Elektroniktokig
· 2 457 inlägg
Det snackas som sig bör mycket om mst 180 från hultafors.
Men nog borde det finnas bra pass för en tusing eller?
Men nog borde det finnas bra pass för en tusing eller?
Elektroniktokig
· 2 457 inlägg
Elektroniktokig
· 2 457 inlägg
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
https://www.clasohlson.com/se/Vattenpass-Stanley-Fatmax-/40-8753 399 kr.
Är det bättre om det kallas rätstege än om det bara heter vattenpass?
Det är ju väldigt lätt att kolla precisionen på instrumentet.
Är det bättre om det kallas rätstege än om det bara heter vattenpass?
Det är ju väldigt lätt att kolla precisionen på instrumentet.
Elektroniktokig
· 2 457 inlägg
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Elektroniktokig
· 2 457 inlägg
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Du får förklara skillnaden, jag är inte så haj på sånt här.norrbottenssnickaren skrev:
Om noggrannheten är ± 0,5 mm måste ju känsligheten vara rätt hög.
Hur skulle man annars kunna mäta noggrannheten?
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 081 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 081 inlägg
Allt är ju relativt så klart - och normalt sett så brukar ju noggrannheten för ögat minska med avståndet. Så 0,5mm/m är nog rätt OK.KnockOnWood skrev:
Men det är klart - på 10m så kan det ju då diffa 0,5cm så ska man göra ett badrum ska man nog inte ha det passet.
Elektroniktokig
· 2 457 inlägg
http://www.hultafors.se/om-vara-produkter/spirit-levels-a-higher-level/sensitivity/KnockOnWood skrev:
Här har du lite matnyttigt. Kort och gott så beskriver känsligheten förhållandet mellan bubblans rörelse och hur mycket man lyfter ena änden på Passet. Det som många vill skryta med är toleranserna på libellen.
Noggrannhet kanske är ett bra ord för tolerans men det är inte det som jag vill veta i första hand utan känsligheten på libellen.
Jag har använt mst180 vid dörrmontering (är i branschen) men den är ju så jäkla dyr att man blir tårögd.
Elektroniktokig
· 2 457 inlägg
Det är inte det som jag avser när jag läser noggrannhet men jag kan ju sova i nattmössanM Marcussjogren skrev:
De flesta vanliga pass har en känslighet på 10mm/m dvs om man höjer ena änden på passet så bubblan rört sig ynka 2mm.M Marcussjogren skrev:
Mst har 2mm/m dvs det är superkänsligt. 2mm förflyttning på en meter ger 2mm förflyttning av bubblan.
Det vill jag ha men för en billig peng
Elektroniktokig
· 2 457 inlägg