Verktygstokig
· Stockholm
· 1 399 inlägg
Jag överväger att köpa Axminsters rikt/plan med spiralkutter (trade serien). Jag utgår från att den tillverkas i Kina och är normalt sett emot kinagrunkor men sedan jag köpte JET:s oscillerande kantputs blev jag glatt överaskad och inser att en del kinagrejer faktiskt är ok. Stabil, inget smäck och med god precision.
Någon som har en Axminster hyvel från tradeserien och kan ge lite feedback?
Det är denna jag syftar på:
https://www.axminster.co.uk/axminst...planer-thicknesser-spiral-cutters-230v-101156
Någon som har en Axminster hyvel från tradeserien och kan ge lite feedback?
Det är denna jag syftar på:
https://www.axminster.co.uk/axminst...planer-thicknesser-spiral-cutters-230v-101156
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu är väl Peter Parfitt på Youtube inte särskilt opartisk när det gäller produkter från Festool eller Axminster men hoppas och vill tro att han ändå har lite heder i sig.
Har för mig att han gjort en review av en trade-serie hyvel från Axminster och vill minnas att han gav den bra betyg. Minns dock inte vad det var för kutter i maskinen.
Får säga att skulle jag köpa en kinahyvel är det nog den jag skulle överväga.
//Ronnie
Här är en länk:
Har för mig att han gjort en review av en trade-serie hyvel från Axminster och vill minnas att han gav den bra betyg. Minns dock inte vad det var för kutter i maskinen.
Får säga att skulle jag köpa en kinahyvel är det nog den jag skulle överväga.
//Ronnie
Här är en länk:
Verktygstokig
· Halland
· 8 318 inlägg
Vad blir det med frakt för axminsters? För 28k får du en ny hammer med spiralkutter, med frakt.. Dock är det a3-31 så den tar ju lite bredare. Vet inte om deras a3-26 finns med spiral? Den verkar kosta 20k ny nu. (Alltså 26 med raka)
https://planomaskin.se/sv/stationara-maskiner/hyvla/hammer-a3-31-riktplanhyvel-med-spiralkutter.html
https://planomaskin.se/sv/stationara-maskiner/hyvla/hammer-a3-31-riktplanhyvel-med-spiralkutter.html
Redigerat:
Verktygstokig
· Halland
· 8 318 inlägg
Verktygstokig
· Stockholm
· 1 399 inlägg
Jag har också a26an med spiral och har egentligen inget negativt att säga om den. Det är en bra och genomtänkt maskin. Det man ska överväga innan man köper den är om man hellre vill ha större bord, om man vill ha 3-fas och om man kan acceptera vevandet mellan rikt och plan.
Jodå, även jag är nöjd. Den känns rätt så gedigen trots sin litenhet. Spiralkuttern är verkligen toppen, med bra hyvlingsresultat. Dessutom har jag fått för mig att den är mindre effektkrävande, nåt som är bra med en så motorsvag maskin.
Givetvis hade jag hellre velat ha en större maskin med längre bord, men frånsett kostnaden så stupar det i mitt fall på att jag inte kan fås trefas i min (hyrda) snickarbod.
Givetvis hade jag hellre velat ha en större maskin med längre bord, men frånsett kostnaden så stupar det i mitt fall på att jag inte kan fås trefas i min (hyrda) snickarbod.
Alltså det hära med spiral. Det verkar som att alla lovordar det och menar att det är en enorm skillnad. Jag köpte därför till det till min. Och det stämmer: den låter lite mindre, lite mindre utslag och spånorna är mindre och förmodligen bättre ur spånsugssynpukt (tror jag, jag har inte jämfört rakt av mot motsvarande maskin med vanlig kutter). Men man måste fortfarande ha hörselskydd, du har fortfarande kuttermärken och måste putsa ytan innan du är klar och man måste forfarande ha en bra spånsug (min classesug räcker inte riktigt till). Min poäng är att spiralen är det dära lilla extra som är nice men steg 1 2 och 3 är fortfarande en bra och välbyggd maskin och i stort sett alltid duger motsvande med vanlig kutter.
Produkter som diskuteras: "hörselskydd"
Plastskylt hörselskydd Systemtext
Skylt i plast, 210 x 297 mm
101 kr inkl moms
Läs mer
Verktygstokig
· Stockholm
· 1 399 inlägg
Tack igen för input!
Ni som har en 26:a, räcker kraften till med den klena motorn?
Ni som har en 26:a, räcker kraften till med den klena motorn?
Verktygstokig
· Stockholm
· 1 399 inlägg
Har pratat med Plano Maskin idag. En A 31 kan jag få i mitten på mars, en A 26 i slutet av maj. Ska kolla om jag kan göra någon rockad i verkstan så jag får plats med 31:an. Tänkte lägga order i morgon.