Jag köpte en Samco unilev 15 kantputs billigt. Den är förmodligen från 80 talet så den är inte i toppskick. Jag har putsat gjutjärnsborden och börjat plocka i sär den.
Problemet just nu är att oscillationen inte fungerar. Oscillationen och styrningen av bandet styrs av pneumatik. Det sitter någon form av membranpump som för en kolv fram och tillbaka. Jag har bytt oringar i den och membranen är hela så den delen verkar vara ok nu men den oscillerar inte som den ska.
Jag antar att det sitter någon form av ventil innan "pumpen" som skiftar luft tillförsel och utsläpp? Någon som har någon som helst erfarenhet av något liknande?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Problemet just nu är att oscillationen inte fungerar. Oscillationen och styrningen av bandet styrs av pneumatik. Det sitter någon form av membranpump som för en kolv fram och tillbaka. Jag har bytt oringar i den och membranen är hela så den delen verkar vara ok nu men den oscillerar inte som den ska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag antar att det sitter någon form av ventil innan "pumpen" som skiftar luft tillförsel och utsläpp? Någon som har någon som helst erfarenhet av något liknande?
Verktygstokig
· Halland
· 8 311 inlägg
Vad händer när du startar oscillerandet? Inget alls? Eller pyser det? Eller går den åt ett håll och sen stannar?
Nej har inte sett någon stång eller wire. Vilket nummer på delarna pratar vi om? Jag kan bara styra ventilerna genom rattarna på kontrollpanelen, tror jag iallafall.
Gällande pnemutik får du gärna förklara som till ett barn
.
Gällande pnemutik får du gärna förklara som till ett barn
Har öppnat upp lite och tittat hur slangarna går. Och ventilpaketet 1-4 sitter ihop med slangarna som går till mittendelen av bäljen (dubbla 15 övre bilden). Så det är säkert som du säger att där växlas luften.
Jag gissar att de två yttre slangarna på bäljen kontrollerar ändlägena alltså hur sandpappret spårar upp och ner.
Jag gissar att de två yttre slangarna på bäljen kontrollerar ändlägena alltså hur sandpappret spårar upp och ner.
Ok nu har jag testat och mekat hela kvällen.
Så här fungerar det:
Som ni ser på bilden över så vickar en tryckluftsdriven axel en vals fram och tillbaka och på så sätt oscillerar slipbandet upp och ner.
Om ni tittar på den översta sprängskissen i första inlägget så går det in fyra slangar i bäljen med axeln. Med Dom två yttersta kan man via en ratt höja och sänka trycket på utsidan av membranen. Det gör att axeln kan oscillera kortare eller längre.
Oscilleringen ska styras av två lägesbrytare. dom fungerar så att luft flödar hela tiden genom dessa. När slipbandet går för långt upp eller ner täcker bandet utflödet. Då skickas luft tillbaka genom en annan slang till som verkar kallas en 3/2 nc ventil. (Dom två till vänster i nedre bilden. Den styrluften öppnar eller stänger ventilen som skickar luft till bäljen som då oscillerar in heller ut.
Tyvärr så har jag fortfarande inte fått det att fungerar än. Det beror antigen på att jag bara har haft ett blåsmunstycke som tilluft och flödet och inställlningarna blir fel.
Eller så fungerar inte en av 3/2 nc ventilerna förmodligen den vänstra på bilden för det
Så här fungerar det:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Som ni ser på bilden över så vickar en tryckluftsdriven axel en vals fram och tillbaka och på så sätt oscillerar slipbandet upp och ner.
Om ni tittar på den översta sprängskissen i första inlägget så går det in fyra slangar i bäljen med axeln. Med Dom två yttersta kan man via en ratt höja och sänka trycket på utsidan av membranen. Det gör att axeln kan oscillera kortare eller längre.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Oscilleringen ska styras av två lägesbrytare. dom fungerar så att luft flödar hela tiden genom dessa. När slipbandet går för långt upp eller ner täcker bandet utflödet. Då skickas luft tillbaka genom en annan slang till som verkar kallas en 3/2 nc ventil. (Dom två till vänster i nedre bilden. Den styrluften öppnar eller stänger ventilen som skickar luft till bäljen som då oscillerar in heller ut.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tyvärr så har jag fortfarande inte fått det att fungerar än. Det beror antigen på att jag bara har haft ett blåsmunstycke som tilluft och flödet och inställlningarna blir fel.
Eller så fungerar inte en av 3/2 nc ventilerna förmodligen den vänstra på bilden för det
Fortsätter...
...för det är den som trycker ut kolven.
Åtgärderna jag tänker framöver blir:
1. Byta platsen på ventilerna och slangar för att se om kolven går utått istället.
2. Testa med min nya större kompressor för att utesluta luftflöde och inställningarna.
3. Försöka beställa två nya ventiler. Det positiva är att jag hittade tillverkare och modellnummer. Negativa är att dom inte verkar tillverkas längre. Jag får kontakta och se.
Jag återkommer...
...för det är den som trycker ut kolven.
Åtgärderna jag tänker framöver blir:
1. Byta platsen på ventilerna och slangar för att se om kolven går utått istället.
2. Testa med min nya större kompressor för att utesluta luftflöde och inställningarna.
3. Försöka beställa två nya ventiler. Det positiva är att jag hittade tillverkare och modellnummer. Negativa är att dom inte verkar tillverkas längre. Jag får kontakta och se.
Jag återkommer...
Ok, succsess!
Efter att plockat isär 3/2 ventilerna och blåst rent och byt en packning så fick jag det att fungera. Jag monterade ihop hela maskinen och testade. Jag har bara en liten kompressor så det fungerar inte klockrent. Jag har köpt en stor och den borde komma i veckan. Förhoppningsvis så fungerar det som det ska med den.
Jag tänkte ändå försöka köpa två nya ventiler. Förhoppningsvis så kommer jag ha maskinen länge och då har jag reservdelar hemma.
Som ni ser så blir styrluften lite för lite på den övre gränsbrytaren med nuvarande kompressor.
Efter att plockat isär 3/2 ventilerna och blåst rent och byt en packning så fick jag det att fungera. Jag monterade ihop hela maskinen och testade. Jag har bara en liten kompressor så det fungerar inte klockrent. Jag har köpt en stor och den borde komma i veckan. Förhoppningsvis så fungerar det som det ska med den.
Jag tänkte ändå försöka köpa två nya ventiler. Förhoppningsvis så kommer jag ha maskinen länge och då har jag reservdelar hemma.
Som ni ser så blir styrluften lite för lite på den övre gränsbrytaren med nuvarande kompressor.
Så nu går den.
Det som är kvar är att svetsa ihop en spånhuv och limma på grafitväv på anhållen. Ska också dra fram en till luftslang från den nya kompressorn.
Får jag tid i framtiden vill jag nog måla om maskinen också.

