Verktyg & Maskiner
Cheesen: Jag gjorde en sådan här jigg i mdf för en massa år sen.. anväder den lite då och då. Inte speciellt svårt att få till borrarna med jiggen så länge det inte är nån sorts träborr. Stora träborrar går dock att få till hyfsade på fri hand på smärjeln.. men är dom under 10mm är det svårt. [MEDIA=youtube]Yf0qZ8XWAIo[/MEDIA]
Alko: [citat] Se ovan, det var tydligen Metabos 29mm med hållare som skulle levereras. Så om det är 49 mm du vill ha vet jag inte om man kan få skickat till Sverige via Amaxon
Anonymiserad 231185: Har man kompressorn i kyla kan man byta till syntetolja,funkar fint(y)
poba53: Det exemplar som jag köpt av DW745 är tillverkat 2019 vecka 27 så det lär vara senaste modell. Trapetsgängor tål stora mekaniska krafter. Används på ledskruvar för skruvstäd, svarvar och fräsmaskiner
jac: [citat] Tack för tipset men det är lite långt bort eftersom jag håller till utanför Lund i Skåne. Dessutom är det lite för tidigt, jag har en tanke om placeringen men bråten som ockuperar den hörnan just nu måste bort först och det sker tidigast när det intiliggande förrådsutrymmet blir färdigt.
242: Ringde luna jag hade inte alla uppgifter på maskinen skall kolla i kväll var inte omöjligt sa dom så provar där först han kallade det för prisma :) så återkommer om jag lyckas eller misslyckas Tack för att ni tar er tid :)
civilingenjören: [citat] Köpte år 2014 en tryckluftsdriven limspruta på Jula för 279 kronor. Fick komplettera med någon slags adapter för tryckluften (2-pack så jag fick 1 över). Spiralfjädern till handtaget var någon cm för kort så jag köpte en längre för 5 kronor på Mekonomen. Kunde limma det jag skulle. [citat] Borde vara enkelt att mäta x meter åt ett håll, vända passet och mäta tillbaka.
badtastex: Jag köpte en PLL 360 för några veckor sedan och jag är då riktigt nöjd, den är nog inte ljusstark nog för altanbygge mitt på dagen men inomhus i November funkade den alla tiders. Använde den för att rikta upp innertak. 1399kr med stativ som kan höjas upp till 160cm ungefär, köpte på Hornbach. Hade en Quigo sedan tidigare men behövde linjen runtom så därav inköpet, Quigon har
CHEMAS: Snabb uppdatering. Hjul och handtag för att lättare kunna flytta den. Plus en snabbtest. Behöver en bra fläkt för att kyla topparna. Ska ev byta tryckströmbrytaren då diffen mellan till o påslag är för stor tycker jag. Vi får se. [MEDIA=youtube]Hs_FAmAXgxY[/MEDIA]
målarbyxan: Ruggit bra pris på detta Kit i HORNBACH butiken i Sundbyberg. Dewalt DCK654P3T (3x5,0Ah) Pris: 9999kr
optimum: Är ingen dödsfälla så länge bilen står parkerad vilken den bör göra med gamla slitna "vinterdäck"
Frustrator: [citat] Blev ajtokorrugering där? Jag tror jac menade att han upptäck att man behöver en bit över 40 av de där..
Jiji: Tack, allihopa! Valet föll på en Bosch POF 1400, som visade sig finnas på ett byggvaruhus nära mig för ett helt ok pris. Jag tror och hoppas att han blir nöjd. Annars får väl jag ta den och snickra ihop lite möbler (min far var finsnickare så jag har ju ett arv att förvalta). Ha en fin helg!
HogeN: mycket möjligt men samma bekymmer märkte jag av när jag firablade hos en bekant som hade en kärcher samma pris och stolek som biltema. Men får vänta tills den säger upp levnadskontraket så man kan köp nån större med filterresning =)
Ett_unikt_namn: Förresten någon som vet om jag kan använda min Makita HR260J som en skruvdragare genom att använda en bit i chucken?
