Redigerat:
Det finns ett antal varianter med olika grad av finnish som kommer från samma kinesiska fabrik. (tex: Dieter, Dick, WS Heaven ) Kvaliteten är ganska bra men du får vara beredd på att lägga lite mer tid på att göra iordning den än om du köper en dyrare LieNielsen eller Veritas. Framförallt gäller det hyveljärnet som ofta kräver en hel del jobb på baksidan för att få det plant och polerat. Sulan kan ochså behöva planas lite. Har också läst rapporter om varierande kvalitet på järnets värmebehandling. En del är för mjuka och håller inte skärpan riktigt lika bra. Det är också olika stållegeringar i järnen där några använder A2 och några O2. A2 ger hållbarare egg men är obetydligt svårare att bryna.
Storleken 60½ är perfekt för massor av saker som att snygga upp efter maskinerna och att jämna till ändträ men jag tycker den är för liten och lätt att använda till shooting board.
/B

Du verkar kunna det här med hyvlar och kul att du delar med dig av kunskapen. Äger själv ingen men kommer säkert handla en någon gång.

Kan ju vara så att han som var så positiv i recensionen hade tur och fick en med bra stål och hyfsat slät sula.

H skrev:
Du verkar kunna det här med hyvlar och kul att du delar med dig av kunskapen. Äger själv ingen men kommer säkert handla en någon gång.

Kan ju vara så att han som var så positiv i recensionen hade tur och fick en med bra stål och hyfsat slät sula.
Jo, Bengt är expert på hyvel. Observera att han inte sa att hyveln inte var bra nog, bara att risken är man måste göra vid den lite, till skillnad från de svindyra hyvlarna. Små hyvlar är lätta att göra vid om man måste. Som med alla verktyg, skall du ha något riktigt bra, måste du ut med pengarna. Men det finns många billigare verktyg som räcker rätt långt.

Shooting board, till en viss gräns gäller att ju större hyvel, ju stabilare och bättre resultat. Återigen, den du nämnde går att använda även där, men om man har ett par brukar man vilja ha en lite större i ett shoating board. Dessutom, för ett sådant är vinkel viktigt, så det behöver ofta vara en lite dyrare.

--- Mats ---

Rätt uppfattat Mats. Det verkar vara ett prisvärt köp men man får kanske lägga en stund att trima in den. Ofta behöver man fila lite grader och små ojämnheter där järnet ligger an vid öppningen i sulan, fila alla skarpa kanter och plana sulan lite.
Även LN och LV brukar behöva lite fix innan de funkar perfekt.
Troligen är Axminsterhyvel ett mycket bättre köp än en ny motsvarande Stanley men det kan vara värt att lägga på några kronor till workshop heavens variant.
/B

bengtn skrev:
Rätt uppfattat Mats. Det verkar vara ett prisvärt köp men man får kanske lägga en stund att trima in den. Ofta behöver man fila lite grader och små ojämnheter där järnet ligger an vid öppningen i sulan, fila alla skarpa kanter och plana sulan lite.
Även LN och LV brukar behöva lite fix innan de funkar perfekt.
Troligen är Axminsterhyvel ett mycket bättre köp än en ny motsvarande Stanley men det kan vara värt att lägga på några kronor till workshop heavens variant.
/B
Jo, precis stått och planat sulan till min Veritas flush plane. Det var jobbigare än väntat, sulan är egentligen ett hyvelstål, och kanske lite hårdare än en vanlig hyvel, så klar blev jag inte. Men nu tar den emot runtom, bara bakom mitten den inte går ner. Gör inte så mycket, motsvarigheten till munnen är ju längst fram, och den är nere.

Större hyvlar orkar jag inte ge mig på, där lägger jag hellre pengarna, men en stöthyvel är mindre jobb.

Där öppningen ligger an mot sulan, där har jag slipat med pulver, har inga bra filar som passar. Har du någon fil till det?

--- Mats ---

Kom att tänka på Rob Cosmans kampanj för The 20 Dollar Lie-Nielsen, som egentligen bara var en gammal Stanley No 3 eller No 4 som försetts med en
chip breaker och ev. också ett stål som Cosman själv sålde och även någon firma han jobbat med.
Rob Cosmans kampanj
Rob Cosman gör through dovetails för hand

Skulle vara intressant att se hur det funkar, men de nya delarna var ju lite dyrare än 20 dollar... Han har nog förresten gjort dovetails förut...

