20 124 läst ·
40 svar
20k läst
40 svar
Dyckert - Vad betyder ”gauge”?
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 297 inlägg
Det är ju inte utan att man kan förstå att fransmännen gjorde revolution och införde metersystemet. Måste ju ha tagit tio timmar om dygnet alla veckans tio dagar att hålla reda på det där.tommib skrev:
Tio timmar per dag kan man väl köra, det är rätt arbiträrt. Problemen uppstår när man börjar försöka med decimala månader och år när jorden har en så jobbig periodtid runt solen.
Att programmera med datum och tid och börja jämföra tidpunkter mellan två platser på jorden över längre tidsperioder..... Suck.... https://en.wikipedia.org/wiki/Tz_database
Att programmera med datum och tid och börja jämföra tidpunkter mellan två platser på jorden över längre tidsperioder..... Suck.... https://en.wikipedia.org/wiki/Tz_database
Det är bara trams att det ska vara sommar samma månader varje år. Så fort vi kan få folk att acceptera det så är vi hemma.tommib skrev:
En anekdot på ämnet: För 20 år sedan var jag på en kurs i USA med bland annat lite folk från NASA. Kursen innehöll övningsexempel där man fick räkna lite och det ställde till det till mig eftersom att jag var "tvungen" att konvertera fram och tillbaka.
Jag beklagade mig i en paus för två av NASA-killarna och försökte saluföra det metriska systemet. Den yngre av killarna höll med. Han kunde inte förstå varför jänkarna inte bytt.
Den äldre av dem harklade sig och skrapade lite med foten i gruset och sa: "Jo alltså... de frågade ju oss på 70-talet, men vi sa att det var omöjligt..."
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 297 inlägg
Ja, jag menade mest att alla delar av decimalreformerna inte gick igenom, bland annat tiotimmarsdygnet där varje timme delades in i hundra hundrasekundersminuter.
Att titanerna inte fick till rotationen av och kring himlakropparna bättre får vi nog dock lägga dessa gudar till last.
Att titanerna inte fick till rotationen av och kring himlakropparna bättre får vi nog dock lägga dessa gudar till last.
Det som är roligt är att imperialistiska måtten är definierade utifrån utifrån metriska systemet sen 60-talet. En inch är 25,4 mm per definition tex.Nyfniken skrev:
Det är bara trams att det ska vara sommar samma månader varje år. Så fort vi kan få folk att acceptera det så är vi hemma.
En anekdot på ämnet: För 20 år sedan var jag på en kurs i USA med bland annat lite folk från NASA. Kursen innehöll övningsexempel där man fick räkna lite och det ställde till det till mig eftersom att jag var "tvungen" att konvertera fram och tillbaka.
Jag beklagade mig i en paus för två av NASA-killarna och försökte saluföra det metriska systemet. Den yngre av killarna höll med. Han kunde inte förstå varför jänkarna inte bytt.
Den äldre av dem harklade sig och skrapade lite med foten i gruset och sa: "Jo alltså... de frågade ju oss på 70-talet, men vi sa att det var omöjligt..."![]()
Tänk om Trump kunde fixa så att jänkarna går över till metriskt system (även i praktiken, de har ju gjort det i teorin). Då skulle han ju åtminstone kunna skryta med att han gjort en bra sak utan att ljuga!
Medlem
· Blekinge
· 12 281 inlägg
Han är nog för dum att ens förstå skillnaden.
Och när jag började cadda kretskort föll jag nästan av stolen i ett skrattanfall när jag insåg att det gängse längdmåttet mils betydde milli-inch ...L Lovan83 skrev:
När gauge används för kaliber på hagelgevär så kommer måttet av hur många runda kulor kan man tillverka av 1 pound bly.
Dvs, om man delar upp 1 pound bly i 12 lika delar, och gör dessa runda, så blir dessa kulor i 12ga kaliber.
Och 14 mindre kulor av samma mängd bli får kalibern 14.
https://en.wikipedia.org/wiki/Gauge_(firearms)
Dvs, om man delar upp 1 pound bly i 12 lika delar, och gör dessa runda, så blir dessa kulor i 12ga kaliber.
Och 14 mindre kulor av samma mängd bli får kalibern 14.
https://en.wikipedia.org/wiki/Gauge_(firearms)
Jag tror att ledningsdimensionen ga kommer av hur många ledningar av en viss längd som uppnår en viss vikt.
Jag kanske orkar söka efter info om detta, jag är alltså långt ifrån säker att det stämmer, men har nog hört/läst något sådant någon gång.
Sen är det kanske överfört till spik, eller tvärsom ...
Jag kanske orkar söka efter info om detta, jag är alltså långt ifrån säker att det stämmer, men har nog hört/läst något sådant någon gång.
Sen är det kanske överfört till spik, eller tvärsom ...
Medlem
· Blekinge
· 12 281 inlägg
För trådar anger gauge-måtten antal dragningar i dragbordet för att få fram tråden i den angivna tjockleken. Högt gauge-värde --> tunn tråd.
Roligt med abstrusa mått och vikt. Om man inte behöver använda dom i dagligt arbete.
Roligt med abstrusa mått och vikt. Om man inte behöver använda dom i dagligt arbete.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden