Verktyg & Maskiner
civilingenjören: Fått svar via elektronisk post från KG Knutsson AB: "Det här är en produkt som har utgått sedan länge så vi har ingen bruksanvisning till den."
verktygsgurun: Någon som vet var jag kan få tag på en höjdjusteringsratt till min Emco king?
katos: Det var ju 2011 jag köpte den sågen. Så den prisuppgiften hjälper inte då mycket nu. Felder brukar ha kampanjer titt som tätt med lite reducerat pris.
snajgel: En sån här kanske? https://www.sportfiskeprylar.se/sv/artiklar/spro-grip-pike-pliers-37cm.html
111111: [citat] Det vart en stegborr från Jula, Smörjde rikligt så det fungerade riktigt bra. Tack för alla tips och hjälp :D
C.Lundin: [citat] Jag har krav på att gå den var femte år då jag är ansvarig för detta på jobbet just nu. Därför jag blev så förvånad när jag hörde att det "bytt namn", med tanke på att gamla certifikat ej hade varit giltiga i.s.f. Edit: Efter mycket sökande hittade jag någon rip off-utbildning. Det verkar alltså finnas ytterligare en, men det verkar råda delade meningar om den är
Pettttter: Jag ser nu att det faktiskt står *DK vid 1300. Hur fasen förklarar man det dom har väl 230V i Danmark också?
Toffe.L: Rätt och riktigt, var länge sen jag gick i skolan ;-)
Pettttter: En annan fråga om grovdammsugare. Ser till min förvåning att strömuttaget på Nilfisk Multi 30 bara levererar max 1100W. Min Bosch 8sjl drar 1600W enligt databladet. Jag antar det är en spec man bör följa eller är det lugnt att överbelasta av någon anledning, är det något jag missar? Annars får det bli en Kärcher 6 istället som kan ge högre uteffekt, lite dyrare bara.
DennisCA: Jag tror när andra har talat om bordsfräsar har dom syftat på typ överhandsfräsar monterade i bord, det du länkar är i en helt annan klass. Jag tror inte det är något du behöver börja med som hobbysnickare om du inte tänker serietillverka fönster och sånt. Själv tycker jag en justersåg eller bordssåg är det viktigaste, sen en hyvel, sen en bandsåg.
RmK_71: Om din dammsugare kan ändra sugförmågan med en potentiometer så testa att sänka lite. Nu var det ett tag sen du skrev detta TS. Det kanske är löst :)
Marcussjogren: Eftersom jag inte kommit på någon bra egen lösning än och inte heller hittat någon som reservdel så fick det bli en mer temporär lösning. Matlåda i plast var tämligen lättarbetat och jag tror tusan jag fick bort 95% av allt damm. Eventuellt så ska jag ta en större matlåda och göra ett dammutsug som passar ännu bättre. Ska köpa mig en Y-koppling för avlopp och lite
petrho: Tack för otroligt fina jobb! Håller själv på att skissa på MFT bordet Masse byggt och är på jakt efter stadiga hjul som går att låsa OCH justera höjden på. Är det någon som har tips?
berne88: Då kommer nästa fundering från amatören.. vad är dessa små ”hullingar” för något? sen vad är längden på pinnarna? Ska fräsa ett rakt spår, men kan inte ens ställa in den på 150cc djup, då pinnarna inte räcker till mer. eller har jag helt fel grejor?
J_M_K: Det är mest böket att hantera en större hyvel som jag hade velat slippa. Jag vet fördelarna med en riktig maskin, men för mig är det viktigast att ha en ordentlig rikthyvel som är tillräckligt lång. Hade det funnits en planhyvel som tog ok bredder och med relativt låg vikt hade det känts värt för mig. När jag fraktade in rikthyveln i ladan tog det nästan en hel dag, och det hade
Rabbithole: Det finns ju massor på blocket så det är väl bara att jämföra
mattias_75: Köpte en Cobolt skivnotfräs på 8mm och det blev ju helt perfekt! [bild]
flp-berg: Ok ja det låter ju jättebra. Jag ska gå in där och titta...det ser ju väldigt stabilt och bra ut. Tack för återkopplingen
j.erkers: Det blev två järn till strykerskan, ett utan ånga och ett utan sladd... [bild]
mothership: Hej! Jag har en del möbler hemma, både inne- och utemöbler, vars färg jag behöver slipa bort för att sedan måla om etc. Jag tänkte börja med att använda mig av färgborttagningsmedel, men jag antar att man måste slipa etc också. Det finns många sorts slipar och jag är ganska novis i området. Jag har inte lust att lägga för mycket pengar. Villken maskin/vilket verktyg
Magnus Larsson: Jag har köpt på ebay en gång iaf. Panasonics skruvdragare är verkligen nåt i hästväg. Helt odödliga.
fsn: [citat] Köra rotgas kommer du inte göra på MAG-svetsning med Mison25. Lägg 150kr på ett löst mätrör istället och mät vid gaskåpan. Runt 12-15 liter/minut eller nåt sånt.
Pysslarn: Kan inte påstå att jag märker någon skillnad mellan dyraste resp billigaste penseln. Den långskaftade i mitten är en Gastromax (borsten ska kortas ytterligare lite på den för att bli lite styvare) inköpt på Ica för ca trettio kr, de övriga är köpta på City Gross för tio kr per par. Alla funkar lika bra tycker jag, det som ev kan diskuteras är skaftens utformning samt utseendet.
pegee: [citat] Nej, den enda del jag kan jobba med är muttern. Drivaxeln har enbart fasta delar som jag inte kan påverka. [citat] Nu har jag varit ute och provskurit. Gick som att skära i smör, (kylskåpskallt). Risken för att det skall lossna bedömer jag som obefintlig. Det beror bland annat på vilken gummikvalitet man använder. Är den för mjuk så finns nog den risken, men jag använder ett
plåtrickard: Har kört med flex scotchbrite rondeller i min julaslip... Funkar kanon.. Att köra med en mindre rondell gör ju att du avrättar kardborrefästet som inte täcks, kan även tänka mig att det blir obalans
Trunk: [citat] Ska kolla lite mer på det. Ett problem är dock att jag inte har något att bränna med så det blir en kostnad oavsett hur jag gör. [citat] Sist jag handlade från axminster så skulle jag köpa paraffinvax och en såg. Det slutade med verktyg för nästan 2.500 och inget paraffinvax...