Väcker liv i en halv-gammal tråd med undran om fortfarande Quangsheng
No 6 http://www.workshopheaven.com/tools/Quangsheng_No._6_Bedrock_Pattern_Fore_Plane.html
eller
No 7 http://www.workshopheaven.com/tools/Quangsheng_No_7_Bedrock_Pattern_Jointer_Plane.html
är prisvärda bra hyvlar för £160 styck som rekomenderas till en rookie som ska rikta och plana ut trä?
Finns det bättre alternativ i samma prisklass eller ska man satsa på en Veritas kort rubank No 6 för 2500 sek http://hyvlar.se/handhyvlar/Veritas_hyvlar/05P28.01 ?

Om det är din första, och hittills enda, hyvel skulle jag nog rekommendera storlek 5. Antingen en vanlig Bailymodell från LN (eller motsvarande Kina om du vill lägga lite tid på den) eller det hyvlar.se kallar kort rubank med inverterat stål. Den engelskspråkiga världen kallar den bevel up Jack. Den finns både från Veritas och LieNielsen. Jag föredrar LN men det är mest en smaksak. Har du redan en stöthyvel och en putshyvel så slå till på en nr7. Köp den bästa du har råd med. Här är precision viktigt och svårt att justera fram hemma.
/B

Hmm, inga genvägar här heller alltså :) Mängden pengar under madrassen är inte oändlig och det ska ju köpas stämjärn, sågar och annat smått o gott, så jag vill inte spendera alltför mycket, men samtidigt är det ju bättre att satsa på kvalitet.
hyvel.se har även en "Kort rubank med inverterat hyvelstål No 62", är det också ett alternativ?
Om man satsar på en 5a, är risken att man sedan utökar med kanske en 4a och en 6/7 och 5an då bli något mellanting som mest samlar damm? Isåfall är det kanske bättre att satsa på två st. direkt?
Den trevlige herrn (Paul Sellers) i denna video verkar vara bra kompis med sin No 4.
En riktig djungel det här som jag känner mig lite vilsen i, men det klarnar nog någongång. Tills dess är jag tacksam för all vägledning!

Du länkar till en jättebra hyvel att börja med. Den är mångsidig nog att använda som putshyvel, kort rubank och för ändträ.
Förutom hyveln så behöver du bara ett par brynen och kanske ett brynstöd så klarar du dej länge.
Jag har skrivit lite om att bryna hyvelstål på min blogg (Hyveldoktorn.se) och i en massa inlägg här på byggahus.
/B

bengtn skrev:
Om det är din första, och hittills enda, hyvel skulle jag nog rekommendera storlek 5. Antingen en vanlig Bailymodell från LN (eller motsvarande Kina om du vill lägga lite tid på den) eller det hyvlar.se kallar kort rubank med inverterat stål. Den engelskspråkiga världen kallar den bevel up Jack. Den finns både från Veritas och LieNielsen. Jag föredrar LN men det är mest en smaksak. Har du redan en stöthyvel och en putshyvel så slå till på en nr7. Köp den bästa du har råd med. Här är precision viktigt och svårt att justera fram hemma.
/B
Håller med Bengt med ett par förändringar. Jag gillar Veritas. Och med deras bevel up gillar jag att de har samma stål i de större modellerna. Som Bengt säger, det är en smaksak. Men utöver det, om du går på just bevel up, så har Veritas enligt min mening bästa valet. Dels deras justerskruvar, dels blad utbytbara mellan ett par olika bevel up hyvlar.

Vad gäller starthyvel startade jag med en billig 4.5, samt en dyr 7:a. För att rikta är 7an bätte än 5an.

--- Mats ---

Oavsett vilken prisnivå på hyvel du väljer så köp också en bra utrustning för att hålla hyvelstålen vassa ! Om du sedan väljer Japanska vattenbrynen, oljestenar, diamanter eller roterande stenar så välj ett system som känns bra och lär dig det, då går hyvlandet lättast !

Lycka til!

Jag tackar för alla svar! Det börjar klarna lite nu.
Hade varukorgen fulll av grejor, bl.a. Lie Nielsen No 62 med inverterat hyvelstål och slipstenar. Kommer dock inte kunna nyttja de fullt förrän till våren, så jag avvaktar beställning tills dess. Då har jag även gott om tid att fundera ut om jag ska ha en, två eller flera hyvlar....
Finns det fler än jag som inte hyvlat sen slöjden i skolan så är här två länkar som förklarar hyvlar och kanske kan vara av intresse:
Understanding handplanes youtube av Lie Nielsen. (Lite långsam. Ladda ner mha. plugin och kör fort i ex. vlc)
Important Differences Between Bevel-up and Bevel-down Planes Christopher Schwarz ger sin syn

Jag blev lite inspirerad när jag läste den här tråden även fast den är gammal så tänkte jag lägga upp en bild på en lite ovanlig hyvel. Narex Jag köpte den på ÖB i Solna slutet av 70 eller början av 80-talet den finns fortfarande på Narex hemsida. https://www.narextools.cz/en/iron-plane-8270 Jag tycker det är en förhållande vis bra hyvel.
Samling av olika trähyvlar på verkstadsbänk, inklusive en Narex-hyvel och Stanley-engångshyvel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag använde den och Stanleyn som syns som no2 på bilden, det är en hyvel med engångsblad, jag tror inte dom säljer den längre, men det är en ganska så bra hyvel. Jag köpte upp ett gäng blad när hyveln skulle utgå. Det som är roliga med Narex:en är att den är lätt justerad, det går även snabbt att justera spånöppningen. Man lossar skruven som sitter under bladet och sen justerar man med svarta ratten närmast handtaget. Dom här 2 tillsammans med trähyveln bakom är mina första hyvlar, Stanleyn har jag använt mest eftersom jag då inte hade nått och slipa stålet med på ett vettigt sätt.

• Gilla
Dasher
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.