Har funderat en del på vad man kan ha nytta av att bära på sig i snickarbyxorna, förklädet eller vad man nu har på sig i "snickeriet". Mät- och märkutrustning av olika slag, kniv/knivar, liten vinkelhake mm mm.
Ibland skrivs det i Fine Woodworking att en hyvel är praktisk för den är så liten att man kan ha den i sitt "shop apron". Såklart, det är väl en väldigt vanlig situation: "Kvickt, här måste hyvlas lite genast! Ånej, hyveln är i sitt ställ, fanken." Men ok, det kanske känns gött att ha något som det står Veritas eller Lie Nielsen på nära kroppen.
Jag kan ju börja med att visa vad jag standardmässigt har på mig idag:
Det här är mitt nuvarande fixar-/fastighetsskötarkit. Tanken är att jag ska kunna lösa enklare jobb som att byta en stickkontakt e dyl utan att hämta verktyg.
Uppifrån och ner: ficklampa, förstoringsglas, 10-mm mdf-kvadrat (tillsågad på justersåg, diagonalmätt och kollad mot precisionsvinkel — så rätvinklig som man kan behöva, har ett litet gäng) liten sidavbitare, allroundsax, mejslar för Phillips- och spårskruv, anteckningsblock och raderplast som funkar på trä också, tusch- och bläckkulpennor, (skriver på de flesta underlag och med trycksatt patron så de funkar upponer — låter töntigt men har haft glädje av det ett antal gånger), 2 mm och 0,5 mm stiftpennor, Milwaukee Markzall-penna och en större permanent tuschpenna med mejselspets. Sedan hantverkarkniv, NT Cutter 18- resp 9 mm brytbladsknivar, stor pincett (jättebra för mig som är expert på att tappa ner småpryttlar i exvis springor av olika slag), miniräknare, kort ritspenna, Pica blyertspenna samt Hultafors Contactmeter.
Massor med prylar men behöver jag dem i snickeriet? Jag vet inte...
Så nu undrar jag vad du föredrar att ha i fickor och bälte i stället för på en krok på väggen? Vilka grejor underlättar ditt arbete om du bär dem på dig? Och finns det något du önskar att du kunde bära med dig om bara ditt arbetsplagg hade varit annorlunda utformat?
Hoppas på en massa "det här" och "därför att"!
//Ronnie
Ibland skrivs det i Fine Woodworking att en hyvel är praktisk för den är så liten att man kan ha den i sitt "shop apron". Såklart, det är väl en väldigt vanlig situation: "Kvickt, här måste hyvlas lite genast! Ånej, hyveln är i sitt ställ, fanken." Men ok, det kanske känns gött att ha något som det står Veritas eller Lie Nielsen på nära kroppen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det här är mitt nuvarande fixar-/fastighetsskötarkit. Tanken är att jag ska kunna lösa enklare jobb som att byta en stickkontakt e dyl utan att hämta verktyg.
Uppifrån och ner: ficklampa, förstoringsglas, 10-mm mdf-kvadrat (tillsågad på justersåg, diagonalmätt och kollad mot precisionsvinkel — så rätvinklig som man kan behöva, har ett litet gäng) liten sidavbitare, allroundsax, mejslar för Phillips- och spårskruv, anteckningsblock och raderplast som funkar på trä också, tusch- och bläckkulpennor, (skriver på de flesta underlag och med trycksatt patron så de funkar upponer — låter töntigt men har haft glädje av det ett antal gånger), 2 mm och 0,5 mm stiftpennor, Milwaukee Markzall-penna och en större permanent tuschpenna med mejselspets. Sedan hantverkarkniv, NT Cutter 18- resp 9 mm brytbladsknivar, stor pincett (jättebra för mig som är expert på att tappa ner småpryttlar i exvis springor av olika slag), miniräknare, kort ritspenna, Pica blyertspenna samt Hultafors Contactmeter.
Så nu undrar jag vad du föredrar att ha i fickor och bälte i stället för på en krok på väggen? Vilka grejor underlättar ditt arbete om du bär dem på dig? Och finns det något du önskar att du kunde bära med dig om bara ditt arbetsplagg hade varit annorlunda utformat?
//Ronnie
Produkter som diskuteras: "hantverkarkniv"
Hantverkarknivar
Hantverkarknivar är speciellt utformade för att användas inom olika hantverksområden. De är vanligtvis robusta och mångsidiga, kapabla att hantera allt från att skära genom material som trä och plast till att finjustera detaljer i ett
Läs mer
Menar du att du drar omkring på 8 pennor.... Jag hade genast plockat bort 6 st. Tuschpenna och djuphålsmärkarn täcker alla behov om du inte ska sitta ner och göra en ritning eller skriva brev till frun. Men om du sätter dig ner för att göra något sådant så sätter man ju sig vid ett skrivbord som har lämplig utrustning.P Pysslarn skrev:Har funderat en del på vad man kan ha nytta av att bära på sig i snickarbyxorna, förklädet eller vad man nu har på sig i "snickeriet". Mät- och märkutrustning av olika slag, kniv/knivar, liten vinkelhake mm mm.
[bild]
//Ronnie
Miniräknaren kan du ta bort om du som dom flesta idag har en mobiltelefon i fickan.
Byt ut den där ficklampan mot en pannlampa så får du ljus där du behöver ljus.
Sen var det snickeriet. Där hade jag inte haft något av det du har där utom en lämplig blyerts.
Sen hamnar följande i fickorna.
Ett riktigt Måttband.
Skjutmått
Stämkniv
Sandpapper
Övriga verktyg finns på sin plats vid arbetsbänken.
Medlem
· Stockholm
· 4 636 inlägg
Hahahahaha, kul tråd.
