Verktyg & Maskiner
Renovator 88: [citat] Köpte ryobis 1+ paket skruvdragare sticksåg vinkelslip slip multiverktyg bateri driven jätte nöjd, har jobbat med reglar, golv allt inom och utom hus
SkitOxe: Borra ur nitarna. Vik upp plåten och kapa den med en sticksåg med fint blad utan pendling påslagen. Eller med en plåtsax.
nanowire: Aluminium, mässing odyl. mjukare fungerar. Om du ska såga järnhaltiga metaller behöver du växla ned hastigheten på något sätt. Du skaffar också helst ett mer fintandat blad avsett för metall.
MathiasS: Jag har försett mitt lastnät med ett 10mm elastiskt rep längs med ytterkanten och detta drar jag sedan runt hörnor och andra utstickande föremål på släpet.
nanowire: [citat] Det hjälper kanske för vissa situationer om nu tänderna verkligen greppar (är de fjäderbelastade?) men kräver att det är längre ämnen som passerar hela klingan. För bitar kortare än klingan som pga felaktigt handhavande kläms mellan klinga och klyvanhåll hjälper det inte alls.
GunnarSylvia: [bild] [bild] Fick borra upp hålen i vevfästet med 10 mm borr för att komma in åt skruvarna , vevfästet är av hårdgummi eller bakelit så man får ta det försiktigt. Tänk så lätt det är om man tänker före. Nu gäller det att få allt på plats igen. Observera att detta är till min Kärcher K5. 85. Nu får jag försöka komma åt strömbrytaren på min brors K 3. 150
Rabbithole: Detta är nog ett ganska bra "startkitt" det är nog vettigt att dra in i en butik och kolla ut ett kit som har lagom av vad man behöver. En del har lite större träborr i kittet och några har istället några hylsor etc. Det är rätt skönt med EN stor låda när man ska fixa än att springa efter flera
saiter: Har sålt båten efter att varit på sjön och njutit massor. Fick tillbaka alla nerlagda pengar. //AA
Suhagg: [citat] Detta låter smart och enkelt. Ska se vad jag kan få ihop
galento: [citat] Samma här , har aldrig haft kastskyddet aktiverat. Kör med vanlig bensin också och har inte haft besvär av det till mitt amatörbruk.
Lovan83: Temperatur kan påverka också. Oftast effektivare att köra på låg hastighet och ett grovt papper än att stanna och byta papper ;) Sen kan det vara (väldigt) stor skillnad på papper också...
JW1977: [citat] Hej! Under halvorna sitter en rund ”skiva” i aluminium fäst med en skruv underifrån i den ena av halvorna. Det var denna som ställde till problem för mig. Du når den skruven underifrån maskinen och upp genom själva huset. Så här i efterhand hade jag gjort så här. Lossa först skruvarna runt den delen som sitter vid lampan och dra av den med avdragare. Denna delen håller
senap: Om det är en engångsgrej så är det lika enkelt att kapa en lagom tjock bräda eller regel.
fredriksk: jag är på gång att köpa en planhyvel och har funderingar på Ryobi. är ju stört omöjligt att hitta en vettig recension av den så jag undrar om någon har testat? är det värt att lägga ett par tre tusenlappar mer på den än de vill haste på marknaden? (Har läst otaliga trådar här om att det är bättre att satsa på en gammal maskin men då jag behöver en kompakt variant som
C.Lundin: Hade det varit jag hade jag kapat av så mycket som möjligt av chucken och plockat isär SDS-chucken. Gummistycket som omger borde vara uppdelat i två, och pillar man bort den övre konformade så bör man kunna börja plocka isär den.
Peter1986: Kan vara svårt att kapa skivor ”löst” Ska du kapa flertalet skivor, exempelvis OSB för väggar, så kör man oftast direkt på högen med sågdjup inställt så det precis lämnar märkena underliggande skiva. Då blir det stabilt, snabbt och enkelt.. tipset är alltså att kapa mot nåt material direkt under snittet :)
SkitOxe: Nej. Skulle sladdverktyg kosta lika mycket som dom borstlösa batteridrivna skulle det inte finnas någon mening att sälja dom längre. Sanningen är att framfarten av 18v serierna har pressat ner priserna på sladdverktyg. Innan vettiga batteridrivna verktyg fanns så kostade dom med sladd betydligt mer. Priserna är baserade på vad marknaden är villig att betala. Så som det ser ut nu så
F_man: När vi ändå samlar lite information kring rikthyvlar, bidrar jag med denna länk jag hittade i en annan tråd här på forumet, om att ställa in skären på hyveln: [MEDIA=youtube]1uXh1fx6JE0[/MEDIA]
Frustrator: http://incawoodworking.blogspot.com/2013/08/model-numbers-and-manuals-for-inca_21.html?m=1 Här finns manualer till de flesta incamaskiner.
fusion: Bara ladda på med en slägga , eller :thinking: [MEDIA=youtube]Fb2zdwOs5qc[/MEDIA]
Autodidak1: [citat] Jag har för mig jag sett en av deras representanter bli intervjuad om de nya rekommendationerna så jag tror din gissning stämmer (y)
Lovan83: Vill du komma undan något billigare tar du en cirkelsåg och skena. Du kan bygga en enkel skena själv. (Fast det du vill ha är en hkc/tsc 55 med skena så kapar du skivorna direkt i högen på byggvaruhuset ;))
Windeman: Tack för ditt svar. Jag har ställt samma fråga på träsvarvningsgruppen på Facebook. Där har jag fått reda på att det är en äldre svarv från Lundgrens mekaniska i Vetlanda. Har också hittat ett företag som troligen kan leverera en chuck med den gängan. Avvaktar att semestern skall ta slut.
Alltgår: Hej, Funderar på att skaffa en chuck till pelarborren som har "riktig" fastspänning av borren och klarar vänstervarv, med integrerad MK3-kona. S-Maskin säljer märket Evermore från Taiwan, tydligen gjort chuckar sen 70-talet om det nu möjligen säger något. Någon som provat dem? Prisbilden är tilltalande jämfört med tyska konkurrenter.
pyro: Finns ju redan en öppen standard för 18v system, https://www.cordless-alliance-system.com/ Bortsett från metabo och mafell är det ju bara väldigt små aktörer som är med. Tror de två står för närmre 90% av verktygsutbudet i det systemet. Har mycket svårt att se att det skulle bli annorlunda med boschs "standard". Tror inte någon etablerad tillverkare skulle överge