Ägnade kvällen åt lite bilvård och nu inför slutavspolningen betedde sig min Kärcher högtryckstvätt plötsligt väldigt märkligt.

Den startar och går bara på tomgång, oavsett om man trycker handtaget eller inte.
Det blir inget tryck i vattnet.
Den reagerar inte på strömbrytaren, utan går hela tiden.

Modellen är en Kärcher 5.585 ca 2-3 år gammal. Har fungerat klanderfritt tills nu.

http://www.karcher.se/se/K_5585.htm

Vad kan ha hänt? Min spontana tanke är att det trängt in fukt någonstans som gör att den spökar.

• Gilla
steffk
  • Laddar…
Den bygger inte upp tryck efter pumpen. Det är trycket som aktiverar autostoppet. Plocka ur ventilerna, rengör, och sätt ihop.

• Gilla
RoBo
  • Laddar…
Gissar på kasst munstycke, alltså typ 'vario-jet' delen eller liknande.
Har du testat byta till något annat, om möjligt?

Råkade ut för liknande symptom för nåt år sedan med en 5.55. :)

Den bygger inte upp tryck efter pumpen. Det är trycket som aktiverar autostoppet. Plocka ur ventilerna, rengör, och sätt ihop.

Det ska jag testa. Men jag misstänker något annat med tanke på att den inte går stänga av på strömbrytaren.

FredrikR skrev:
Gissar på kasst munstycke, alltså typ 'vario-jet' delen eller liknande.
Har du testat byta till något annat, om möjligt?

Råkade ut för liknande symptom för nåt år sedan med en 5.55. :)
Jag har faktiskt en komplett slang liggandes efter att min fars Kärcher frös sönder.

Raskus skrev:

Det ska jag testa. Men jag misstänker något annat med tanke på att den inte går stänga av på strömbr.ytaren.
Aha, reagerar inte på strömbrytaren. Det missade jag. Låter konstigt. Tyvärr har jag för dålig koll på konstruktionen av Kärchers pumpar för att kunna ge ett vettigt råd i så fall

Jag bytte strömbrytaren på en Kärcher med det symptomet. Nu var det dock inte just den modellen, men ändå...
Kostade runt 125 spänn för några år sedan och det löste problemet.

Asås skrev:
Jag bytte strömbrytaren på en Kärcher med det symptomet. Nu var det dock inte just den modellen, men ändå...
Kostade runt 125 spänn för några år sedan och det löste problemet.
Aha! Det låter som den troligaste teorin hittills.
Får beställa en ny brytare ifall den inte lagat sig själv över natten. Tack!

Den hade då INTE lagat sig själv över natten, märkligt.
Var får jag enklast/snabbast tag på en ny brytare. Och hur byter man den?

hsd
Ring kärcher

Raskus skrev:
Den hade då INTE lagat sig själv över natten, märkligt.
Var får jag enklast/snabbast tag på en ny brytare. Och hur byter man den?
Jag köpte original av Kärcher, var inte svår att byta (men det var ju en annan maskin).

Det löste sig själv, skruvade isär maskinen i sina beståndsdelar för att se vilken brytare det skulle vara.
Sen fungerade den igen och har gjort det i två månader.

• Gilla
toolman77
  • Laddar…
Ja säg den lycka som varar, den höll några månader, sen blev det samma sak igen. Nu ligger den isärskruvad i smådelar igen.
Ny brytare kostar hutlösa 1000 kr, visserligen är den lite av samma fenomen som en visdomstand, eller isberg för den delen, man ser bara en liten del av den utvändigt, under ytan är den gigantisk.
20160328_135928.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Eftersom Kärcher, åtminstone inte i konsumentkategorin verkar vara någon höjdare kvalitetsmässigt och det höga priset på brytaren (om det ens är det som är fel) tänkte jag att jag lika gärna kan köpa en ny tvätt av billigare sort.
Jag vet att man antagligen får en oändligt mycket bättre tvätt om man lägger på några tusen och köper en Kränzle eller liknande, men jag har andra prioriteringar just nu.
Vilken skulle ni valt av dessa och i så fall varför?

Clas Ohlson:
http://www.clasohlson.com/se/Högtryckstvätt-Cocraft-HHR-135/40-9905#moreinfo
co.PNG
Skapa konto

Jula:
https://www.jula.se/catalog/bil-och...riska-hogtryckstvattar/hogtryckstvatt-220154/
Skärmklipp3.PNG
Skapa konto

Jag fortsätter monologen. Jag misstänkte "preassure valve" efter lite googling men kunde inte direkt fatta hur man kom åt den eller var den satt. Tog den till Jemtluft i Östersund, heder åt dem, som tog isär pumphuset och fettade in ventilen som tydligen talar om för strömbrytaren att den har tillräckligt högt tryck så motorn kan stänga av.
Kostnad blev 100 kr för en tub fett som runnit ut under min misshandel.
Nu går den som ett urverk igen.

• Gilla
SaabNiklas och 1 till
  • Laddar…
Bra att du kunde fixa den, båda dom där andra maskinerna gav lite kräks-smak i munnen. Svaret på frågan är att man tar den som flödar mest vatten.

Har förövrigt haft samma problem på en gammelkärcher som vi kör sjövatten genom sedan flera år, det har gått att rädda livet på maskinen flera gånger.....

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.