Hej!
Skulle behöva lite för och nackdelar hos dessa maskiner. Behöver en rätt omgående men vet inte vilken jag skall välja. Jag vill ha en lättarbetad maskin och än så länge handlar det bara om väggar upp till 2,40. Har inga problem med att stå på stege. Sedan innan är jag fast i festool-träsket och skulle därför helst vilja fortsätta handla grönt men nu har jag en hel skara målare som förordar Flex istället?
Hjälp mig..
vh
RT
Skulle behöva lite för och nackdelar hos dessa maskiner. Behöver en rätt omgående men vet inte vilken jag skall välja. Jag vill ha en lättarbetad maskin och än så länge handlar det bara om väggar upp till 2,40. Har inga problem med att stå på stege. Sedan innan är jag fast i festool-träsket och skulle därför helst vilja fortsätta handla grönt men nu har jag en hel skara målare som förordar Flex istället?
Hjälp mig..
vh
RT
Flex.
Plocka fram den ur förpackningen, montera ett handtag, sätt dit slippappret, slipa. Från kartong till vägg på fyra minuter. Iaf mitt ex.
Har provat båda, och jag anser att Flexen är överlägsen. Förvisso har Planexen kommit med nån uppgradering, men skulle jag köpa en ny idag skulle det bli Flex. Nu har jag haft en flex i tre år, så jag kanske är lite partisk, så det bästa är nog om du får pröva båda två innan köp.
Plocka fram den ur förpackningen, montera ett handtag, sätt dit slippappret, slipa. Från kartong till vägg på fyra minuter. Iaf mitt ex.
Har provat båda, och jag anser att Flexen är överlägsen. Förvisso har Planexen kommit med nån uppgradering, men skulle jag köpa en ny idag skulle det bli Flex. Nu har jag haft en flex i tre år, så jag kanske är lite partisk, så det bästa är nog om du får pröva båda två innan köp.
Precis de svar jag ville och inte ville ha
Vart kan man hyra maskinerna i stockholm? Känns dumt att lägga 8k+moms på en maskin för att sedan bli missnöjd och behöva lägga 8 till..
Vad det gäller Flexen, räcker Okapin eller bör man ha den längre modellen?
Vad det gäller Flexen, räcker Okapin eller bör man ha den längre modellen?
Jag tycker definitivt man ska gå på Giraffen snarare än Okapin. När man fått in tekniken behöver du aldrig sträcka dig varken uppåt eller nedåt. Det är bara i typ bröst-midjehöjd som det hade varit smidigare med Okapin. Dock är det lite av en vanesak. Fördelarna med den långa halsen vid högt-, lågt- och takarbete överväger nackdelen vid brösthöjdsarbete.
http://www.flex-tools.com/se/Produkte/Boden-_und_Wandbearbeitung/WST_700_VV/index.php
Detta är den nya teleskophalsade(?) giraffen. Finns även med trekantigt huvud för slipning i hörn. Verkar suverän!
Detta är den nya teleskophalsade(?) giraffen. Finns även med trekantigt huvud för slipning i hörn. Verkar suverän!
http://www.flex-tools.com/se/Produkte/Boden-_und_Wandbearbeitung/WST_700_VV_Plus/index.php
Här är den trekantiga. Dom verkar ha tagit ur Okapin ur sortimentet.
Ser att dom utfällbara väger 600g med än den långa.
Här är den trekantiga. Dom verkar ha tagit ur Okapin ur sortimentet.
Ser att dom utfällbara väger 600g med än den långa.
Festool.se -Verktygsvärldens dummaste och fulaste hemsida?
Får fan inte fram nån info om planexen. Kan vara jag som är dum i huvudet dock...
Får fan inte fram nån info om planexen. Kan vara jag som är dum i huvudet dock...
Tack. Dum i huvudet var ordet...
Nu fick flexen helt plötsligt lite fördel, väska och trekantigt huvud är ju perfekt och med teleskophandtag behöver man ju inte två maskiner längre.. nu är det bara att hitta ett bra pris på den också. Någon som vet en bra handlare i stockholm?
Cramo har Flex men PSB Maskin har båda om du vill pröva dom och avgöra själv.
Använde själv Flexen mycket förut och när Festool kom med Planexen var jag ju tvungen att pröva, helt värdelöst med den hårda slipplattan. När den nya plattan kom gav den en chans till. Funkade perfekt! Så det blev ju ett litet inköp där.
Det som jag tycker är bra med Planexen är ju bl a direktdrivningen (motorna i sliphuvudet, istället för vajern som Flexen har).
Välavägd maskin, lätt att jobba länge med utan att bli trött, några tycker tvärtom.
Justerbar längd, enkelt att förlänga/korta den, kan även köpa extra förlängningsstycken för dom riktigt höga tak/väggarna.
Vakuumfunktionen, även om vissa inte gillar den, personligen tycker jag den är perfekt för höga tak/väggar.
Enkel att transportera, bara att packa ner i systainern och gå.
Även om den hårda slipplattan var ett gissel först så har den vid ett antal tillfällen använts vid grovaverkning av väldigt ojämna väggar och tapetborttagning.
Ja, kort sagt, jag är väldigt nöjd med mitt byte av maskin. Hoppas jag inte gjort val svårare, men om du är osäker så hyr först och prova.
Lycka till!
Använde själv Flexen mycket förut och när Festool kom med Planexen var jag ju tvungen att pröva, helt värdelöst med den hårda slipplattan. När den nya plattan kom gav den en chans till. Funkade perfekt! Så det blev ju ett litet inköp där.
Det som jag tycker är bra med Planexen är ju bl a direktdrivningen (motorna i sliphuvudet, istället för vajern som Flexen har).
Välavägd maskin, lätt att jobba länge med utan att bli trött, några tycker tvärtom.
Justerbar längd, enkelt att förlänga/korta den, kan även köpa extra förlängningsstycken för dom riktigt höga tak/väggarna.
Vakuumfunktionen, även om vissa inte gillar den, personligen tycker jag den är perfekt för höga tak/väggar.
Enkel att transportera, bara att packa ner i systainern och gå.
Även om den hårda slipplattan var ett gissel först så har den vid ett antal tillfällen använts vid grovaverkning av väldigt ojämna väggar och tapetborttagning.
Ja, kort sagt, jag är väldigt nöjd med mitt byte av maskin. Hoppas jag inte gjort val svårare, men om du är osäker så hyr först och prova.
Lycka till!
