitdelar är kullager och beläggningen på hjulen, samt ev fjäder.
Om du köper och ska flytta en såg, ta av bordet medan du flyttar så ingen får för sig att lyfta i bordet eller något sånt så det går sönder.
"Trunnions" på undersidan av bordet, det är lätt att de går sönder.
Slitdelar är kullager och beläggningen på hjulen, samt ev fjäder.
Om du köper och ska flytta en såg, ta av bordet medan du flyttar så ingen får för sig att lyfta i bordet eller något sånt så det går sönder.
Ju kraftigare stomme och ju mer gjutjärn och ju större hjul och ju bättre bearbetade passningar mellan delarna destu bättre bandsåg.
Ju bättre skyddskåpor kring bladet och ju bättre tillställd den är för spånsug destu säkrare och hälsosammare bandsåg.
Dessutom skall den ju rymmas in i verkstaden.
För en hobbysnickare som vill ha en hyfsat bra bandsåg blir det lämpligaste alternativet ofta en Ejca som den du länkar till.
Jag köpte en E.V.Beronius med 60 cm hjul tillverkad på 1910-talet. Den kostade 300 eller 350 euro. Byggde om den från remtransmissionsdrift till motordrift. Byggde alla skydd och kåpor som skall finnas enligt nutida krav. Monterade moderna bladstyrningar. Pappa installerade elektrisk likströmsbroms på den. Resultatet blev en bandsåg som motsvarar de bästa proffsmaskinerna som finns att köpa i dag. För en bråkdel av priset.
Ju bättre skyddskåpor kring bladet och ju bättre tillställd den är för spånsug destu säkrare och hälsosammare bandsåg.
Dessutom skall den ju rymmas in i verkstaden.
För en hobbysnickare som vill ha en hyfsat bra bandsåg blir det lämpligaste alternativet ofta en Ejca som den du länkar till.
Jag köpte en E.V.Beronius med 60 cm hjul tillverkad på 1910-talet. Den kostade 300 eller 350 euro. Byggde om den från remtransmissionsdrift till motordrift. Byggde alla skydd och kåpor som skall finnas enligt nutida krav. Monterade moderna bladstyrningar. Pappa installerade elektrisk likströmsbroms på den. Resultatet blev en bandsåg som motsvarar de bästa proffsmaskinerna som finns att köpa i dag. För en bråkdel av priset.
De flesta sågar klarar att spänna upp små tunna blad. Med liten hjuldiameter kommer stålet i bladet utsättas för en kraftig böjning. För att inte ge upphov till materialutmattning behöver bladet då vara tunt och det är ok så länge du bara ska såga snickarglädje eller pussel. För att klyva grövre och allmänt kunna använda bättre blad, tex koboltlegerade bimetallblad eller karbidblad krävs dels större hjuldiameter och dels att sågen är kraftigt byggd så den klarar att spänna bladet tillräckligt hårt. Det är inte roligt att såga med ett underspänt blad, det vandrar iväg osv.
Det ligger en gräns någonstans vid >35 cm diameter på hjulen, med en bra sådan såg kan du använda 1/2” bimetallblad. >50 cm klarar ofta att spänna riktigt styva och grovtandade blad men det är individuellt beroende på såg och varierar med kvalitet. Lika så med såghöjden, större sågar har större maximal höjd på det som går att såga. Men allt är som du märkt en kompromis, större sågar är också högre och kräver sin takhöjd tyvärr
Det ligger en gräns någonstans vid >35 cm diameter på hjulen, med en bra sådan såg kan du använda 1/2” bimetallblad. >50 cm klarar ofta att spänna riktigt styva och grovtandade blad men det är individuellt beroende på såg och varierar med kvalitet. Lika så med såghöjden, större sågar har större maximal höjd på det som går att såga. Men allt är som du märkt en kompromis, större sågar är också högre och kräver sin takhöjd tyvärr
Redigerat:
Om du skall såga mer än någon enstaka stock till bräder och plankor så är det snarare ett sågverk som du behöver. En blocksåg är ju det bästa alternativet.
Enstaka klabbar kan du säkert såga upp på bandsåg men då skall du satsa på den största och kraftigaste bandsågen du hittar. Minst 70 cm hjuldiameter så du kan använda 30 eller 35 mm breda grovtandade blad.
