Hej,

Jag velar mellan 2st släp.

1. Helt ny Fogelsta 1425 750u, obromsad, med 80cm nätgrindar, tippfunktion, stödhjul
Pris 14500

2. F.D Thule Rental L751, 5 år gammal, bromsad, stödhjul, förstärkta lemmar fram o bak, 1050kg axel, nätgrind 70 lr 80 cm osäker. Nyservad och genomgången enligt uppgift
Pris 14000

En kunnig kollega som jag litar på säger Thule utan tvekan och jag lutar väl åt det hållet. Nu är vagnen servad och allt det där, men man tänker nytt vs "fem år av misshandel på en mack".
Thulen kostar nog lite mer i drift (skatt, besiktning, eventuella strul med bromsar längre fram osv). Den extra kostnaden är väl inget problem i sig, mer än irritation om bromsarna börjar bråka :)

Hjälp mig välja :)

Redigerat:
Vad är totalvikten på thulen?

Hade nog varlt den pga att den är en tåligare kärra, beror ju på vad du ska lasta.
Fördel med en ny är att det är länge till besiktning.

750 på båda

Fabrikat: THULE B02
Tjänstevikt: 240 kg
Max lastvikt: 510 kg
Totalvikt: 750 kg
Bromsad: Ja

Bilen:

Tjänstevikt: 1750 kg
Totalvikt: 2190 kg
Max släpvagnsvikt bromsad släpvagn: 1800 kg
Max släpvagnsvikt obromsad släpvagn: 750 kg
Högsta sammanlagda bruttovikt för bil och släp: 4050 kg

Så det är inga problem att framför båda släppen i 80kmh om jag tänkt rätt

Angående lastning, ja det blir allt möjligt en villaägare får stå ut med, byggvaror, möbler, grus, trädgård skräp etc.

Redigerat:
E
Thule

Fogelstan hade tipp det är värt mycket i vissa situationer.

Blev Thule, tack för alla svar (y)

• Gilla
Gavel
  • Laddar…
K
Kul! Du sparade 500 kr också;)

Tror att du kommer få mycket få problem med den kärran flera år framåt.

Det folk inte tänker på vid diskussioner mellan bromsat eller obromsat är att det är rätt få bilar som får dra maxgränsen på 750 kg obromsat. Våra bilar får dra (bil ett) 1100 bromsat och 600 kg obromsat och vår större bil får dra 1600 kg bromsat och 720 obromsat.

• Gilla
sharif och 1 till
  • Laddar…
Tycker du gjorde rätt, med den obromsade hade du kunnat få problem när du byter bil att du inte får köra den i 80, det problemet fick jag. Det var mäkta irriterande.

• Gilla
sharif
  • Laddar…
tackar! Det kändes bra helt enkelt. Fick med lite annat gott med den, vinterdäck, täcknät och nytt lås :)

• Gilla
xdigger och 1 till
  • Laddar…
Går i precis samma tankar (Thule LO751); är du nöjd med valet? :)

S Setomidor skrev:
Går i precis samma tankar (Thule LO751); är du nöjd med valet? :)
Jag är jättenöjd med mitt. Har inte haft några problem öht. Förra våren gjordes även besiktning utan bekymmer :)

• Gilla
Setomidor
  • Laddar…
Thule alla dagar i veckan, själv har jag 3 Thulesläp :geek:

• Gilla
Setomidor
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.