Har kommit till den punkt att det nu är hög tid att bli med cirkelsåg. Jag har aldrig ägt någon, och kört sparsamt med andras (mest med faderns såg som borde börja närma sig 30-40 år) så jag är att betrakta som helt okunnig vad gäller vilka funktioner som är oumbärliga och vilka som är rent säljsnack.

Jag är (och kommer sannolikt att förbli) en sällan-användare även om jag till sommaren har ett planerat altanbygge på gång och i framtiden även någon form av lekstugebygge. I övrigt dyker det då och då upp småsaker där det hade var praktiskt. Ett hyllplan som ska kapas, en bräda som ska klyvas, en skiva som ska delas eller liknande

Jag har förstått att en skena kan öka precisionen avsevärt varför jag vill ha en som har ett kompatibelt skensystem av bra kvalitet (även om det inte nödvändigtvis ska inhandlas just nu). Jag vill även ha en såg med sladd då jag tänker att jag annars garanterat kommer att hamna i sitsen att stå utan laddat batteri de fåtal gånger om året jag behöver den.

Budget då? Jag har nog möjlighet att lägga det som behövs på maskinen, men jag ser heller inte nyttan av att lägga 5-7-10k på en maskin om den inte tillför mig med användarprofil enligt ovan något.
Men det borde väl gå att få en bra maskin för ett par-tre tusen som ändå kan hålla några årtionden?

Vad är onödigt krimskrams som låter bra men som bara höjer priset?
Vilka (om några) tillbehör bör jag köpa?
Köpa extra sågklingor på en gång, vilka och varför?
Vilken maskin ska jag köpa, vad är dess fördelar och nackdelar?
Har jag missat någon viktig aspekt?

Bra att du flyttade frågan till egen tråd. Du vill ha en maskin med klyvkniv och klingan på höger sida. Det krymper urvalet avsevärt.

Klyvkniv är en säkerhetsdetalj förstår jag, så att den inte ska hugga och kasta omkring om man kör lite snett/vridet.
Varför vill man ha klingan på höger sida? Vad är fördelen?

Har du något tips på en såg som är konfigurerad så?

Jag vet att Festool och Mafell har maskiner som har dessa egenskaper, men om man vill ned lite i budget vet jag faktiskt inte.

Om man är högerhänt händer det att man sågar så att man håller arbetsstycket i vänster hand. Sitter då klingan på höger sida av maskinen kan man svårligen såga sig i fingrarna. Med klingan på vänster sida är det däremot väldigt lätt.

Vissa människor lider av vanföreställningen att man måste se och på något sätt sikta med klingan när man sågar. Det är ytterst ovanligt att man behöver. Om man jobbar på ett vettigt sätt med skena eller kapmojäng behöver man inte se något alls. Vid sänksnitt kan det däremot ibland vara bra att kunna starta och stoppa vid en markering. Det är väldigt sällan jag gör såna snitt. De få gångerna kan man flytta huvudet lite.

• Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Har inte de flesta cirkelsågar klingan på höger sida?

Hitachi C6BUM ligger i rätt prisnivå med rätt spec. Hitachis C6BU2 senare C6BU3 är standard rekomendation, saknar dock skena varpå C6BUM blir rätt.
Det är helt rätt att tänka framåt och på kompatabilitet.

(Och leta upp tunn björkplywood till en kapmojäng, den bästa grejen nånsin.).

• Gilla
tveksamt
  • Laddar…
useless useless skrev:
Har inte de flesta cirkelsågar klingan på höger sida?
Det har på senare år blivit vanligare, framförallt på batteridrivna sågar att klingan sitter till vänster.
Tror det kommer från den amerikanska marknaden, där de traditionellt använt sågar med snäckväxel. Dessa brukar också ha klingan till vänster

Vad som helst med skena funkar egentligen.

Har du inte en sticksåg tycker jag det är smidigare för småsaker. Ska det kapas lösa brädor är ändå en kap/gersåg överlägsen

H Huzzbutt skrev:
Hitachi C6BUM ligger i rätt prisnivå med rätt spec. Hitachis C6BU2 senare C6BU3 är standard rekomendation, saknar dock skena varpå C6BUM blir rätt.
Det är helt rätt att tänka framåt och på kompatabilitet.

(Och leta upp tunn björkplywood till en kapmojäng, den bästa grejen nånsin.).
Kapmojäng?

Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Vad som helst med skena funkar egentligen.

Har du inte en sticksåg tycker jag det är smidigare för småsaker. Ska det kapas lösa brädor är ändå en kap/gersåg överlägsen
Har en sticksåg i kategori ”billig budget” så den ska bytas ut också så småningom.
Tänker mig hyra en kap-/gersåg till altanbygget, mest för att det är inte den striden jag vill utkämpa mot sambon för tillfället.. ;)

• Gilla
Rabbithole
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Tänker mig hyra en kap-/gersåg till altanbygget, mest för att det är inte den striden jag vill utkämpa mot sambon för tillfället..
Du kan hälsa hen att det ingår i grundutbudet i villapaketet.

• Gilla
Totte_S och 1 till
  • Laddar…
Obegripligt. Vad ska man med en altan till om det inte är för att motivera inköpet av en kapger?

• Gilla
  • Haha
Joellernej och 7 till
  • Laddar…
Jag är grymt nöjd med min Hikoki C6BUM (Hitachi), Hylte Lantmän har väldigt bra pris på dessa. Jag har tidigare haft billiga cirkelsågar och en batteridriven men här är det verkligen så att man får vad man betalar. Snåla inte utan köp en skena med en gång, den fick jag på köpet men använder den mycket mer än jag trodde.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.