Byggahus.se

Festool Planex eller Flex Okapi?

1. R
    Medlem · 14 inlägg

Rolle T

Medlem
    Hej!

Skulle behöva lite för och nackdelar hos dessa maskiner. Behöver en rätt omgående men vet inte vilken jag skall välja. Jag vill ha en lättarbetad maskin och än så länge handlar det bara om väggar upp till 2,40. Har inga problem med att stå på stege. Sedan innan är jag fast i festool-träsket och skulle därför helst vilja fortsätta handla grönt men nu har jag en hel skara målare som förordar Flex istället?

Hjälp mig..

vh
    RT

2. 5.2 racing
    Medlem · götaland · 2 040 inlägg

5.2 racing

Medlem
    Flex.

Plocka fram den ur förpackningen, montera ett handtag, sätt dit slippappret, slipa. Från kartong till vägg på fyra minuter. Iaf mitt ex.

Har provat båda, och jag anser att Flexen är överlägsen. Förvisso har Planexen kommit med nån uppgradering, men skulle jag köpa en ny idag skulle det bli Flex. Nu har jag haft en flex i tre år, så jag kanske är lite partisk, så det bästa är nog om du får pröva båda två innan köp.

3. G
    Medlem · Stockholm · 293 inlägg

gifen

Medlem
    Våra 4 målare svor över festoolen i början med efter att dom lärt sig tekniken och fått slipplattan utbytt mot den senare har dom aldrig använt flexarna igen. Dom står och samlar damm nere i verkstan.

4. R
    Medlem · 14 inlägg

Rolle T

Medlem
    Precis de svar jag ville och inte ville ha :p Vart kan man hyra maskinerna i stockholm? Känns dumt att lägga 8k+moms på en maskin för att sedan bli missnöjd och behöva lägga 8 till..

Vad det gäller Flexen, räcker Okapin eller bör man ha den längre modellen?

5. phl
    Medlem · Skåne · 7 143 inlägg

phl

Medlem
    Jag tycker definitivt man ska gå på Giraffen snarare än Okapin. När man fått in tekniken behöver du aldrig sträcka dig varken uppåt eller nedåt. Det är bara i typ bröst-midjehöjd som det hade varit smidigare med Okapin. Dock är det lite av en vanesak. Fördelarna med den långa halsen vid högt-, lågt- och takarbete överväger nackdelen vid brösthöjdsarbete.

6. 5.2 racing

5.2 racing

Medlem
    • Laddar…
  7. 5.2 racing

5.2 racing

Medlem
  8. 5.2 racing

5.2 racing

Medlem
    Festool.se -Verktygsvärldens dummaste och fulaste hemsida?

Får fan inte fram nån info om planexen. Kan vara jag som är dum i huvudet dock...

9. Springare
    Medlem · Stockholm · 739 inlägg

Springare

Medlem
  10. 5.2 racing

5.2 racing

Medlem
    Tack. Dum i huvudet var ordet...

11. 5.2 racing

5.2 racing

Medlem
    Nu får man med transportväska till Flexen. Det har man saknat. En av fördelarna med Planexen.

12. R
    Medlem · 14 inlägg

Rolle T

Medlem
    Nu fick flexen helt plötsligt lite fördel, väska och trekantigt huvud är ju perfekt och med teleskophandtag behöver man ju inte två maskiner längre.. nu är det bara att hitta ett bra pris på den också. Någon som vet en bra handlare i stockholm?

13. G
    Medlem · Stockholm · 293 inlägg

gifen

Medlem
    Stimus brukar vara bra att göra med.

14. xibeca
    Medlem · stockholm · 200 inlägg

xibeca

Medlem
    Cramo har Flex men PSB Maskin har båda om du vill pröva dom och avgöra själv.

Använde själv Flexen mycket förut och när Festool kom med Planexen var jag ju tvungen att pröva, helt värdelöst med den hårda slipplattan. När den nya plattan kom gav den en chans till. Funkade perfekt! Så det blev ju ett litet inköp där.

Det som jag tycker är bra med Planexen är ju bl a direktdrivningen (motorna i sliphuvudet, istället för vajern som Flexen har).

Välavägd maskin, lätt att jobba länge med utan att bli trött, några tycker tvärtom.

Justerbar längd, enkelt att förlänga/korta den, kan även köpa extra förlängningsstycken för dom riktigt höga tak/väggarna.

Vakuumfunktionen, även om vissa inte gillar den, personligen tycker jag den är perfekt för höga tak/väggar.

Enkel att transportera, bara att packa ner i systainern och gå.

Även om den hårda slipplattan var ett gissel först så har den vid ett antal tillfällen använts vid grovaverkning av väldigt ojämna väggar och tapetborttagning.

Ja, kort sagt, jag är väldigt nöjd med mitt byte av maskin. Hoppas jag inte gjort val svårare, men om du är osäker så hyr först och prova.

Lycka till!

15. R
    Medlem · 14 inlägg

Rolle T

Medlem
    Tänkte bara säga att den nya Flex:en kommer till butik i början på maj. Får vänta och avgöra då..

//Rolle

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.