Jag måste få tag på några limknektar till snickeriet. Det handlar om yrkesbruk på deltid.

Det enda som verkar gå att få tag på här i trakten är dels kinaskräp av Biltemakvalitet som inte håller dels indisktillverkade låtsas-Record som kostar en förmögenhet.
Bessey som ju är toppkvalitet går att köpa från Sverige för ett aningen lägre pris än låtsas-Record i Finland men det handlar ändå om cirka 100 euro styck så hur jag än töjer på budgeten kan jag inte köpa mer än två sådana som redan är beställda.
Pengar som inte finns skall man inte spendera för då kommer kronofogden.

De där svetsade "Alex" limknektarna som säljs på Svedendro ser klena ut tycker jag. Alltid när man hittar dem begagnade är de så söndervridna och deformerade att delarna inte ens skulle gå att smida tillbaka till sin rätta form. Jag ser det som en indikation på att man borde ha väldigt många av dem för att inte tvingas överbelasta dem och med dubbelt antal blir totalpriset det samma som för Bessey.

Efter 5 års målmedvetet sökande både i Finland och Sverige hittade jag i fredags ett parti på 10 stycken begagnade limknektar av hygglig kvalitet men säljaren sade att hon är bortrest och skulle komma hem på måndag kväll så vi kom överens om att jag ringer på måndag och hämtar dem på måndag kväll. När jag ringde mitt på dagen i går hade hon sålt dem åt någon annan och så hade hon dessutom mage att säga att såna där finns ju på Biltema så jag kan ju gå dit och köpa så många jag behöver. Vilket svin.

Så..... tillbaka på ruta ett..... jag vet att det finns gott om billiga begagnade limknektar i England men kadetten håller inte för en sådan långresa som dessutom skulle bli för dyr i bränsle och bilnötning.

Funderar på att tillverka egna limknektar av rektangulära fyrkantrör med skruvar av trapetsgängstång som man ju kan köpa som metervara.

Har ni någon annan ide innan jag börjar tillverka egna?

Jag har dom billiga gröna halvtummarna från Dieter Schmid. Jag är personligen nöjd med dom men mina behov är mindre och klenare.

Tänker kanske någon här på forumet har erfarenhet med de lite dyrare 3/4 modellerna som finns på sidan? Jag tycker om de runda rörmodellerna annars.

https://www.fine-tools.com/pipeclamp.html

Jag hade en osannolik tur.

En bekants bekant pensionerad båtbyggare ringde i går och bjöd ut större delen av sina limknektar. Jag köpte 12 stycken av honom. TACK!
Fortfarande alldeles för få men den mest akuta krisen är avhjälpt.

• Gilla
SaabNiklas och 4 till
  • Laddar…
Nu har DennisCA hjälpt mig beställa hem 4 par "cramp heads" det vill säga klassiska engelska ändstycken till limknektar. Begagnade från England.

Nu borde akutläget vara under kontroll.

• Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.