possum77 possum77 skrev:
Hur räknar du där? 15 år med två hjulbyten per år borde bli 15*2*4 = 120 lyft? Fortfarande ingen imponerande siffra dock...
Lyfter du fyra gånger när ni byter hjulen på bilen?
Själv lyfter jag en gång per sida.
Det blir både enklare o snabbare.

K knipo skrev:
Många bilar är inte styva nog i karossen för att lyfta fram o bak samtidigt. En Volvo 740 kan man lyfta en halvmeter vid ena bakhjulet utan att de andra hjulen lyfter från marken.

• Gilla
  • Haha
tobbbias och 2 till
  • Laddar…
Jag lyfter i mitten, mellan dörrarna.
Funkar utmärkt.
Det bör väl de flesta bilar klara, eller?

K knipo skrev:
Jag lyfter i mitten, mellan dörrarna.
Funkar utmärkt.
Det bör väl de flesta bilar klara, eller?
Nej, typ ingen bil är gjord för att lyfta i mitten.

• Gilla
  • Älska
Tokslut och 5 till
  • Laddar…
Nähä?:oops:

Det var en Volvo(original:))mekaniker som lärde mig det.

• Haha
nissenhj
  • Laddar…
K knipo skrev:
Det har aldrig funkat med de bilar och domkrafter jag ägt på senare år. Var sätter du domkraften, det är ju en massa plast och skit i vägen förutom vid lyftpunkterna?

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
De flesta domkrafterna som levereras med olika bilar så borde aldrig ha tillverkats.
Om nu en ny bil kostar 20000 euro varför går det inte att leverera en fungerande domkraft som tillbehör......

• Gilla
  • Haha
Pen och 6 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Nu orkar jag inte gå ut och titta i handboken, men jag är ganska säker på att fästet till vevdomkraften sitter mellan hjulen så man lyfter hela sidan på bilen.
Är du säker på att nästan inga bilar är godkända att lyfta i mitten?

Jag har en gammal S80 från -99.
Sätter en brädbit på domkraftens ”lyftbricka” o lyfter på balken mellan bak o framdörr. Ungeför vid B-stolpen.
Minns inte riktigt hur det ser ut, men ingen plast i alla fall.

• Gilla
Jesca
  • Laddar…
R
Isakare Isakare skrev:
Hade en S60 i många år, om backen inte var helt plan så viste man inte om två eller ett hjul lyfte. Punkterna för domkraften var alldeles för långt ifrån respektive hjul.

En bil har 4 lyftpunkter för att man lyfter bilen med en lyft på verkstad, 2 fram o 2 bak för att bilen ska vara balanserad på lyften.
Jag har ägt över 160 bilar och drivit bilverkstad på fritiden i 30 år, mins inte att jag träffat på nån bil med lyftpunkt i mitten.
Men den finns som sagt bilar som är styva i karossen så båda hjulen lyfter på ett fäste, min BMW tex har främre fästet lite tillbakaflyttat, så båda hjulen lättar från marken.
Många framhjulsdrivna bilar har en ofördelaktig viktfördelning, typ 60/40 fram/bak och lyfter båda hjulen av den anledningen på främre fästet.

• Gilla
nissenhj och 4 till
  • Laddar…
Måste man lyfta på lyftpunkterna?

• Wow
nissenhj
  • Laddar…
Mikael_L
K knipo skrev:
Måste man lyfta på lyftpunkterna?
Det är de enda godkända punkterna. En del bilar kan man lyfta på andra ställen utan att de går sönder (typ knycklar ihop balkar och plåt), men om det pajar kan man inte direkt gnälla om'et , typ.

Driver man verkstad osv, så lär man helst hålla sig till de godkända lyftpunkterna för att slippa öppna plånboken för att betala för skador på kundernas bilar. Ja för att inte tala om all tappad goodwill ...

• Gilla
nissenhj och 2 till
  • Laddar…
På moderna bilar är det nog vanligast med fyra lyftpunkter. På äldre bilar har jag sett andra alternativ, tex möjlighet att lyfta i mitten framför motor (tror det var på en 9-5) eller bak på dragkroken.

• Gilla
Immobil
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
En bil har 4 lyftpunkter för att man lyfter bilen med en lyft på verkstad, 2 fram o 2 bak för att bilen ska vara balanserad på lyften.
Jag har ägt över 160 bilar och drivit bilverkstad på fritiden i 30 år, mins inte att jag träffat på nån bil med lyftpunkt i mitten.
Men den finns som sagt bilar som är styva i karossen så båda hjulen lyfter på ett fäste, min BMW tex har främre fästet lite tillbakaflyttat, så båda hjulen lättar från marken.
Många framhjulsdrivna bilar har en ofördelaktig viktfördelning, typ 60/40 fram/bak och lyfter båda hjulen av den anledningen på främre fästet.
Bmw e39 har även en luftpunkt i mitten fram smidigt när man vill lyfta och ställa på pallbockar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.