Hej,
Har en ny bordssåg sen en vecka.
Håller nu på och klyver reglar på mitten. De första gick bra, men nu nyper det i bakkant av anslaget. Så jag antar att antingen anslaget är snett eller sågklingan, eller båda. Har försökt mäta och det är svårt att se, kanske att klingan står ngn millimeter eller en halv snett.
Enligt manualen kan man justera detta med skruvar på undersidan, men en av de sitter som berget och jag är rädd att dra av den.

Vad gör jag?

//WSP

En fråga. Har du vinklat bladet och sågat något?
Anledningen till att jag frågar är att jag på min Makita upptäckt att ibland kan det ansamlas spån under ena delen av vinklingsmekanismen när jag gör vinklade snitt. När jag sedan snurrar tillbaka klingan kommer den inte riktigt rätt på ena sidan vilket gör att klingan kommer snett i förhållande till anhållet. På min såg löses det enkelt genom lite tryckluft runt bladet.

Eller så har anhållet kommit snett mot klingan. Försök hellre ändra vinkeln på anhållet än klingans vinkel.

Tack för bra synpunkt.
Efter att ha mätt upp både klingan och anhåll och konstaterat att båda verkar helt ok så kollade jag om klingan va skev. Och det va den. Inte mkt men ändå. Så jag köpte en ny och nu funkar det bättre.
Misstänker att jag gjorde bort mig när jag skulle ta bort några mm på var sida om reglarna, 45x70, för att sedan klyva på mitten. Skulle haft en planhyvel ist till detta.
//WSP

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.