6 290 läst ·
24 svar
6k läst
24 svar
Fått 1500 i bonuscheck från Jula. Vad i deras verktygssortiment ska jag prioritera?
Sida 1 av 2
Som frågan lyder, innan slutet av maj ska jag handla för 1500. Säg att jag är villig att gå en femhundring över så har vi en budget på 2000 kr, vad i Julas sortiment rekommenderas, utifrån att jag inte har och övervägt att köpa:
Jag har senaste året jag köpt ett hus från 1929 jag håller på renoverar, har rivit ut alla golv och trossbotten och nästa stora projekt är att fräscha upp grund och bättra på bjälklaget på några ställen innan jag byggar upp allt igen.
Jag har köpt några verktyg av deras märke Meec innan, med blandade resultat. Tigersågen är riktigt schysst för pengarna, cirkelsågen är stark men ändå usel, skruvdragaren för 400 kr höll för säkert 5000 skruv (innan jag använde den på fel sätt
) och så vidare. Märke är inte av någon särkskild betydelse för mig. Jag satsar här främst på sladdade verktyg, men har ett par nya (2019) Makita-batterier och laddare om det spelar roll.
- Handöverfräs
- Elhyvel
- Bordssåg
- Sänksåg
- Vinkelslip
- Kompressor
Jag har senaste året jag köpt ett hus från 1929 jag håller på renoverar, har rivit ut alla golv och trossbotten och nästa stora projekt är att fräscha upp grund och bättra på bjälklaget på några ställen innan jag byggar upp allt igen.
Jag har köpt några verktyg av deras märke Meec innan, med blandade resultat. Tigersågen är riktigt schysst för pengarna, cirkelsågen är stark men ändå usel, skruvdragaren för 400 kr höll för säkert 5000 skruv (innan jag använde den på fel sätt
Redigerat:
Då verkar det falla på en Bosch hyvel för 1200kr, brukar väl vara ok grejer? Sortimentet vinkelslipar var sisådär. Jag vill gärna ha en med ställbart varvtal, och enda alternativet då är en Meec för 200 pix, låter inte precis som kvalitet...H heimlaga skrev:
Redigerat:
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 535 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 535 inlägg
bosch för 1200, låter som bosch grön? Isåfall är det inte det minsta bättre än random kinaskit.torparavgrund skrev:
Medlem
· Karlstad
· 135 inlägg
Något verktyg av märket metabo? Ser att jula säljer metabo
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 301 inlägg
En 125mm vinkelslip om du inte har det! Fast där räcker det med en för under 800:- typ denna.
Köp på dig lite olika skivor, lamellsandpapper, sandpapperhållare med kardborre. Segmenterad diamantklinga och en tunn metallkapskiva och såklart ett par sköna hörselskydd och skyddsglasögon (tätslutande)
https://www.jula.se/catalog/verktyg...ar/elektriska-vinkelslipar/vinkelslip-008442/
Köp på dig lite olika skivor, lamellsandpapper, sandpapperhållare med kardborre. Segmenterad diamantklinga och en tunn metallkapskiva och såklart ett par sköna hörselskydd och skyddsglasögon (tätslutande)
https://www.jula.se/catalog/verktyg...ar/elektriska-vinkelslipar/vinkelslip-008442/
Produkter som diskuteras: "hörselskydd"
Plastskylt hörselskydd Systemtext
Skylt i plast, 210 x 297 mm
101 kr inkl moms
Läs mer
Flera som sagt det till mig... men nu tvekar jag eftersom dyraste är en grön Bosch för 1200, och enligt @SueCia är detta att jämställa med vilket "random kinaskit" som helst. Nästa steg ned i pris är en Ryobi för 1000. Finns också en batteridriven Metabo för 2000, och då skulle jag behöva investera i ett till batterisystem, så nej tack.G guggen skrev:
Blå Bosch brukar vara bra. Grön Bosch är minst sagt sisådär men duger ofta för lätt hobbybruk. Meec är oftast skräp såvitt jag vet.torparavgrund skrev:
Ställbart varvtal har jag aldrig haft på någon vinkelslipmaskin och aldrig behövt till någonting.
Ställbart varvtal hade jag på min gamla stora vinkelslip av märke bruksbo (inhandlad på rusta för typ 20 år sen) UNDERBART då den även kan användas som polermaskin till bilenH heimlaga skrev:
Där har vi detViolina skrev:
Du äger i motsats till mig en bil som är så pass fin i lacken att den går att polera.
Min användning av vinkelslipmaskin för bilvård är att slipa bort grovrost och lös färg med extragrov stålborsttrissa innan jag sandblästrar och målar. Att polera har inte lönat sig på 10 år på den bilen.
Fast då jag tänker efter polerade jag faktiskt upp bilen någon gång kring 2004.
Faktiskt betydligt trevligare med ståltrissa med när den inte snurrar så vansinnigt fortH heimlaga skrev:Där har vi det
Du äger i motsats till mig en bil som är så pass fin i lacken att den går att polera.
Min användning av vinkelslipmaskin för bilvård är att slipa bort grovrost och lös färg med extragrov stålborsttrissa innan jag sandblästrar och målar. Att polera har inte lönat sig på 10 år på den bilen.
Fast då jag tänker efter polerade jag faktiskt upp bilen någon gång kring 2004.
Sen finns det ofta en varvtalsangivelse på de flesta skivor/trissor/rondeller och i många fall snurrar en standard vinkelslip alldeles för fort.. detta kan leda till att skivan exploderar/limmet på slippapperet smälter/det man slipar blir förstört/massa annat skit.
Håller med, ställbar hastighet på vinkelslip är bra. Använder det ofta för stålborste/flappdisk/scotch/mm.Violina skrev:
Faktiskt betydligt trevligare med ståltrissa med när den inte snurrar så vansinnigt fort
Sen finns det ofta en varvtalsangivelse på de flesta skivor/trissor/rondeller och i många fall snurrar en standard vinkelslip alldeles för fort.. detta kan leda till att skivan exploderar/limmet på slippapperet smälter/det man slipar blir förstört/massa annat skit.