Sittställning: [citat] Du har helt rätt! Det är jag som skrivit fel, 380 ska det vara
Keiller: Har ingen aning om Metabo KGS 216M är bra eller anus men den säljs just nu till kampanjpris på Bolist. 2990:- betalade jag sammanlagt för sågen (1590:- ) och det tillhörande arbetsbordet (1400:- ) https://bolist.se/produkt/kapgersag-kgs216m-metabo-1500w/
Uwen53: Lenox T2 62 mm på Ahlsell ( dyr men bra) passar perfekt till Ikeas spotar. Ta bort den lilla gummibiten vid flärparna så sitter spoten som gjuten.
Ecke16: När jag ställer in skruvdjupet med röda vredet och sen skruvar i en skruv blir den nollställd så att säga, ska det vara så? Alltså den håller inte sin inställning. Eller gör jag något fel? Skruvlängden är inställd på 40mm. /Ecke
Bart: Ramlade över den här filmen idag när jag slösurfade Youtube. Lite intressant just nu när vi diskuterar några av de testade sågarna. Verkar vara en rätt seriös test. [MEDIA=youtube]5oi5BTKl2hY[/MEDIA]
HSP: Jag brukar ibland köra 5,0mm till rödplugg, beror lite på hur betongen är. Se även till att du har rätt dimension på skruven. Och att skruven går igenom pluggen även när det du skruvar fast är med. Det är även viktigt att hålet inte är för grunt. så skruven bottnar och trycker ur pluggen.
Magnus Larsson: Jag har en buddy arc från jula. Dock kanske 12-13 år gammal. Tycker det är en bra instegsmodell för lite hushållssvetsande .
richardtenggren: Martinez har ju en del prylar med vill-ha-begär!
Diablito: Hej, Tänkte beställa en bordsåg/bordcirkelsåg och funderar på antingen Millwaukee eller Dewalt DW745. Just nu är det erbjudande på Millwaukeen så priset är ungefär detsamma. Någon som har erfarenhet av båda? Eller har synpunkter iaf? Lite bredare sågbredd på Milwaukeen och batteridrift (kör milwaukee på det mesta andra så batteri och laddare finns redan). Kommer använda sågen
Ola C: Axminster har 31.75>15mm. Kan väldigt lite om bänkslipar, är 31.75 samma hjul som de som specas som 32 i Sverige? Isåfall borde den funka, annars kan det blir 0.25mm glappt. https://www.axminster.co.uk/grinding-wheel-reduction-bushes-ax29710?sel=500404
lpehr: Microkatten, Bart.... så rätt så rätt:) Jag kommer att testa de olika förslagen. Många kloka synpunkter. Skall försöka ge återkoppling till forumet även om det dröjer ett tag. Har lite att pyssla med innan det är dags för fräsjobbet. [bild] Tack för allas engagemang:ok::strong::cool: // Lars
orsla: [citat] Åh, det kanske så det är tänkt ja! Låter rimligt. Kan ju i princip bara monteras på ett sätt och då blir de ju några mm, nästan en halvcentimeters vick...såvida det inte är ett ordentligt konstruktionsfel alt. någon distans platta som är tänkt att användas som inte var med isf. Får se om någon som har en kan bekräfta! Tack för snabbt svar.
stjärnan: För att följa upp detta så bytte jag dämparen vilket var lätt som en plätt och kärran blev som ny efteråt. Kostnad för reservdelen var 700 kr.
vectrex: [citat] Ja, det är enorm skillnad när sågen går på tomgång. När man väl sågar så är ju själva sågljudet dominerande på båda sågtyperna men när den bara är igång utan att något sågas så låter en såg med induktionsmotor nästan ingenting. Jo, en del vinande ljud blir det ju från klingan, men motorn är nästan helt ljudlös.
Nick_se: Hej, Provar att välja mitt första handöverfräs: Vilket är bättre alternativt: 1. https://www.bygghemma.se/verktyg-och-maskiner/elverktyg/elfras-och-fras/handoverfras/handoverfras-bosch-pof-1400-ace/p-314228?gclid=Cj0KCQjwjOrtBRCcARIsAEq4rW4-IXdWNIFcoodbaebmrMWQq-yU_2JVvV3Jw4fmDpRJc8chRNEe3q4aAsUcEALw_wcB 2. https://www.bauhaus.se/multifras-710w-makita-rt0700cx5j 3.