norrbottenssnickaren norrbottenssnickaren skrev:
Läs tråden ;) har redan pudlat... sluta tjata :p
Hehe, ledsen missade det. Inget lätt träsk att orientera sig i så jag klandrar dig inte. Bra med forum som detta då det inte finns ett överflöd av info på annat håll. Frågar man säljare i järnhandeln får man ofta inte reda på mer än vad som står på förpackningen tyvärr.

B Bumbibjörnen skrev:
Ville bara förtydliga att Libella 2000 har en känslighet på 2mm/m, MST 1mm/m. Innebär kort och gått att MST är dubbelt så känslig som Libella vilket resulterade i att jag själv valde MST 75. Har för mig att resten av Hultafors pass (samt troligtvis de flesta andra) ligger på 10mm/m precis som du också nämnt.
Måste säga att MST 75 är helt otrolig! Lägger man ett hårstrå under så hamnar bubblan helt åt sidan. Typ.
Den känns för övrigt känsligare än MST 180, har både den nya och gamla 180:an men använder nu nästan uteslutande 75:an.

Är kär i den!

• Gilla
Stefan N
  • Laddar…
End End skrev:
Måste säga att MST 75 är helt otrolig! Lägger man ett hårstrå under så hamnar bubblan helt åt sidan. Typ.
Den känns för övrigt känsligare än MST 180, har både den nya och gamla 180:an men använder nu nästan uteslutande 75:an.

Är kär i den!
Problemet brukar bara vara att går knappt att bygga med ett för känsligt pass. Du kommer att inte få göra annat än justera det du bygger.

Jag har ett Libella system men använder ofta ett enklare Hultafors.

End End skrev:

Är kär i den!
kan bara hålla med, 75an är grym. Kan inte begripa varför jag inte redan hade en. Man får bara komma ihåg att det ibland är ok att bubblan tangerar första strecket, det är rakt ändå....

End End skrev:

Är kär i den!
Är själv såld! Fick hem mitt igår. Perfekt storlek, funkar för det mesta. Riktigt exakt också vilket var precis vad jag eftersökte. Jämförde den med min gamla från Best Tools är det skrattretande hur rapp denna är.

MathiasS MathiasS skrev:
kan bara hålla med, 75an är grym. Kan inte begripa varför jag inte redan hade en. Man får bara komma ihåg att det ibland är ok att bubblan tangerar första strecket, det är rakt ändå....
Litar inte på andra vattenpass längre

• Närbild av Hultafors vattenpass med libeller i fokus, placerat på en yta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
corre och 4 till
  • Laddar…
V vectrex skrev:
Om du kan ge ett exempel på ett kort pass som har i närheten av samma känslighet som MST 180 så är jag väldigt intresserad.

Problemet enligt mig är att inga 600mm pass har tillräckligt bra känslighet.
Inga problem, MST60 (kapat MST180) har gjort ett själv.
Hade precis samma problem, inga vettiga 600mm pass går att hitta.

B Bumbibjörnen skrev:
Ville bara förtydliga att Libella 2000 har en känslighet på 2mm/m, MST 1mm/m. Innebär kort och gått att MST är dubbelt så känslig som Libella vilket resulterade i att jag själv valde MST 75. Har för mig att resten av Hultafors pass (samt troligtvis de flesta andra) ligger på 10mm/m precis som du också nämnt.
Är känsligheten något helt annat än toleransen? Om inte så har du och hultafors vitt skilda meningar om hur noggranna deras pass är. Slitet svart verktyg med toleransmärkningar och ikoner som visar specifikationer såsom ±0.5 mm/m och UV-resistens.
Skapa konto

P Prodigys skrev:
Är känsligheten något helt annat än toleransen? Om inte så har du och hultafors vitt skilda meningar om hur noggranna deras pass är.[bild]
Tolerans och känslighet (sensitivitet) är två olika saker. Det är känsligheten som är intressant och den skriver man sällan ut vilket jag tycker är märkligt. Mer om detta finns på första sidan i denna tråd.

Ingen annan som använder Stabilas digitala pass 196-2? Har ett 80cm och det är ett av de bästa verktygsinköpet jag gjort.
Stabilas digitala vattenpass modell 196-2 i olika storlekar med digital display och libeller.
Skapa konto

Redigerat:
  • Gilla
Fredrik K80
  • Laddar…
Mikael_L
P Prodigys skrev:
Är känsligheten något helt annat än toleransen? Om inte så har du och hultafors vitt skilda meningar om hur noggranna deras pass är.
Hur menar du?
Där på passet är toleransen angiven ...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.