Det snackas som sig bör mycket om mst 180 från hultafors.

Men nog borde det finnas bra pass för en tusing eller?

Hv 1800 får du under 1000 spänn men å andra sidan köpar man ETT vattenpass under sin livstid.......eller två kanske.

N Nils82 skrev:
Hv 1800 får du under 1000 spänn men å andra sidan köpar man ETT vattenpass under sin livstid.......eller två kanske.
Ja fast gör man det? Efter att man tappar ett pass från två meter är det inte bara skroten som gäller?

Sola Rätstege HPL 3-180 Tex verkar klart prisvärd? Under 1200kr på nätet. Toleransen verkar vara samma som mst 180. Men hur är känsligheten?

Sola Rätstege HPL 3-180 vattenpass med flera libeller på vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

KnockOnWood KnockOnWood skrev:
[länk] 399 kr.

Är det bättre om det kallas rätstege än om det bara heter vattenpass?
Det är ju väldigt lätt att kolla precisionen på instrumentet.
De skriver nästan aldrig ut känsligheten på passen... irriterande

norrbottenssnickaren norrbottenssnickaren skrev:
De skriver nästan aldrig ut känsligheten på passen... irriterande
I det jag länkade till gör de det.
Specifikationstabell för en vattenpass inklusive antal libeller, noggrannhet, längd, höjd, tjocklek, förpackningsmått och vikt.

Jag tycker om Danderydspasset då det skall vara precision.
Som kortvattenpass för mindre noggranna arbeten duger det med någonting ganska billigt.

• Gilla
toolman77
  • Laddar…
I det jag länkade till gör de det.
[bild]
Fast detta är toleransen som beskrivs, inte känsligheten. Dvs noggrannhet är ju ganska missvisande ://

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Ja fast gör man det? Efter att man tappar ett pass från två meter är det inte bara skroten som gäller?
He he....sant.
Mitt egna Libella har hängt med på byggena i 10 år och funkar fint. Man får tidigt lära sig att ta bättre hand om passet än sina egna barn.....typ.

Fast detta är toleransen som beskrivs, inte känsligheten. Dvs noggrannhet är ju ganska missvisande ://
Du får förklara skillnaden, jag är inte så haj på sånt här.

Om noggrannheten är ± 0,5 mm måste ju känsligheten vara rätt hög.
Hur skulle man annars kunna mäta noggrannheten?

M

Allt är ju relativt så klart - och normalt sett så brukar ju noggrannheten för ögat minska med avståndet. Så 0,5mm/m är nog rätt OK.

Men det är klart - på 10m så kan det ju då diffa 0,5cm så ska man göra ett badrum ska man nog inte ha det passet.

http://www.hultafors.se/om-vara-produkter/spirit-levels-a-higher-level/sensitivity/

Här har du lite matnyttigt. Kort och gott så beskriver känsligheten förhållandet mellan bubblans rörelse och hur mycket man lyfter ena änden på Passet. Det som många vill skryta med är toleranserna på libellen.

Noggrannhet kanske är ett bra ord för tolerans men det är inte det som jag vill veta i första hand utan känsligheten på libellen.

Jag har använt mst180 vid dörrmontering (är i branschen) men den är ju så jäkla dyr att man blir tårögd.

M Marcussjogren skrev:
Allt är ju relativt så klart - och normalt sett så brukar ju noggrannheten för ögat minska med avståndet. Så 0,5mm/m är nog rätt OK.

Men det är klart - på 10m så kan det ju då diffa 0,5cm så ska man göra ett badrum ska man nog inte ha det passet.
Det är inte det som jag avser när jag läser noggrannhet men jag kan ju sova i nattmössan ;)

M Marcussjogren skrev:

De flesta vanliga pass har en känslighet på 10mm/m dvs om man höjer ena änden på passet så bubblan rört sig ynka 2mm.

Mst har 2mm/m dvs det är superkänsligt. 2mm förflyttning på en meter ger 2mm förflyttning av bubblan.

Det vill jag ha men för en billig peng ;)

N Nils82 skrev:
He he....sant.
Mitt egna Libella har hängt med på byggena i 10 år och funkar fint. Man får tidigt lära sig att ta bättre hand om passet än sina egna barn.....typ.
Recension? :)

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.