3 320 läst ·
14 svar
3k läst
14 svar
Sladdlös uppsättning
Hej!
Ny här. Jag har försökt söka mig till så mycket info som möjligt. Men jag hittar inget om just det jag behöver veta.
Jag har tänkt köpa på mig en skruvdragare och en batteridrivencirkelsåg. Helst av samma märke så att det blir smidigare med batteriparken.
Har luskat ut att Panasonics skruvdragare EY74A2LJ2G32 (vilket sjukt namn?) ska vara ruggigt bra. Så den blev jag sugen på. Men hur bra är deras enda batteridriva cirkelsåg (det är denna jag hittar noll info om)?
Alternativ 2 är Milwaukee M18 CBLDD-502C (skruvdragare) + Milwaukee M18 BLC66-OX.
Pengen blir ungefär samma för båda.
Eller har jag missat något annat i prisklassen som är är mer prisvärt?
Det är trädäck, verktygsbod, amerikansk veranda med tak osv som skall byggas.
Ny här. Jag har försökt söka mig till så mycket info som möjligt. Men jag hittar inget om just det jag behöver veta.
Jag har tänkt köpa på mig en skruvdragare och en batteridrivencirkelsåg. Helst av samma märke så att det blir smidigare med batteriparken.
Har luskat ut att Panasonics skruvdragare EY74A2LJ2G32 (vilket sjukt namn?) ska vara ruggigt bra. Så den blev jag sugen på. Men hur bra är deras enda batteridriva cirkelsåg (det är denna jag hittar noll info om)?
Alternativ 2 är Milwaukee M18 CBLDD-502C (skruvdragare) + Milwaukee M18 BLC66-OX.
Pengen blir ungefär samma för båda.
Eller har jag missat något annat i prisklassen som är är mer prisvärt?
Det är trädäck, verktygsbod, amerikansk veranda med tak osv som skall byggas.
Med det du ska bygga ska du ha 2 maskiner förutom cirkelsågen, en borrmaskin, vanligtvis felaktigt kallad skruvdragare, och en slagskruvdragare.
Den första borrar du med, den andra skruvar.
Hikoki, tidigare Hitachi är bra grejer, använder det dagligen yrkesmässigt.
Den första borrar du med, den andra skruvar.
Hikoki, tidigare Hitachi är bra grejer, använder det dagligen yrkesmässigt.
Tack för svar hörni!Isakare skrev:
Det låter som att jag ska lägga till Hikoki i ekvationen då
Ska kika på slagskruvdragare också
Jag stod inför samma dilemma för tre år sedan, skulle göra en rejäl tillbyggnad i egen regi och jämförde de olika märkenas sladdlösa alternativ. Det hela slutade jag stod och valde mellan blå bosch, hikoki och makita. Det som i slutändan avgjorde till boschs fördel var deras batteridrivna cirkelsåg, kapdjup och möjlighet att köra med skena.
Jag har en Bosch GKS 18v-57 G som är kompatibel med styrskena. Såg att de hade kommit med en GKS 18v-68 nu som kan kapa 50mm i 45 grader. Tyvärr kostar den därefter, runt 5000 ink moms utan batterier.K Kingwrong skrev:
Hur tänker du framöver? Kommer du att köpa fler verktyg än cirkelsåg och skruvdragare? Sticksåg? Tigersåg? Tittar man ex. på Makita så säljer de en hel del trägårdsprodukter som kan använda samma batteri.
Panasonic har jag nog inte rört sen 90 talet, viste inte att de fanns ens idag.
Har använt en del Milwaukee i jobbet när jag inte haft mina egna maskiner med mig, men gillar de inte riktigt i jämförelse med Hikoki som jag arbetar med, eller Makita som jag har privat. Svårt att förklara vad det är, men de känns yxigare/klumpigare på nått sätt, inte samma finlir typ.
Men som allt annat är det personligt hur man upplever maskiner.
Provade DeWalt maskiner för 2 veckor sen, de kändes som hobbyprylar i jämförelse, även ägaren av DeWalt maskinerna erkände den saken efter provat mina Hikoki/Hitachi.
Men jag pratar bara om borr/skruvmaskiner nu, cirkelsåg använder jag sällan, har bara en Skil med sladd.
Har använt en del Milwaukee i jobbet när jag inte haft mina egna maskiner med mig, men gillar de inte riktigt i jämförelse med Hikoki som jag arbetar med, eller Makita som jag har privat. Svårt att förklara vad det är, men de känns yxigare/klumpigare på nått sätt, inte samma finlir typ.
Men som allt annat är det personligt hur man upplever maskiner.
Provade DeWalt maskiner för 2 veckor sen, de kändes som hobbyprylar i jämförelse, även ägaren av DeWalt maskinerna erkände den saken efter provat mina Hikoki/Hitachi.
Men jag pratar bara om borr/skruvmaskiner nu, cirkelsåg använder jag sällan, har bara en Skil med sladd.
Behöver allt verkligen vara sladdlöst? Själv håller jag mig med batterivarianter av borrmaskin (/skruvdragare), slagskruvdragare samt en liten tigersåg, den senare främst för beskärning av småträd i trädgården. Alla andra elverktyg har sladd då de inte används speciellt ofta och jag räknar med att de kan hålla större delen av mitt återstående liv. Visst är det kanske lite besvärligare att dra fram en skarvsladd ibland men...
