Jag startade nyss en tråd ang. om man kan koppla bort dödmansgrepp på en vedklyv. Tråden blev stängd, vilket jag har full förståelse för.
Men jag skulle ändå vilja diskutera ämnet dödmansgrepp och då inte hur man kopplar bort det utan om hur ni tycker att det funkar just på en vedklyv.
Jag yxar gärna min ved i mån av tid men då tiden ibland är en bristvara så inhandlade jag nyligen då en vedklyv. Men jag tycker nu denna funktion gör klyven nästan oanvändbar, i alla fall för mig som klyver den mesta veden för användning i vedspis. Detta gör ju att jag vill ha veden finkluven vilket = många körningar i klyven. Att då behöva släppa vedklabben mellan varje slag med klyven för att använda dödmansgepp gör ju att det går oerhört långsamt och trögarbetat.
Jag skrev i mitt förra inlägg att jag säkert inte skulle klaga mer på denna funktion om jag råkade fimpa ett par fingrar och så är det väl men jag tycker faktiskt risken känns ganska liten.
Så nu blir det nog yxan i alla fall då jag tror det går mycket fortare, dock känns det som om risken är mycket större för en olycka då än den vore med en vedklyv utan dödmansgrepp. Men nu gör jag ju istället inget olagligt då det förhoppningvis forfarande är tillåtet att använda yxa utan säkerhetsdetaljer som gör den obrukabar:) Men det kommer nog det också....
Nå, vad säger ni? Tänker jag fel och är jag bara dum som inte inser riskerna?

Jag anser att säkerhetsanordningar som avsevärt försvårar arbetet så att man överväger att koppla ur dem, är felkonstruerade.

I maskindirektivet finns inget krav på hur sakerhetsanodningarna skall vara utformade, utan bara att maskinen skall vara konstruerad på ett sådant sätt att risken för personskador minimeras. Kanske inte exakt ordalydelse, men det är i alla fall andemeningen.

Jag menar att säkerhetsanordningarnas utformning och funktion är viktiga parametrar när man beslutar om maskininköp. Inte sällan har maskiner som har högre pris mer genomtänkta säkerhetsanordningar. Det är i regel prestanda, slitstyrka och servicetillgänglighet man betalar för hos en maskin. I prestandan ingår naturligtvis även säkerhetsanordningarnas utformning och funktion.

Den vedklyvmaskin jag har arbetat med heter Bala Agri, och jag har inte tyckt att tvåhandsfattningen har varit besvärande.

Vår klyv har en oanvändbar säkerhetsanordning. Håller helt med om att det inte får försvåra användandet, då kopplas de bort.....

Jag har en Faxe klyv och har inga problem med dödmansgreppet. Visst att det kan vara lite bökigt om man har en svår bit som inte vill ligga still men det är inget som stör mig.

Blir lite nyfiken. Hur är dessa dödmansgrepp konstruerade? Man behöver ju nödvändigtvis inte ha så att man måste använda båda händerna för att det ska vara säkert. Beror ju såklart på hur maskinen ser ut. Jag har några gånger konstruerat egna säkerhetsannordningar åt industri-kunder. Tex att man måste hålla foten på en pedal samtidigt som man håller in en spak med handen. Istället för att hålla in två spakar med händerna..

Göran.W
På min vedklyv är dödmans grepp helt hopplöst för klyvbordet är för litet så större bitar ramlar ner om man inte slänger upp benet och håller dom eller placerar sig i en konstig ställning och håller med armbågen.

Göran

Redigerat:
Hur är det? Får man bygga om dödmansgreppet på en hydraulklyv om man fortfarande har kvar två-handsgrepp funktionen? Typ bättre placering.

Kan nämna att jag även har en fullständigt livsfarlig vedklyv sk Huma klyv klon med 2 st roterande yxor på ett stort svänghjul. Sedan 50-talet har bara denna klyv tvåsiffrigt med fingrar på sitt samvete. För ca 30 år sedan hade granntanten och hennes nya kille tjatat om att få låna den. Först ville vi inte låna ut den, men hon tjatade och på villkoret att vara försiktig fick hon låna den. 2 dagar senare hade hon 9 fingrar. Sen dess står den undangömd och ingen kommer att få använda den igen.

vedklyv.jpg

C
Själva tanken med tvåhandsgreppet är att man INTE ska hålla i vedklabben när man klyver. Vi lånade grannens stora 9-tons hydraulklyv till våra två 20-kubikslass med ved vi har eldat sen vi flyttade hit, och då och då ser man vilka krafter det blir. Mer än en gång har en kluven bit stuckit iväg med sådan kraft att man snabbt inser att man utan vidare hade brutit vartenda ben i handen om man hållit i den.

Snorunge skrev:
Kan nämna att jag även har en fullständigt livsfarlig vedklyv sk Huma klyv klon med 2 st roterande yxor på ett stort svänghjul. Sedan 50-talet har bara denna klyv tvåsiffrigt med fingrar på sitt samvete. För ca 30 år sedan hade granntanten och hennes nya kille tjatat om att få låna den. Först ville vi inte låna ut den, men hon tjatade och på villkoret att vara försiktig fick hon låna den. 2 dagar senare hade hon 9 fingrar. Sen dess står den undangömd och ingen kommer att få använda den igen.

