När jag fräser mitt i en träskiva, så blir kanterna "rundade", fräser man ut ett fönster ur en lucka så blir alla fyra hörn "rundade", kan man på något sätt få raka kantiga hörn. Försökte skissa ett exempel har inte de bästa paint kunskaperna hehe.

Skiss som jämför rundade hörn vid fräsning (Exempel 1 och 2) med önskat resultat av raka, kantiga hörn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Kan inte svara på hur man fräser såna hörnen men är de inte väldigt många du ska göra så borde de väl gå ganska lätt med ett vasst stämjärn?
 
V Aspenlid skrev:
Kan inte svara på hur man fräser såna hörnen men är de inte väldigt många du ska göra så borde de väl gå ganska lätt med ett vasst stämjärn?
Vilket bra tips tänkte inte alls på det! Det är bara 2 skivor, jag vill helst ha perfekt resultat men det kanske jag kan lyckas genom att vara försiktig med stamjärnet.
 
Ja då borde de inte va några problem! Se bara till att de är ett riktigt stämjärn och att de är riktigt vasst! Vissa nya stämjärn man köper i butik är mer huggmejslar och går nästan inte att få vassa..
 
V Aspenlid skrev:
Ja då borde de inte va några problem! Se bara till att de är ett riktigt stämjärn och att de är riktigt vasst! Vissa nya stämjärn man köper i butik är mer huggmejslar och går nästan inte att få vassa..
Tack det ska jag!
 
  • Gilla
Vedhuggarrn
  • Laddar…
SnällKyckling Kycklingen skrev:
När jag fräser mitt i en träskiva, så blir kanterna "rundade", fräser man ut ett fönster ur en lucka så blir alla fyra hörn "rundade", kan man på något sätt få raka kantiga hörn.
Ja, jag har också undrat varför det inte finns fyrkantiga frässtål :thinking:

(Sorry, helgtrams)
 
  • Haha
Tule54 och 2 till
  • Laddar…
 
  • Gilla
  • Haha
Tule54 och 3 till
  • Laddar…
Som några varit inne på kör du stämjärn. Alt. kan du grovkapa lite med multimaskinen först.
 
Square holes?
Vi har ju något som heter stämborr!
Det kanske skulle kunna vara lösningen
image.jpg
 
  • Gilla
Fadai
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Square holes?
Vi har ju något som heter stämborr!
Det kanske skulle kunna vara lösningen
[bild]
Svårt att fräsa med ;)
 
L Lovan83 skrev:
Svårt att fräsa med ;)
Visst, men man kan ju börja med att stämborra de två eller fyra vinklade hörnen.
och seda köra med fräsen.
Det är ju ungefär så vi, utan överhandsfräs, gör när vi tar upp hål i plattor.
Först så borrar vi i hörnen, sedan så sågar vi med sticksågen, och tar ut så hörnet blir skarpt.
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Visst, men man kan ju börja med att stämborra de två eller fyra vinklade hörnen.
och seda köra med fräsen.
Det är ju ungefär så vi, utan överhandsfräs, gör när vi tar upp hål i plattor.
Först så borrar vi i hörnen, sedan så sågar vi med sticksågen, och tar ut så hörnet blir skarpt.
Självklart, jag var bara lite dryg :)
Det enda stora problemet är att det kan vara svårt att få exakt övergång mellan hålen och sträckorna mellan. Beror såklart på vilket krav man har men använder man en överhandsfräs för att göra hål, istället för att såga,så antar jag att man vill ha väldigt bra precision :)
 
Här körde jag med fräsen, sen tog hörnen med stämjärn
Kakelplattor med blått mönster infällda i ett trägolv, arbete utfört med fräs och stämjärn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
SnällKyckling och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.