14 948 läst ·
38 svar
15k läst
38 svar
Dödmansgrepp på vedklyv?
Har funderat på samma sak, det är verkligen dumt. Festool/protool har också spaken för klingskyddet "på rätt sida" - det kändes väldigt bakvänt i början, när man gärna vill över med handen, men efterhand så känns det helt rätt.Tossegubbe skrev:Håller fullständigt med dig.. i teorin men tyvärr är inte alltid verkligheten sådan att det går att undvika.
En eloge till Skil för deras finess med en "spak" att öppna klingskyddet med från rätt sida av sågen vid tex doppsågning.
Varför har inte alla denna? patentskydd kke? isf verkar det skumt att man får patentskydda en säkerhetsgrej, känns lite som ett patentskydd på jordkabel :/
Snorunge skrev:
Där ska man kanske inte ta några pilsner samtidigt:eek:
Då jag som sagt inte tänkt använda klyven så mycket köpte jag en billig modell men tänkte inte alls på hur reglagen satt och det stämmer nog att man får vad man betalar för även gällande användarvänligheten.mattiasp skrev:Jag menar att säkerhetsanordningarnas utformning och funktion är viktiga parametrar när man beslutar om maskininköp. Inte sällan har maskiner som har högre pris mer genomtänkta säkerhetsanordningar. Det är i regel prestanda, slitstyrka och servicetillgänglighet man betalar för hos en maskin. I prestandan ingår naturligtvis även säkerhetsanordningarnas utformning och funktion.
.
Dödmansgrepp på min betyder att en spak sitter längst ut på vänster på kolven medans man samtidigt skall trycka in en knapp som sitter nere vid motorn, i knähöjd!! Kan ju lungt säga att arbetsställningen blir lite lustig. och säkert jättebra för ryggen....
Men nu har det löst sig och jag klyver på riktigt duktigt, det visade sig att knappen nere på motorn går väldigt bra att trycka in med ena knät så nu kör jag med dödmansgrepp men har ändock en hand fri. Har fått blåmärke på knät bara men det får man väl ta
Hej, nu är tråden gammal men jag skulle vilja berätta om den roterande yxklyven. Det är i princip ofarlig men upplevs livsfarlig. Håller man handen där yxan kommer så blir det som om man har handen mellan vedträ ock klyvkilen på en hydralklyv eller har handen där klingan kommer på en vedkap. Gör man så ska man nog ha bara elvärme. Annars så är det nog en av bästa klyvarna, snabb som tusan och stark, 50cm lång klabbe och 30cm i diameter är inga problem
Det måste väl vara denna i rörelse:Snorunge skrev:
Hur är det? Får man bygga om dödmansgreppet på en hydraulklyv om man fortfarande har kvar två-handsgrepp funktionen? Typ bättre placering.
Kan nämna att jag även har en fullständigt livsfarlig vedklyv sk Huma klyv klon med 2 st roterande yxor på ett stort svänghjul. Sedan 50-talet har bara denna klyv tvåsiffrigt med fingrar på sitt samvete. För ca 30 år sedan hade granntanten och hennes nya kille tjatat om att få låna den. Först ville vi inte låna ut den, men hon tjatade och på villkoret att vara försiktig fick hon låna den. 2 dagar senare hade hon 9 fingrar. Sen dess står den undangömd och ingen kommer att få använda den igen.
[bild]
Klicka här för att svara