Verktyg & Maskiner
Chainridge: Ja, jag kanske ska tänka om och skaffa en mindre mer flexibel, likt den i länken från duab. en tyst rackare är ju trevligt :).
Robert-san01: [citat] Och 34gr finns med hel skalle från ex Paslode. Huvet är förskjuter lite.
anojak: Ska du sätta panel, vilket det låter som, så ska du absolut spika den istället. Snabbare, snyggare skalle och den dagen panelen ska bytas nästa gång kommer du att bryta loss spikläkten då skruven inte kommer att gå att skruva ut. När det kommer till slagskruvdragare har Makita någon variant för typ 2400+moms, kör den själv på jobbet med ett gäng 5Ah batterier och är hur nöjd som
heimlaga: Nu har DennisCA hjälpt mig beställa hem 4 par "cramp heads" det vill säga klassiska engelska ändstycken till limknektar. Begagnade från England. Nu borde akutläget vara under kontroll.
13th Marine: För egen del är det hyveln från Ejca, bandsågen från Lini, bänkslipen från CO (maskingröna) samt pelarborren från Arboga (blågrå).
Yrrol: funderade också på det. men blir det helt vattentätt mellan bruket och röret?
axel_n: Jag skulle säga att när man kan är det alltid bättre att ta bort gammal färg med skrapa/sickel. För möbler kan det vara en bra idé att lära sig lägga egg på en sickel och att göra tillverka anpassade stål för kurvade ytor. Ibland är det fördelaktigt att också värma eller använda lösningsmedel. Med det sagt behöver man förstås också en excenter slipmaskin, viktigare än
Demmpa: Oljeytan ska vara synlig i mätglasögat, så två tredjedelar blir bra.
e.andersson: Hade liknande probelm med en sån för något år sen när den stått oanvänd i ca ett år. Då var bränsleslangen sprucken och nästan av. Bytte den och sedan fungerade den utan problem igen (y)
FredrikR: [citat] Senaste modellen, i vart fall ;) Men ja metallchuck borde väl hålla bättre än plast, även om jag inte pajat nån plastchuck vad jag kan minnas.
Merin: Tack snälla för era svar då vet jag hur jag ska göra :)!
Ezcobar: [citat] Jag hittade en sprängskiss på nätet och började dela maskinen. Hittade inget fel på varken lager eller kugghjul. Smörjde upp allt med lite nytt fett och maskinen blev något tystare så jag nöjde mig där för tillfället.
Bjurran: Jag sparkar upp denna tråd lite för att se om någon här har tips på var jag ska börja felsöka. Jag har en k 5.585 som ibland tar ca en minut efter att man hållt in avtryckaren tills det börjar pumpa. Är det någon som vet var man ska börja felsöka? Har väldigt rent vatten här så det är inte ofta filter eller liknande sätts igen på några maskiner, men den har fått jobba många
Ola C: Can you post a picture of the internals of your saw? Crank the blade to highest position, remove blade and take a photo at an angle "looking into the arbor".
stigen: Hej Kristofo! Här kommer lite bilder på mitt sågskydd. Själva sågskyddet är original och tänkt att fästas på klyvkniven. Jag tycker inte det är vidare praktiskt att ha skyddet monterat så. Därför köpte jag ett sågskydd på Blocket för några år sedan som hade suttit på en Luna W59 såg. Den huven tyckte jag var för bred så jag har monterat originalskyddet med mekanismen från
Eric Öbo: [citat] Sent på det men jäkla bra jobbat!
prototypen: Klumpen med sladd ska sitta på pinnen lite bakåt i bild. Klumpen är magneten till ventilen som ska släppa trycket mellan kompressorn och tanken så kompressorn orkar starta. När inte klumpen sitter på plats så pyser en stor del av luften ut och trycket blir inte mer än vad det blev. Normalt är pinnen klumpen ska sitta på så lång att det ryms en mutter som håller klumpen, men det ser
stjärnan: Tack alla som kommit med tips! Jag lämnade in bilen på verkstad och de bytte styrenheten till släpkontakten (sitter vid hjulhuset vänster/bak). Anledningen till att den var bränd var troligen en kortslutning genom kontakten, förmodligen medan jag skruvade med elen på båtkärran.
Eric Öbo: [citat] Ja, med tanke på att jag på måndag kommer att skicka tillbaka min kinesiska stationära bandslip (den höll i en, alltså 1, dag!) så känns det betryggande med lite svenskt stål.
Lattjo-Snickaren: [citat] Såhär några år senare: hur går dewalten? Har själv gått Och sneglat på denna klassiska modell. Är mer eller mindre i en startfas med liknande idéer och aspirationer som du hade när du startade (renovering, möbler, finlir mm). Då den är liten vg bänkytan: hade tänkt bygga en bredare bänk för klyvning av skivor mm, detta samt ett outfeed-bord bakom borde underlätta. Men
Rickard_nr1: Innan hultafors kom med sin modell va denna ( https://www.ahlsell.se/external-assets/STEP_IB_BILD/JPEGlarge800_800/std.lang.all/96/68/27109668.jpg?preset=large) populär, kanske är en kvarleva? Va många år sedan jag såg den men den va klart mindre och på den tiden hade den inte den där extra skalspetsen.
Stefan1972: Fast vad kostar en ny enkel 2hk oilless kompressor av simpelt fabrikat? Antagligen mindre än vad reservdelarna kommer att kosta.......
Huzzbutt: PS 18 (Den dyrare) är kraftfullare och har bättre batterikapacitet.
Jernhand: Rätt enkel att tillverka. En penna i mitten och två pinnar eller motsvarande på vardera sida. [MEDIA=youtube]arecD3mYddM[/MEDIA] [MEDIA=youtube]6Gu_vIbyMak[/MEDIA]
prototypen: Du kan ju fortsätta handla på JULA https://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/tryckluft/kompressortillbehor/tryckluftsbehandling/reduceringsventil-avskiljare-080202/. Personligen till min lackspruta så har jag 2 efter varandra. Protte
OverAndOut: Jag gjorde många hål som kanske var 40x40 och 60 djupa. Blev borr först för att få bort det mesta och sedan en mall över regeln tillsammans med en 2kW Trend T11 fräs och 1/2" frässtål. Sedan slutjustering med stämjärn. Blev ganska och tempot kunde hållas ganska ok. Hur exakta är timmerstockarna? Tänkte map mallen som då ska läggas över och helst komma på samma ställe alltid.
henkepenk: Detta måste provas tänker jag. Offrade en gammal kökslucka och en meter gängstång. Snart klart för test, återstår ett rör på toppen. [bild] [bild] [bild] [bild]
KungFreddie: Köpte en antik fräs,antagligen från 1920. Matning finns i x axeln som fungerar som den ska. Men verkar som matning i z axeln ska finnas också men fattas nån del och eventuallt något kan han fastnat i remmatningen.. sen videon för förklaring. [MEDIA=youtube]yZqN4NQa5uI[/MEDIA] Ett sak att tänka på är bilen där man ser utxäxlingen från motorn till remmen som driver koordinatbordet
Teorarn: [citat] Tack för identifieringen! Jag hittade en pdf på instruktionsboken här på forumet men tack ändå! [citat]