Hej,

Jag skulle behöva en ny slipmaskin för att framför allt ta bort gammal färg och liknande från möbler. Just nu har jag en gammal Bosch slipmus som är och har alltid varit totalt värdelös. Det går fortare att slipa för hand. Nu börjar jag dock trötta på och funderar på att investera i en ny. Tar tacksamt emot rekommendationer på slipar som inte är alltför dyra.

O Oxymoron skrev:
Hej,

Jag skulle behöva en ny slipmaskin för att framför allt ta bort gammal färg och liknande från möbler. Just nu har jag en gammal Bosch slipmus som är och har alltid varit totalt värdelös. Det går fortare att slipa för hand. Nu börjar jag dock trötta på och funderar på att investera i en ny. Tar tacksamt emot rekommendationer på slipar som inte är alltför dyra.
Vad är det för färg?
Varför inte skrapa bort den?

Frustrator Frustrator skrev:
Vad är det för färg?
Varför inte skrapa bort den?
Jo, det händer att jag skrapar bort färgen eller använder färgborttagningsmdel, men skulle behöva en slipmaskin nu. Det är olika vad det får slags färg.

O Oxymoron skrev:
Jo, det händer att jag skrapar bort färgen eller använder färgborttagningsmdel, men skulle behöva en slipmaskin nu. Det är olika vad det får slags färg.
En del färger blir mest kladdiga och kletiga när man kör med slipmaskin (av värmen).
Metabos lackfräs brukar rekommenderas för färgborttagning men har inte använt den själv.

• Gilla
henkepenk
  • Laddar…
Jag har ofta kört med flapdisk eller axailborste på borrmaskinen på gammal färg men man får vara lite lätt på handen så man inte repar...

Bosch Gex 125-150 är behaglig att använda på plana bord. Att skaffa sig en Excenterslip av hyffsad kvalite är alltid en bra idé.

+1 på GEX 125-150 på plana ytor. Kombinerat med en mindre hörnslip som Makita B04565K eller slipen på ett multiverktyg har du en bra kombo.

Tack för svaren , .. jag har dragit på det eftersom jag tycker den är lite för dyr. Har ni några andra tips på en slip förutom Bosch GEX 125-150?

• Gilla
joakimbrodd
  • Laddar…
Jag skulle säga att när man kan är det alltid bättre att ta bort gammal färg med skrapa/sickel. För möbler kan det vara en bra idé att lära sig lägga egg på en sickel och att göra tillverka anpassade stål för kurvade ytor. Ibland är det fördelaktigt att också värma eller använda lösningsmedel.

Med det sagt behöver man förstås också en excenter slipmaskin, viktigare än specifik maskin är den har en sula med hål i och att du kan koppla dammsugare till den. Bra är också att ha mjuk och hård sula beroende på om du ska slipa plana eller kurvor. Viktigast av allt är att du har bra slippapper.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.