Jag är mockuppbyggare och bygger lastbilsprototyper.
I mina fickor ingår:
Leatherman ombyggd med bitshållare med magnet, sax, kniv, krok, tång, avbitare.
Bläckpenna
Smal lång tuschpenna 1.5mm för djuphålsmärkning.
Smal lång tuschpenna 1.0 för djuphålsmärkning.
Vit tuschpenna.
Hultafors måttband.
Skjutmått.
Handskar.
Telefon.
Plånbok.
I övrigt fickorna tomma för att hämta skruv, material etc.
Jag är mockuppbyggare och bygger lastbilsprototyper.
I mina fickor ingår:
Leatherman ombyggd med bitshållare med magnet, sax, kniv, krok, tång, avbitare.
Bläckpenna
Smal lång tuschpenna 1.5mm för djuphålsmärkning.
Smal lång tuschpenna 1.0 för djuphålsmärkning.
Vit tuschpenna.
Hultafors måttband.
Skjutmått.
Handskar.
Telefon.
Plånbok.
I övrigt fickorna tomma för att hämta skruv, material etc.
Mindre och mindre. Låt mig fundera...
Spån huvudsakligen.
Gräver jag djupt i vänster ficka kan jag hitta en kolsvart EAR hörselpropp. I nödfall är den väldigt bra att ha (behöver bara en då jag är fulltränad=döv på ett öra).
I vänster benficka ligger en iphone. Eventuellt har jag några pennor utanpå benfickan... om det går att få ner någon i spånet.
I tumstocksfickan ligger en Stanley-kniv. Om jag står illa till kan jag ha stoppat ner en skruvmejsel där också. Det brukar leda till att jag springer omkring och letar efter den.
Höger ficka är hem för Thalmetern.
Plånboken får samsas med iphone vid monteringar.
För övrigt har jag nog inte mer i byxorna... eller...
Mvh Findus
Spån huvudsakligen.
Gräver jag djupt i vänster ficka kan jag hitta en kolsvart EAR hörselpropp. I nödfall är den väldigt bra att ha (behöver bara en då jag är fulltränad=döv på ett öra).
I vänster benficka ligger en iphone. Eventuellt har jag några pennor utanpå benfickan... om det går att få ner någon i spånet.
I tumstocksfickan ligger en Stanley-kniv. Om jag står illa till kan jag ha stoppat ner en skruvmejsel där också. Det brukar leda till att jag springer omkring och letar efter den.
Höger ficka är hem för Thalmetern.
Plånboken får samsas med iphone vid monteringar.
För övrigt har jag nog inte mer i byxorna... eller...
Mvh Findus
I mina arbetskläder har jag nog detta:
Sjukvårdshandskar
Arbetshandskar
Rökdykarhandskar
Automakörnare
Vaktmästarnyckel
Hörselproppar
Näsproppar
Dörrkil
Försöker rensa ibland så man inte har massa extra att bära.
Sjukvårdshandskar
Arbetshandskar
Rökdykarhandskar
Automakörnare
Vaktmästarnyckel
Hörselproppar
Näsproppar
Dörrkil
Försöker rensa ibland så man inte har massa extra att bära.
På jobbet har jag oftast polygrip,snickarpenna,krita,mattkniv i höger spikfick
I vänster spikficka har jag handskar och öronproppar samt plats för bultar/muttrar och diverse grejer.
Tumstock är i avsedd ficka.
Hemma brukar jag snickra i lundhags och då har jag bara med mig penna och talmeter i land leican om det är längre mått.
Allt annat har jag i garaget eller på platsen där arbetet utförs
I vänster spikficka har jag handskar och öronproppar samt plats för bultar/muttrar och diverse grejer.
Tumstock är i avsedd ficka.
Hemma brukar jag snickra i lundhags och då har jag bara med mig penna och talmeter i land leican om det är längre mått.
Allt annat har jag i garaget eller på platsen där arbetet utförs
Produkter som diskuteras: "snickarpenna"
Snickarpenna classic 10-pack Pica
Av blyerts, 2H
115 kr inkl moms
Läs mer
Själv har jag slutat att ha något alls i fickorna vid arbete inne i snickarboden. Faktum är att jag slutat helt med arbetsbyxor som har stora klumpiga spikfickor. De samlar bara spån.
Det här är enda "verktyget" jag har i byxorna när jag snickrar.
I mitt lilla snickeri ser jag ingen fördel att släpa med mig kroppsburna attiraljer, dels för att jag har nära till alla verktyg ändå men framförallt för att det är rätt tajt och skulle jag smycka ut mig själv med diverse prylar skulle risken att gå o fastna i saker öka markant.
Så, tajta byxor o tajt t-shirt, inget mer
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
I mitt lilla snickeri ser jag ingen fördel att släpa med mig kroppsburna attiraljer, dels för att jag har nära till alla verktyg ändå men framförallt för att det är rätt tajt och skulle jag smycka ut mig själv med diverse prylar skulle risken att gå o fastna i saker öka markant.
Så, tajta byxor o tajt t-shirt, inget mer
Stanleys mattkniv
Leatheman Supertool 300
Djuphålsmarkör
Spritpenna
Edding 950 (kletigare spritpenna)
Hultafors måttband
Klohammare
Målsättningen är förstås att ha tomma fickor sånär på en penna men sysslorna kräver sina don.
Leatheman Supertool 300
Djuphålsmarkör
Spritpenna
Edding 950 (kletigare spritpenna)
Hultafors måttband
Klohammare
Målsättningen är förstås att ha tomma fickor sånär på en penna men sysslorna kräver sina don.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 296 inlägg
Kör med tomma fickor och en liten verktygslåda/hink/vagn. I fickorna bara det som används för tillfället.