Ta en Stanley från tiden fram till ca 1950, ett nytt hyveljärn och chipbreaker från Hock eller Lie Lielsen och 10-20 timmar jobb så har du en hyvel som fungerar lika bra som en Lie Nielsen. Jag skev lite om hur jag gör i denna tråd.
Rob Cosman gör väldigt bra DVDer och det syns att han vet vad han pratar om. Han är också en väldigt bra försäljare som vill kränga sina egna produkter. Jag är lite tveksam till behovet av hans hyveljärn/chipbreaker combo. Det som skiljer den från andra eftermarknadsvarianter är att bladet är .125" till skillnad från övriga som är 0.95". Normalt betyder det att spåntjockleksjusteringen inte skulle fungera på en Stanley eftersom armen inte når fram. På Cosmans chipbreaker sitter det därför små öron som armen tar i. Fungerar säkert bra. Vad är problemet då? Jo när det gäller en bevel down hyvel så kommer avståndet från fastspänningspunkten till eggen att öka med bladtjockleken och därmed risken för vibrationer och "chatter." Den extra tjockleken gör alltså ingen större skillnad men kostar rätt mycket mer.
/B

Jag var i England för någon vecka sedan och träffade David Charlesworth, han kan hyvla han! Vissa av er har säkert sett hans hemsida och ev. sett hans DVD eller läst hans böcker. Han hade några hyvlar med lite olika hyvelstål i, som han förevisade, bla. det extra tjocka som du nämner, det är från IBC i Kanada, David visade att det räcker med det som erbjuds från Hock, Lee Nielsen eller Veritas. Speciellt om man ser till priset, IBC´s blad är dubbelt så tjocka och likaledes dubbelt så dyra !

Det som är viktigast är hur hyvelstålet slipas, kika på denna länk så hittar du lite om Davids sätt att handha hyvelstål , länk till tidningen Woodworking Magazine.

+1 på DC. Jag gick hans tool tuning kurs för några år sen och lärde mig det mesta jag kan om hyvlar från honom. Här är en annan länk till hans teknik.
Hade han sina Holtey-hyvlar med sig? De är något alldeles extra, särskilt den lilla A31an jag har i min avatar.
/B

Hua, jodå. Det är en fin sak, med en prislapp som slår det mesta ! Trevlig kille, pratade med honom om han ville köra den kursen närmre oss. Jag återkommer med mer senare till våren....
Annars gillar jag min A5:a Norris-style med hyvelstål från Ray Iles, den ger snygga hyvelspån...

Johan Rubank skrev:
..., den ger snygga hyvelspån...
Intressant att restprodukten, dvs spånen, ibland är mer intressanta än resultatet dvs den hyvlade brädan...
/B

Japp, sån är man ju. Snygga spån, skönt "swish" och sen slät och fin yta utan utrivning är det som man vill ha. Förutom en snygg hyvel !

• Gilla
PeterJeffrey
  • Laddar…
Johan Rubank skrev:
Japp, sån är man ju. Snygga spån, skönt "swish" och sen slät och fin yta utan utrivning är det som man vill ha. Förutom en snygg hyvel !
Det hänger ihop. Ett bonk istället för ett swish är samma sak som en för tillfället förstörd yta. Korta hackiga spån istället för långa jämntjocka spån är det samma som en oplan yta (eller ännu värre något på väg att göras oplant).

Men visst, det är en fascinaion. Samma gäller för bordssågen. När man står där med en meter långa absolut flortunt papper, med hål där träet har porer och komplett där det inte är fallet, så vet man att man har raka brädor och verktyg som håller hög precision.

Tittar man på ytan i det man jobbar med får man det bekräftat. Men utan swisch och långa spån skulle man ändå kunna kamouflera det mesta med hjälp av sickel och eller sandpapper. Det är väl en del av skälet till att man är så lyrisk över vacker avverkning.

--- Mats ---

Någon som vet något om Quangsheng / WoodRiver V3?

http://www.woodcraft.com/Family/2021170/WoodRiver-Planes.aspx
http://workshopheaven.com/cgi-bin/c...angsheng+Planes&catstr=HOME:Planes+&+Scrapers

Skulle behöva några hyvlar hemma men drar mig för att betala Veritaspengar, samtidigt är jag helt grön på hyvlar och har lite dåligt med fritid så jag slipper gärna ett renoveringsprojekt.

Läste att Rob Cosman varit med och utvecklat WoodRiver V3 och här är hans presentation:

[ame]http://www.youtube.com/watch?v=U2luV5-R8Ts[/ame]

WoodCraft har tydligen dyr frakt (går inte att se på deras sida, man måste lägga beställning och får sedan mail om fraktpriser) och någonstans påstods det att Quangsheng från Workshop Heaven är samma? Med kinatillverkning är det dock rätt ofta prylar som inte klarar den enas toleranskrav får ett annat namn...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.