12 059 läst ·
34 svar
12k läst
34 svar
Handhyvlar från Axminster Rider, bra eller dåligt?
Jag undrar om du Slow Stuff har litet annorlunda bedömning av vad som är "hemskt" skick..........
Jag håller mig till hyvlar i någorlunda hyfsat skick.
Likväl kan det ta ett par tre dagar att renovera en hyvel och innan det skall den ju ligga ett par dygn i elektrolys för att få bort grovrosten. Man kanske måste tillverka nytt bett och kanske silverlöda eller nickelsvetsa någon spricka i gjutgodset. Kanske nytillverka någon del som fattas eller slipa bottnen plan.
Fast du har helt rätt i att det mesta går att reparera på ett eller annat vis!
Likväl kan det ta ett par tre dagar att renovera en hyvel och innan det skall den ju ligga ett par dygn i elektrolys för att få bort grovrosten. Man kanske måste tillverka nytt bett och kanske silverlöda eller nickelsvetsa någon spricka i gjutgodset. Kanske nytillverka någon del som fattas eller slipa bottnen plan.
nja, mer exakta går jag nog inte med på. Men visst är trähyvlar lite svårare att komma igång med, så en metallhyvel är bättre som första hyvel.
Jag använder hammare för att finjustera metallhyvlar också, tycker att det är lite lättare att göra små micro förändringar.
Men för att knyta an till huvudfrågan så är Rider hyvlar ett superbra alternativ (har en själv) och tror inte att man kan få en hyvel som presterar bättre.
Det viktigaste är att man kan slipa stålet och att man vaxar sulan, resten är parenteser...
Jag använder hammare för att finjustera metallhyvlar också, tycker att det är lite lättare att göra små micro förändringar.
Men för att knyta an till huvudfrågan så är Rider hyvlar ett superbra alternativ (har en själv) och tror inte att man kan få en hyvel som presterar bättre.
Det viktigaste är att man kan slipa stålet och att man vaxar sulan, resten är parenteser...
Jo, sådana exempel håller jag mig borta ifrån. För mig är ”hemsk” att jag måste fixa spånbrytaren, stålet och sätet samt ta bort lite ytrost. Så hemskt är relativt...H heimlaga skrev:Jag undrar om du Slow Stuff har litet annorlunda bedömning av vad som är "hemskt" skick..........
Jag har inte använt min Axminster Rider stöthyvel så mycket, har av någon anledning inte känt mig helt bekväm med den, p.g.a. min oerfarenhet av hyvlar och ändträ har jag antagit. När jag införskaffade hyveln var jag ganska grön (av avund på de som kunde handhyvla). Tittade lite närmare på den för ett tag sedan och upptäckte till min förvåning att klaffen som reglerar munöppningen är helt sned:
Vad hände med kvalitetskontrollen där?
Har också på senare tid införskaffat flera nya hyvlar. En ny favorit är den lilla Quangsheng (hur det nu stavas) no 3. Jag är så imponerad och sträcker mig gärna efter den, t.o.m. som shooting-hyvel på arbetsbordet utan shooting-board. Dessutom har mina andra hyvlar blivit ännu bättre än tidigare då jag är duktigare på att slipa/underhålla/ställa in hyvlarna. Blev precis på väldigt gott humör när jag använde Veritas no 5 och Quangsheng no 3 i skön kombination:
Nu kan jag också få långa se-igenom-(eller-tjockare-)hyvelspån precis som på film!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad hände med kvalitetskontrollen där?
Har också på senare tid införskaffat flera nya hyvlar. En ny favorit är den lilla Quangsheng (hur det nu stavas) no 3. Jag är så imponerad och sträcker mig gärna efter den, t.o.m. som shooting-hyvel på arbetsbordet utan shooting-board. Dessutom har mina andra hyvlar blivit ännu bättre än tidigare då jag är duktigare på att slipa/underhålla/ställa in hyvlarna. Blev precis på väldigt gott humör när jag använde Veritas no 5 och Quangsheng no 3 i skön kombination:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu kan jag också få långa se-igenom-(eller-tjockare-)hyvelspån precis som på film!
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden