Många bilar är inte styva nog i karossen för att lyfta fram o bak samtidigt. En Volvo 740 kan man lyfta en halvmeter vid ena bakhjulet utan att de andra hjulen lyfter från marken.K knipo skrev:
Det har aldrig funkat med de bilar och domkrafter jag ägt på senare år. Var sätter du domkraften, det är ju en massa plast och skit i vägen förutom vid lyftpunkterna?K knipo skrev:
En bil har 4 lyftpunkter för att man lyfter bilen med en lyft på verkstad, 2 fram o 2 bak för att bilen ska vara balanserad på lyften.
Jag har ägt över 160 bilar och drivit bilverkstad på fritiden i 30 år, mins inte att jag träffat på nån bil med lyftpunkt i mitten.
Men den finns som sagt bilar som är styva i karossen så båda hjulen lyfter på ett fäste, min BMW tex har främre fästet lite tillbakaflyttat, så båda hjulen lättar från marken.
Många framhjulsdrivna bilar har en ofördelaktig viktfördelning, typ 60/40 fram/bak och lyfter båda hjulen av den anledningen på främre fästet.
Jag har ägt över 160 bilar och drivit bilverkstad på fritiden i 30 år, mins inte att jag träffat på nån bil med lyftpunkt i mitten.
Men den finns som sagt bilar som är styva i karossen så båda hjulen lyfter på ett fäste, min BMW tex har främre fästet lite tillbakaflyttat, så båda hjulen lättar från marken.
Många framhjulsdrivna bilar har en ofördelaktig viktfördelning, typ 60/40 fram/bak och lyfter båda hjulen av den anledningen på främre fästet.
Det är de enda godkända punkterna. En del bilar kan man lyfta på andra ställen utan att de går sönder (typ knycklar ihop balkar och plåt), men om det pajar kan man inte direkt gnälla om'et , typ.K knipo skrev:
Driver man verkstad osv, så lär man helst hålla sig till de godkända lyftpunkterna för att slippa öppna plånboken för att betala för skador på kundernas bilar. Ja för att inte tala om all tappad goodwill ...
På moderna bilar är det nog vanligast med fyra lyftpunkter. På äldre bilar har jag sett andra alternativ, tex möjlighet att lyfta i mitten framför motor (tror det var på en 9-5) eller bak på dragkroken.
Bmw e39 har även en luftpunkt i mitten fram smidigt när man vill lyfta och ställa på pallbockar.Isakare skrev:
En bil har 4 lyftpunkter för att man lyfter bilen med en lyft på verkstad, 2 fram o 2 bak för att bilen ska vara balanserad på lyften.