Här är ett exempel på en bra Jonsered som troligen är tillräckligt stor:
https://www.blocket.se/halland/Storre_bandsag_82435455.htm?ca=2&w=3
Den här kan vara ett fynd om man moderniserar skydden men den kräver mer arbete än de andra och priset är därefter:
https://www.blocket.se/hassleholm/Bandsag_model_storre_3_fas_83127124.htm?ca=2&w=3
Är det någon som känner till tillverkaren LKW?
En Waco med 80 cm hjul. Den bästa för ditt ändamål av de här tre. Kostar därefter.
https://www.blocket.se/ostergotland/Bandsag_WACO_800_83829910.htm?ca=2&w=3
Enstaka klabbar kan du säkert såga upp på bandsåg men då skall du satsa på den största och kraftigaste bandsågen du hittar. Minst 70 cm hjuldiameter så du kan använda 30 eller 35 mm breda grovtandade blad.
Här är ett exempel på en bra Jonsered som troligen är tillräckligt stor:
https://www.blocket.se/halland/Storre_bandsag_82435455.htm?ca=2&w=3
Den här kan vara ett fynd om man moderniserar skydden men den kräver mer arbete än de andra och priset är därefter:
https://www.blocket.se/hassleholm/Bandsag_model_storre_3_fas_83127124.htm?ca=2&w=3
Är det någon som känner till tillverkaren LKW?
En Waco med 80 cm hjul. Den bästa för ditt ändamål av de här tre. Kostar därefter.
https://www.blocket.se/ostergotland/Bandsag_WACO_800_83829910.htm?ca=2&w=3
Redigerat:
Ja, det verkar ju coolt när jag googlar på det, men jag tänker kanske egentligen lite mer finsnickeri, jag har lite begränsat med utrymme.H heimlaga skrev:
Så jag kanske tog i lite... Kan jag klyva en 1-meters "stock" med 150mm i diameter är jag nöjd. Och i praktiken blir det nog bara några gånger om året, resten blir väl andra arbeten av skivor och sådant som man annars kanske har en bordssåg till. Hitintills har det varit så pass små saker att har klarak mig med motorsåg+planhyvel...
Det är skoj att såga upp egna brädor av små stockar och lägga på tork. Man bör dock vara beredd på att det mesta antar propellerform, vanliga fruktträd tex är oftast sned och vida med mycket spänningar inbyggt, särskilt grenarna. Jag har byggt några olika jiggar för att såga små stockar, på min senaste bandsåg/jigg kan jag klar upp till ca 35 cm diameter.Andreas Lundgren skrev:
Ja, det verkar ju coolt när jag googlar på det, men jag tänker kanske egentligen lite mer finsnickeri, jag har lite begränsat med utrymme.
Så jag kanske tog i lite... Kan jag klyva en 1-meters "stock" med 150mm i diameter är jag nöjd. Och i praktiken blir det nog bara några gånger om året, resten blir väl andra arbeten av skivor och sådant som man annars kanske har en bordssåg till. Hitintills har det varit så pass små saker att har klarak mig med motorsåg+planhyvel...![]()
Det finns några gamla trådar om detta, förutom mig vill jag minnas att @Ola C har postat något exempel
Min gamla såg/jigg:
https://www.byggahus.se/forum/threa...ndsag-morten-bs350.275841/page-3#post-2485268
Jag har några bilder på min nuvarande såg/jigg i forumet ngn stans men hittar inte
Redigerat:
Snyggt det du länkade till i alla fall! Var gör man åt vridningarna? Sågar en gång till eller planhyvlar?nanowire skrev:
Andreas Lundgren skrev:
nanowire skrev:
Det är skoj att såga upp egna brädor av små stockar och lägga på tork. Man bör dock vara beredd på att det mesta antar propellerform, vanliga fruktträd tex är oftast sned och vida med mycket spänningar inbyggt, särskilt grenarna. Jag har byggt några olika jiggar för att såga små stockar, på min senaste bandsåg/jigg kan jag klar upp till ca 35 cm diameter.
Det finns några gamla trådar om detta, förutom mig vill jag minnas att @Ola C har postat något exempel
Min gamla såg/jigg:
https://www.byggahus.se/forum/threa...ch-maskiner-idag.250889/page-135#post-2663014nanowire skrev:
Min nuvarande sågsläde