Jag har en ikea lådfronten som jag vill såga en fyrkant i mitten av den, är det möjligt med en bordssåg utan att jag skadar mig själv? Har inte råd att köpa fler verktyg just nu. Hur gör man, ska jag ställa skivan på sågen och trycka ner den typ?

Har en bosch advanced tablecut

Njae. Det är möjligt att åtminstone påbörja snitten på bordssågen men eftersom klingan är rund så behöver du såga klart med något annat, förslagsvis en handsåg, t.ex. en japansåg.

Men du skall absolut inte sänka ned skivan på ett snurrande blad utan istället fixera skivan där den skall vara, över klingan, med klingan helt nedsänkt i bordet. Sedan vevar du upp med klingan igång, detta går endast om du först tar bort klyvkniven. Se till att spänna fast skivan i bordet innan du påbörjar operationen.

Det är många parameterar som spelar in här, hur stort skall hålet vara, vad är det för krav på snittkvalité (kommer det vara synligt), vad är storleken på klingan i sågen, mm.

Men är bordssågen det enda verktyg du har så är det inte möjligt att göra det du vill.

Hur stort ska hålet vara? Är bordssågen den enda såg du har?

Heij83
Har du ingen sticksåg?
Har du det så borra ett hål med ett typ 10mm bor och börja i det med sticksågen

richardtenggren
Nu verkar ju detta inte vara en vanlig bordssåg, ingen sågklinga utan ett nanocut-blad (miniatyr kedjesåg?).
Detta borde möjliggöra att få "raka" snitt och inte de problem som @vectrex tar upp med en traditionell bordssåg med sågklinga.

Jag vet dock inte om det går ta bort klyvkniven på denna.
Edit: Ser ut att gå göra rätt enkelt med två skruv enligt bilden nedan.

• Närbild av en bordssåg med ett nanocut-blad och markerade skruvar för att ta bort klyvkniven.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad är det för en intressant bordssåg du har? Har aldrig sett den typen av blad på en bordssåg. Trodde bara de fanns på sticksågar.

Börja med att borra ett hål som du får ner sågbladet i. Sedan är det lugnt att såga utan att skada sig.

• Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
P
P pyro skrev:
Vad är det för en intressant bordssåg du har? Har aldrig sett den typen av blad på en bordssåg. Trodde bara de fanns på sticksågar.
Håller med,aldrig sett en sån såg,en liten,liten kedjesåg som sticker upp genom bordet,coolt :D som tidigare sagt borra ett hål som sågklingan går genom först och var försiktig(y)

Mikael_L
P pyro skrev:
https://www.bosch-do-it.com/se/sv/g...advancedtablecut-52-3165140887571-2576950.jsp

Har inte heller sett denna förut. :)

TS kanske kan helt enkelt försiktigt lägga skivan på bladet, och sen såga runt efter en markering ...
Kolla sticksågsvarianten, som påstås gå att bara sänka ner i materialet.
https://www.bosch-do-it.com/se/sv/goer-det-sjaelvare/nanobladesaws-corded.jsp

Men annars känns Anna_H's råd lite mer säkert. Börja i ett hål mitt det som ska bort, jobba sen ungefär som att det är en bandsåg.

Tack snälla för era svar då vet jag hur jag ska göra :)!

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.