Hej!

Brukar det gå att använda både runt huvud och D-huvud till samma spikpistol? Jag har en Basso 34 grader för 90mm spik och har kört upp en stor låda plastbandad spik med runt huvud, Nu när jag skulle köpa mer spik hittade jag bara pappbandad spik med D-huvud men den verkar inte fungera så bra eller inte alls. Tur jag inte köpte så stor låda den här gången.

Jag har försökt hitta uppgifter om vilken typ av spik som ska användas med det verkar vara tji att hitta något och manulalen hittar jag inte. På Pistolen står det Plastic collection. Kollar man internetbutiker som som säljer spikpistoler står bara längden och vinkeln på spiken men jag hittar inget om plast eller papp och rund eller D.

/Mats

Bumpar den här tråden.

Har kollat lite mer och spiken jag har använt är mycket glesare bandad än den jag köpt nu. Jag kollade på Byggmax och dom hade inte den typ av spik jag använt och som jag köpte där. Jag hittar den inte heller på något annat ställe. Den ska vara 34 grader och 90 mm lång och glesare bandad än dom jag hittat.

Kan det vara någon inställning på spikpistolen som ska göras? Inte för att jag hittar någon inställning men ändå. Jag har försökt Googla i ämnet men hittar egentligen inte så mycket matnyttigt om olika spiktyper. Tyvärr har Basso en väldigt knapphändig instruktionsbok.

/Mats

Helklantigt av mig. Jag var helt säker att min picka var 34 grader. Nu ikväll när jag skulle försöka komma underfund med varför den inte fungerar med den nyköpta spiken ser jag ju att den inte har rätt vinkel. Det ska ju vara 22 grader. Jag köpte så mycket spik när den var ny så jag har spikat ihop ett helt dubbelgarage med panel och allt med den spiken.

Men då är frågan om det fungerar med tätbandad spik. Anledning till att den jag köpte var glesare bandad var väl för att den hade runt huvud. Någon som vet det spelar någon roll?

/Mats

surris
S senmathal skrev:
Helklantigt av mig. Jag var helt säker att min picka var 34 grader. Nu ikväll när jag skulle försöka komma underfund med varför den inte fungerar med den nyköpta spiken ser jag ju att den inte har rätt vinkel. Det ska ju vara 22 grader. Jag köpte så mycket spik när den var ny så jag har spikat ihop ett helt dubbelgarage med panel och allt med den spiken.

Men då är frågan om det fungerar med tätbandad spik. Anledning till att den jag köpte var glesare bandad var väl för att den hade runt huvud. Någon som vet det spelar någon roll?

/Mats
Runt huvud vill man ha när man spikar panel

Jo det var anledningen till att jag köpte en stor låda med runt huvud. Men jag spikade även stommen med den,

Men är 21 grader alltid eller vanligtvis plastbandad? När jag söker spik på internet verkar det som om 34 spik oftare är tätare bandad och pappbandad medan 21 grader är glesare och är vanligare med runt huvud och oftast plastbandad. Stämmer det eller är det bara vad jag råkat hitta?

/Mats

surris
S senmathal skrev:
Jo det var anledningen till att jag köpte en stor låda med runt huvud. Men jag spikade även stommen med den,

Men är 21 grader alltid eller vanligtvis plastbandad? När jag söker spik på internet verkar det som om 34 spik oftare är tätare bandad och pappbandad medan 21 grader är glesare och är vanligare med runt huvud och oftast plastbandad. Stämmer det eller är det bara vad jag råkat hitta?

/Mats
Avståndet beror på om det är runt huvud, då är dem glesare bandade och med plast för att det är lättare att få avståndet. 34 grader är vanligare att man bara använder till stomme och d-huvud, förmodligen därför du hittar tätare pappbandat.

Ok! Tur jag inte köpte så stor låda den här gången. Jag ska spika upp 45*45 som gles i garagetaket. Att jag använder 45*45 bror på att jag hade en massa sådana över.

Mats

surris
S senmathal skrev:
Ok! Tur jag inte köpte så stor låda den här gången. Jag ska spika upp 45*45 som gles i garagetaket. Att jag använder 45*45 bror på att jag hade en massa sådana över.

Mats
Ja man tager vad man haver :D

Jo jag hade först tänkt regla upp och lägga på 45 mm extra isolering på tvären på väggarna men ändrade mig. Det får räcka med 145 mm isolering i garaget då det inte kommer att värmas upp till mer än 10 grader som grundvärme på vintern.

/Mats

• Gilla
surris
  • Laddar…
34 graders finns med plast och papper. Dom med papper är alltid D-huvued elr clipedheads.. med plastik och mellanrun är helhuvud 50-90mm "kan finns 45mm"

21graders finns endast plastik och helahuvud från 50-90mm

samt det finns också rulle men dom är 16,17grders med plast elr järntråd dom också helhuvud

surris
HogeN HogeN skrev:
34 graders finns med plast och papper. Dom med papper är alltid D-huvued elr clipedheads.. med plastik och mellanrun är helhuvud 50-90mm "kan finns 45mm"

samt det finns också rulle men dom är 16,17grders med plast elr järntråd dom också helhuvud
Vad menar du. 21 grader finns visst med d-huvud och pappbandad

Nu har jag köpt rätt spik till min högt uppskattade spikpistol. Det blev plastbandad med runt huvud från Jula. Får se om den spiken fungerar lika bra som den från Byggmax.

Mats

surris mattias1jonsson skrev:
Vad menar du. 21 grader finns visst med d-huvud och pappbandad

sedär =) nu när man forskar närmare ser man att det finns aerfast t.ex. ^^ man lär sig varje dag... håller mig till 34graders varianten =)

• Gilla
surris
  • Laddar…
HogeN HogeN skrev:

Och 34gr finns med hel skalle från ex Paslode. Huvet är förskjuter lite.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.