[bild]
Det där kallar jag klyv, synd bara att du inte lånar ut den:)

Då jag som sagt klyver finved så betyder det att en klabbe på 20cm (diameter) måste klyvas ca. 10ggr. Ska jag då släppa klabben med händerna varje gång och sen plocka upp bitarna för omklyvning skulle jag nog få säga upp mig från mitt riktiga jobb och bli vedklyvare på heltid...

Om vedbitarna flyger iväg när man klyver dom skulle nog jag föredra att en hand tog den smällen än att stå med händerna i dödmansgrepp och få klabben i skallen:)

Skulle du inte kunna få tag på en klyv med flera knivar som är i kors med varandra, eller möjligtvis som en"*", så att du kan dela en bit i 4, 6 eller 8 delar (tex) för varje klyvning?

C
Tomas J skrev:
Då jag som sagt klyver finved så betyder det att en klabbe på 20cm (diameter) måste klyvas ca. 10ggr. Ska jag då släppa klabben med händerna varje gång och sen plocka upp bitarna för omklyvning skulle jag nog få säga upp mig från mitt riktiga jobb och bli vedklyvare på heltid...

Om vedbitarna flyger iväg när man klyver dom skulle nog jag föredra att en hand tog den smällen än att stå med händerna i dödmansgrepp och få klabben i skallen:)
Ja, du ska släppa klabben med händerna varje gång.

Biten flyger rakt ut. Där ska vara helt öppet, och ingen ska gå i det fältet under pågånde klyvning. Jag har sett bitar flyga iväg flera 10-tals meter med stor kraft, så det kvittar nog om din hand är ivägen, klabben fortsätter nog mot ditt huvud ändå, så att säga. Det är otroliga krafter det rör sig om.

Sen visst, man kan få tag på nån vresig gran eller nåt, då är det inte säkert att 9-tonsklyven ens orkar igenom. Bok är dom allra värsta på att flyga iväg, av vad jag/vi har kluvit.

Tomas J skrev:
Då jag som sagt klyver finved så betyder det att en klabbe på 20cm (diameter) måste klyvas ca. 10ggr. Ska jag då släppa klabben med händerna varje gång och sen plocka upp bitarna för omklyvning...

:)
Det finns ingen klyv som klyver så snabbt som denna. Speciellt när 2 man står på var sida om klyven.

Tekniken är viktig, likaså timing. Man ska hålla klabben med bägge händerna och är det grova klabbar tar man magen till hjälp och trycker på.

Först lägger man upp klabben i hålet utan att yxan når den. Viktigt är att den ligger plant på bordet (risk att man får en riktig haksmäll annars). Man vet att yxan passerar varje sekund. Så fort yxan passerar trycker man in klabben och blundar. 1 sek senare kommer smällen. Då har man 1 sek på sig att dra ut den lite och vrida 90 grader. När yxan precis passerat, trycker man in igen. På 3 sek har man då klyvit den i 4 delar. Tänk dig då om man är 2 man som kör från var sin sida.

Hamnar någon bit på tvären tar man ett steg åt sidan och väntar på att biten flyger iväg. Dom som inte gör så utan ska in med handen för att ta loss biten, har troligtvis färre fingrar.

Jag har tidigare skrivit en tråd om mina erfarenheter med en ny "säker" klyv, och en gammal som tillverkades året innan tvåhandsfattningen infördes.

Själv upplever jag vår gamla som mycket säkrare, då man har direkt kontroll på kolven. Då kan man smyga fram tills biten sitter fast innan man tar i.
Faran ligger i om man är två som klyver, men den faran är ju lika stor med en ny "säker" klyv, och om man klyver mindre bitar så länge att det blir monotont. Då går högerarmen (min alltså) mer eller mindre av sig själv, och ibland "klyver" man utan att det finns en bit där. Dock har jag aldrig ens varit i närheten att klippa av några fingrar. Det farligaste jag har råkat ut för är att klämma fingrarna när man lägger på stora bitar. Och nog för att det kan göra ont, men man mister inga fingrar på det.

Bitar som flyger iväg vet jag inte om jag någonsin varit med om på min "osäkra gamla" klyv, däremot på den nya eftersom den har alldeles för tvär egg.

C
ylven skrev:
Bitar som flyger iväg vet jag inte om jag någonsin varit med om på min "osäkra gamla" klyv, däremot på den nya eftersom den har alldeles för tvär egg.
Testa att klyva lite bok, så ska du se att även din fina klyv skjuter iväg bitar. :)

C
Snorunge skrev:
Det finns ingen klyv som klyver så snabbt som denna. Speciellt när 2 man står på var sida om klyven.

Tekniken är viktig, likaså timing. Man ska hålla klabben med bägge händerna och är det grova klabbar tar man magen till hjälp och trycker på.

Först lägger man upp klabben i hålet utan att yxan når den. Viktigt är att den ligger plant på bordet (risk att man får en riktig haksmäll annars). Man vet att yxan passerar varje sekund. Så fort yxan passerar trycker man in klabben och blundar. 1 sek senare kommer smällen. Då har man 1 sek på sig att dra ut den lite och vrida 90 grader. När yxan precis passerat, trycker man in igen. På 3 sek har man då klyvit den i 4 delar. Tänk dig då om man är 2 man som kör från var sin sida.

Hamnar någon bit på tvären tar man ett steg åt sidan och väntar på att biten flyger iväg. Dom som inte gör så utan ska in med handen för att ta loss biten, har troligtvis färre fingrar.
Förstår inte alls.. ?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.