2 390 läst ·
11 svar
2k läst
11 svar
Blir med släp imorgon, velar mellan två alternativ
Hej,
Jag velar mellan 2st släp.
1. Helt ny Fogelsta 1425 750u, obromsad, med 80cm nätgrindar, tippfunktion, stödhjul
Pris 14500
2. F.D Thule Rental L751, 5 år gammal, bromsad, stödhjul, förstärkta lemmar fram o bak, 1050kg axel, nätgrind 70 lr 80 cm osäker. Nyservad och genomgången enligt uppgift
Pris 14000
En kunnig kollega som jag litar på säger Thule utan tvekan och jag lutar väl åt det hållet. Nu är vagnen servad och allt det där, men man tänker nytt vs "fem år av misshandel på en mack".
Thulen kostar nog lite mer i drift (skatt, besiktning, eventuella strul med bromsar längre fram osv). Den extra kostnaden är väl inget problem i sig, mer än irritation om bromsarna börjar bråka
Hjälp mig välja
Jag velar mellan 2st släp.
1. Helt ny Fogelsta 1425 750u, obromsad, med 80cm nätgrindar, tippfunktion, stödhjul
Pris 14500
2. F.D Thule Rental L751, 5 år gammal, bromsad, stödhjul, förstärkta lemmar fram o bak, 1050kg axel, nätgrind 70 lr 80 cm osäker. Nyservad och genomgången enligt uppgift
Pris 14000
En kunnig kollega som jag litar på säger Thule utan tvekan och jag lutar väl åt det hållet. Nu är vagnen servad och allt det där, men man tänker nytt vs "fem år av misshandel på en mack".
Thulen kostar nog lite mer i drift (skatt, besiktning, eventuella strul med bromsar längre fram osv). Den extra kostnaden är väl inget problem i sig, mer än irritation om bromsarna börjar bråka
Hjälp mig välja
Redigerat:
750 på båda
Fabrikat: THULE B02
Tjänstevikt: 240 kg
Max lastvikt: 510 kg
Totalvikt: 750 kg
Bromsad: Ja
Bilen:
Tjänstevikt: 1750 kg
Totalvikt: 2190 kg
Max släpvagnsvikt bromsad släpvagn: 1800 kg
Max släpvagnsvikt obromsad släpvagn: 750 kg
Högsta sammanlagda bruttovikt för bil och släp: 4050 kg
Så det är inga problem att framför båda släppen i 80kmh om jag tänkt rätt
Angående lastning, ja det blir allt möjligt en villaägare får stå ut med, byggvaror, möbler, grus, trädgård skräp etc.
Fabrikat: THULE B02
Tjänstevikt: 240 kg
Max lastvikt: 510 kg
Totalvikt: 750 kg
Bromsad: Ja
Bilen:
Tjänstevikt: 1750 kg
Totalvikt: 2190 kg
Max släpvagnsvikt bromsad släpvagn: 1800 kg
Max släpvagnsvikt obromsad släpvagn: 750 kg
Högsta sammanlagda bruttovikt för bil och släp: 4050 kg
Så det är inga problem att framför båda släppen i 80kmh om jag tänkt rätt
Angående lastning, ja det blir allt möjligt en villaägare får stå ut med, byggvaror, möbler, grus, trädgård skräp etc.
Redigerat:
Kul! Du sparade 500 kr också
Tror att du kommer få mycket få problem med den kärran flera år framåt.
Det folk inte tänker på vid diskussioner mellan bromsat eller obromsat är att det är rätt få bilar som får dra maxgränsen på 750 kg obromsat. Våra bilar får dra (bil ett) 1100 bromsat och 600 kg obromsat och vår större bil får dra 1600 kg bromsat och 720 obromsat.
Tror att du kommer få mycket få problem med den kärran flera år framåt.
Det folk inte tänker på vid diskussioner mellan bromsat eller obromsat är att det är rätt få bilar som får dra maxgränsen på 750 kg obromsat. Våra bilar får dra (bil ett) 1100 bromsat och 600 kg obromsat och vår större bil får dra 1600 kg bromsat och 720 obromsat.
Klicka här för att svara