8 577 läst ·
21 svar
9k läst
21 svar
Vilka verktyg mm bär på dig i verkstaden?
I jobbebyxorna finns det tumstock, 2 bläckpennor, spritpenna, plockverktyg med magnet, liten brytbladskniv, en vass morakniv, en slö morakniv, eltejp, liten ficklampa, anteckningsblock, 13mm blocknyckel med spärrfunktion och en smal spackelspade.
Något jag ofta saknar är skruvmejsel men det finns inget bra ställe att ha den utan att man råkar sticka sig alldeles för ofta, så vid akuta behov för man använda en av knivarna eller en nyckel.
Något jag ofta saknar är skruvmejsel men det finns inget bra ställe att ha den utan att man råkar sticka sig alldeles för ofta, så vid akuta behov för man använda en av knivarna eller en nyckel.
Produkter som diskuteras: "morakniv"
Allroundkniv Companion svart Morakniv
Allroundkniv med ergonomiskt skaft
139 kr inkl moms
Läs mer
Jag jobbar som möbelsnickare, vilket betyder att jag har verktygstavlor/bänkar etc precis bredvid mig och egentligen inte behöver mycket i fickorna. Med åren har det blivit mycket mindre i fickorna.
Men följande har jag på mig:
I snickarbyxor:
Kontaktmeter (höger benficka, tjocka änden ner)
Brytbladskniv 27mm (Bakom kontaktmetern, spännskruv för bladet utåt)
1-2 2mm stifhållare (beroende på hur många jag har förlagt för tillfället) Höger spikficka, längst fram i småfacken
1 liten avbitare (höger spikficka, stora facket
Talmeter (används sällan, höger ficka under spikfickan)
1 förklädet:
1 x 2mm stifthållare
1 x 9mm brytbladskniv
1 x rits med hårdmetallspets, används för hålmarkeringar (används inte så mycket, kan hända att den ryker)
1 x 150mm liten smidig stållinjal, relativt nytt tillskott som jag uppskattar mycket.
1 x 6mm stifthållare. Blyertsmarkering av stora ytor, skriva på trä
Men följande har jag på mig:
I snickarbyxor:
Kontaktmeter (höger benficka, tjocka änden ner)
Brytbladskniv 27mm (Bakom kontaktmetern, spännskruv för bladet utåt)
1-2 2mm stifhållare (beroende på hur många jag har förlagt för tillfället) Höger spikficka, längst fram i småfacken
1 liten avbitare (höger spikficka, stora facket
Talmeter (används sällan, höger ficka under spikfickan)
1 förklädet:
1 x 2mm stifthållare
1 x 9mm brytbladskniv
1 x rits med hårdmetallspets, används för hålmarkeringar (används inte så mycket, kan hända att den ryker)
1 x 150mm liten smidig stållinjal, relativt nytt tillskott som jag uppskattar mycket.
1 x 6mm stifthållare. Blyertsmarkering av stora ytor, skriva på trä
På jobbet strävar jag efter:
Skruvmejsel ph2, spårmejsel för plint, Phoenix lilla plintmejsel, spårmejsel 7 mm.
Liten polygrip, spärrnyckel kombi 10, 13 mm, kabelavbitare. Bläckpenna röd och blå. Ficklampa. Spritpenna. Handskar.
Plus lite bös som fastnar efter vad man senast gjorde.
Hemma beror det helt på vad jag gör. Tumstock är nog ganska konstant
Skruvmejsel ph2, spårmejsel för plint, Phoenix lilla plintmejsel, spårmejsel 7 mm.
Liten polygrip, spärrnyckel kombi 10, 13 mm, kabelavbitare. Bläckpenna röd och blå. Ficklampa. Spritpenna. Handskar.
Plus lite bös som fastnar efter vad man senast gjorde.
Hemma beror det helt på vad jag gör. Tumstock är nog ganska konstant
Produkter som diskuteras: "spärrnyckel"
Spärrnycklar
Spärrnycklar är speciella typer av handverktyg som används för att greppa, hålla, lossa och dra åt muttrar och skruvar. Spärrmekanismen innebär att du kan hålla fast nyckeln på skruven eller muttern medan du rör dig i en riktning, men
Läs mer
Klicka här för att svara