Jag har alltid tyckt min Arboga pelarborr låter lite mycket. Typ att det skrammlar från "växellådan". Har inte brytt mig jätte mycket om det för jag har inte pressat den speciellt mycket med stora borr eller hålsågar.
Men idag på jobbet behövde jag ta några 26,5 mm hål i en rostfri kopplingslåda. Tyvärr hade vi inga punchar i den storleken och vår pelarborr på jobbet klarade inte höjden med borr och kopplingslåda. Så jag tog hem för att borra hålen hemma ist.
Det var nu jag upplevde att missljudet ökade och blev mer metalliskt skrammel. Även om det är relativt tunn plåt så är det första gången jag pressar maskinen lite med så stort borr. Jag hade lite svårt att spänna fast kopplingslådan så den verkligen stod stumt så det blev lite vibrationer. Dom fyra hålen jag vågade borra blev bra men jag avbröt där för jag tyckte inte om det lät från maskinen.

Behöver den servas med nya lager eller det är smörja i maskinen som saknas. Har aldrig meckat eller delat den så jag vet inte var jag ska börja.
Några tips och idéer?
Skylt på en Arboga pelarborr med tekniska specifikationer och tillverkarens namn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Arboga pelarborr med synliga reglage och varvtalsskylt, används för borrning av hål i metall.
Skapa konto
Grön Arboga pelarborr med märkesdekal från AB Arboga Maskiner och synlig svart strömkabel.
Skapa konto

Jag har ingen arboga men jag tror det enda sättet att få reda på med säkerhet är att börja plocka isär den och se vad det kan vara för fel. Dokumentera allt då du plockar isär så är det lättare att sätta ihop igen

Okomplicerat att öppna och smörja... (inte exakt samma modell)

• Gilla
mikaelvberger och 1 till
  • Laddar…
Jag har sprängskisser på den om du behöver. Skaffade dem då jag renoverade min G2508.

Ta upp och titta så tror jag du hittar felet.

H heimlaga skrev:
Jag har sprängskisser på den om du behöver. Skaffade dem då jag renoverade min G2508.

Ta upp och titta så tror jag du hittar felet.
Jag hittade en sprängskiss på nätet och började dela maskinen. Hittade inget fel på varken lager eller kugghjul. Smörjde upp allt med lite nytt fett och maskinen blev något tystare så jag nöjde mig där för tillfället.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.