Milwaukee ligger väl i övre prisklassen? Hur kan det kosta samma som Panasonic? Har du länkar?
Kör själv uteslutande blå bosch o är supernöjd!
Innan jag föll i va det Ryobi, har du kollat det? Deras one+ system får du massor med grejor!
Kör själv uteslutande blå bosch o är supernöjd!
Innan jag föll i va det Ryobi, har du kollat det? Deras one+ system får du massor med grejor!
Nej, hittills behöver bara det jag frågar om vara sladdlöstj.erkers skrev:
Behöver allt verkligen vara sladdlöst? Själv håller jag mig med batterivarianter av borrmaskin (/skruvdragare), slagskruvdragare samt en liten tigersåg, den senare främst för beskärning av småträd i trädgården. Alla andra elverktyg har sladd då de inte används speciellt ofta och jag räknar med att de kan hålla större delen av mitt återstående liv. Visst är det kanske lite besvärligare att dra fram en skarvsladd ibland men...
Allt annat jag äger är med sladd, föredrar det pga pris och hållbarhet, men ett par batterimaskiner vore trevligt.
Men om jag ändå ska köpa på mig dessa 2 saker, vore det smidigt om det var av samma märke som sagt. Det kanske tillkommer någon grej i framtiden som jag vill ha sladdlöst.
Visst har jag det!Lexington skrev:
Panasonic borrskruvdragare:
https://www.proffsmagasinet.se/mask...rrskruvdragare-med-50ah-batterier-och-laddare
Milwaukee borrskruvdragare:
https://www.proffsmagasinet.se/mask...rrskruvdragare-med-50ah-batterier-och-laddare
Panasonic cirkelsåg (finns bara en):
https://www.proffsmagasinet.se/mask...-ey45a2x-cirkelsag-utan-batterier-och-laddare
Milwaukee cirkelsåg:
https://www.proffsmagasinet.se/mask...lcs66-0x-cirkelsag-utan-batterier-och-laddare
Nu ska ju inte jag komma och berätta hur du ska jobba, men jag skulle nog vilja påstå att du bör överväga vilken typ av såg du egentligen vill ha.
Skulle jag köpt en såg nu utan att redan ha sänksåg och kap-/gersåg skulle jag absolut köpt en cirkelsåg som gick att köra på skena.
Angående maskinerna i övrigt så tycker jag Milwaukee gör helt OK dragare, men mycket sämre sågar. Har provat de allra flesta modeller av cirkelsågar och tycker att de känns jäkligt slöa. Inte alls att jämföra med t.ex. Bosch eller Hitachi.
Stött på Panasonics dragare på jobbet ibland, av någon anledning brukar installatörer komma dragandes med sådana. Tycker de känns lite som att hålla i en leksak, men har egentligen aldrig riktigt provat att använda dem.
Skulle jag köpt en såg nu utan att redan ha sänksåg och kap-/gersåg skulle jag absolut köpt en cirkelsåg som gick att köra på skena.
Angående maskinerna i övrigt så tycker jag Milwaukee gör helt OK dragare, men mycket sämre sågar. Har provat de allra flesta modeller av cirkelsågar och tycker att de känns jäkligt slöa. Inte alls att jämföra med t.ex. Bosch eller Hitachi.
Stött på Panasonics dragare på jobbet ibland, av någon anledning brukar installatörer komma dragandes med sådana. Tycker de känns lite som att hålla i en leksak, men har egentligen aldrig riktigt provat att använda dem.
Jo, det är exakt sånt här jag vill höra på grund av min begränsade erfarenhetC C.Lundin skrev:Nu ska ju inte jag komma och berätta hur du ska jobba, men jag skulle nog vilja påstå att du bör överväga vilken typ av såg du egentligen vill ha.
Lutar mer och mer åt att jag tittar på Hikoki/Hitachi eller Bosch istället.
Är där några specifika modeller under dessa märken man bör kika på/hålla sig undan?
Edit: Rätskiva och tvingar är för värdelöst numera eller? Istället för skena menar jag
Redigerat:
Modellerna är ju ofta anpassade till vad man ska använda maskinerna till. Det innebär att det är svårt att ge generella råd när det kommer till olika modeller.K Kingwrong skrev:Jo, det är exakt sånt här jag vill höra på grund av min begränsade erfarenhet
Lutar mer och mer åt att jag tittar på Hikoki/Hitachi eller Bosch istället.
Är där några specifika modeller under dessa märken man bör kika på/hålla sig undan?
Edit: Rätskiva och tvingar är för värdelöst numera eller? Istället för skena menar jag![]()
Men det finns ju budgetmodeller, som ofta kanske nödvändigtvis inte är sämre, med lägre prestanda. Sedan finns det ju större/kraftigare maskiner som ger mer.
Om du bestämt dig för ett märke så skulle jag rekommendera att gå in på den officiella hemsidan och gå igenom de olika modellerna och jämföra skillnader.
Klicka här för att svara