Penna, tumstock är det enda. Alla andra grejer som jag behöver kör jag runt med i skottkärran :crysmile: Funkar kanon

I jobbebyxorna finns det tumstock, 2 bläckpennor, spritpenna, plockverktyg med magnet, liten brytbladskniv, en vass morakniv, en slö morakniv, eltejp, liten ficklampa, anteckningsblock, 13mm blocknyckel med spärrfunktion och en smal spackelspade.

Något jag ofta saknar är skruvmejsel men det finns inget bra ställe att ha den utan att man råkar sticka sig alldeles för ofta, så vid akuta behov för man använda en av knivarna eller en nyckel.

Jag jobbar som möbelsnickare, vilket betyder att jag har verktygstavlor/bänkar etc precis bredvid mig och egentligen inte behöver mycket i fickorna. Med åren har det blivit mycket mindre i fickorna.

Men följande har jag på mig:
I snickarbyxor:

Kontaktmeter (höger benficka, tjocka änden ner)
Brytbladskniv 27mm (Bakom kontaktmetern, spännskruv för bladet utåt)
1-2 2mm stifhållare (beroende på hur många jag har förlagt för tillfället) Höger spikficka, längst fram i småfacken
1 liten avbitare (höger spikficka, stora facket
Talmeter (används sällan, höger ficka under spikfickan)

1 förklädet:
1 x 2mm stifthållare
1 x 9mm brytbladskniv
1 x rits med hårdmetallspets, används för hålmarkeringar (används inte så mycket, kan hända att den ryker)
1 x 150mm liten smidig stållinjal, relativt nytt tillskott som jag uppskattar mycket.
1 x 6mm stifthållare. Blyertsmarkering av stora ytor, skriva på trä

• Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Hej

I mina snygga piratbyxor har jag:
Knäskydd (Ovärdeligt)
En skräpkniv som används till det mesta
Tumstock
0-3 pennor
Bälte
Jord/sågspån/löv/damm beroende på arbete och årstid

På jobbet strävar jag efter:
Skruvmejsel ph2, spårmejsel för plint, Phoenix lilla plintmejsel, spårmejsel 7 mm.
Liten polygrip, spärrnyckel kombi 10, 13 mm, kabelavbitare. Bläckpenna röd och blå. Ficklampa. Spritpenna. Handskar.
Plus lite bös som fastnar efter vad man senast gjorde.

Hemma beror det helt på vad jag gör. Tumstock är nog ganska konstant

Och nu har jag driftat Talmetern i båten...förhoppningsvis

• Verktyg för båtrenovering ordnade på golv: kniv, skruvmejslar, pennor, tång, måttband och bitsats.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Dax för tvätt :) Detta är vad jag vanligen har i snickarbyxorna:
En samling verktyg inklusive elkniv, knipextång och måttband på arbetsbord redo för rengöring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Elkniv och stämkniv. Knipexpolygripen är en favorit, självinställande och helt enhandsopeterad. Fick jag bara välja en sak vore det talmetetern.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.