1 655 läst ·
8 svar
2k läst
8 svar
Jaha jag har en webasto?
Besiktade bilen igår. Den gick inte igenom för jag har visst kört sönder enda stötdämparfjädern i ett hål, tack till finska staten som sparar in på vägunderhållet. Men jag fick reda på att bilen jag ägt sen 2009 har en webasto enhet!??
Det hör visst till dessa små dieselmotorer, på vintern så drar den igång automatiskt då motorn är igång för att hjälpa till att värma upp den, därför den gått bra i kylan, kört den i -33 utan problem.
Bilen har gått 330,000 km och jag kommer i sommar öppna upp motorn och rengöra den från sot, det börjar bli dags, det blir väl även att göra samma sak med webastogrejen. Då undrar jag om jag inte kunde lägga dit en fjärrbrytare och kanske nån timerfunktion och nyttja värmaren som en riktig webasto och inte bara då bilen är igång. Har någon gjort liknande?
Det hör visst till dessa små dieselmotorer, på vintern så drar den igång automatiskt då motorn är igång för att hjälpa till att värma upp den, därför den gått bra i kylan, kört den i -33 utan problem.
Bilen har gått 330,000 km och jag kommer i sommar öppna upp motorn och rengöra den från sot, det börjar bli dags, det blir väl även att göra samma sak med webastogrejen. Då undrar jag om jag inte kunde lägga dit en fjärrbrytare och kanske nån timerfunktion och nyttja värmaren som en riktig webasto och inte bara då bilen är igång. Har någon gjort liknande?
Det brukar gå att köpa till en parkeringsvärmarmartillsats till dom för inte allt för mycket pengar. Då brukar man få en timer och en cirkulationspump för vattnet.
Kolla med nån firma som servar dieselvärmare.
https://www.ebay.de/sch/i.html?_from=R40&_sacat=0&_nkw=Webasto+Aufrustsatz&_sop=12
Kolla med nån firma som servar dieselvärmare.
https://www.ebay.de/sch/i.html?_from=R40&_sacat=0&_nkw=Webasto+Aufrustsatz&_sop=12
Självbyggare
· Stockholm
· 10 283 inlägg
Vad är det för fabrikat på bil? Vissa är så dumt gjorda att det endast är märkesverkstad som kan låsa upp timerfunktionen. Ex Ford, Volvo och BMW är så.
Självbyggare
· Stockholm
· 10 283 inlägg
Då får du nog leta på någon skrot och hoppas på mycket tur.
H
Hallerudsbo
Verktygstokig
· Värmland
· 3 837 inlägg
Hallerudsbo
Verktygstokig
- Värmland
- 3 837 inlägg
Med den satsen jag köpte så koppla man en kabel från klockan till styrningen av fläkten.
Man fick med kopplings schema.
Tror det är svårt att göra något själv då tillsatsen ska lira med softwaren i brännaren.
Man fick med kopplings schema.
Tror det är svårt att göra något själv då tillsatsen ska lira med softwaren i brännaren.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden