Besiktade bilen igår. Den gick inte igenom för jag har visst kört sönder enda stötdämparfjädern i ett hål, tack till finska staten som sparar in på vägunderhållet. Men jag fick reda på att bilen jag ägt sen 2009 har en webasto enhet!??

Det hör visst till dessa små dieselmotorer, på vintern så drar den igång automatiskt då motorn är igång för att hjälpa till att värma upp den, därför den gått bra i kylan, kört den i -33 utan problem.

Bilen har gått 330,000 km och jag kommer i sommar öppna upp motorn och rengöra den från sot, det börjar bli dags, det blir väl även att göra samma sak med webastogrejen. Då undrar jag om jag inte kunde lägga dit en fjärrbrytare och kanske nån timerfunktion och nyttja värmaren som en riktig webasto och inte bara då bilen är igång. Har någon gjort liknande?

H
1200 kr betalade jag för klocksatsen till min webasto.
Allt annat fanns där.
Kunde betala 1900 till och få med fjärr eller till telefonen.

Vad är det för fabrikat på bil? Vissa är så dumt gjorda att det endast är märkesverkstad som kan låsa upp timerfunktionen. Ex Ford, Volvo och BMW är så.

H Hallerudsbo skrev:
1200 kr betalade jag för klocksatsen till min webasto.
Allt annat fanns där.
Kunde betala 1900 till och få med fjärr eller till telefonen.
Inte jag, några hundra kronor max är jag villig att spendera. Det är en Toyota.

Då får du nog leta på någon skrot och hoppas på mycket tur.

Planen var att bygga nånting hemmagjort. Jag hade hoppats nån kunde tipsa bra komponenter man kunde köpa, typ ebay eller liknande.

Chaly
Kan vara så att den inte har egen cirkulationspump om den bara är ditsatt för tillsatsvärme. Sen behöver du ha igång kupéfläkten för att få in värmen i kupén... och ibland en trevägsventil för att få snabbare värme.

H
Med den satsen jag köpte så koppla man en kabel från klockan till styrningen av fläkten.
Man fick med kopplings schema.

Tror det är svårt att göra något själv då tillsatsen ska lira med softwaren i brännaren.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.