Hobbysnickare
· Hanaskog
· 346 inlägg
Hejsan. Är överhandsfräsen BOSCH POF 600 Ace, något att ha?
Eller är det bättre att köpa något nyare?
Eller är det bättre att köpa något nyare?
Hobbysnickare
· Hanaskog
· 346 inlägg
Tja, jag vet att jag har jobbat med festools tidigare (har lånat den), men bara som handöverfräs. Den var jag nöjd med. Nu tänkte jag mej en egen, som ändå håller måttet. Så budget, ja det gör inget att det är under 1000, men det är mest om bosch en håller måttet.stigen skrev:
Verktygstokig
· Halland
· 8 305 inlägg
Den är på 600w. Den minsta Festool är väl på det dubbla. Så betydligt svagare. Betydligt enklare i sin konstruktion.Sturmtiger skrev:
Håller måttet för vad? För småsaker troligen, för bra precision eller fräsa något mer än några mm åt gången? Troligen inte.
Den tar 6mm skaft har jag fått för mig.
Hobbysnickare
· Hanaskog
· 346 inlägg
Ja, dessa svar blir jag inte överraskad över tack
En sådan, eller liknande Bosch fräs, har jag.
Har fungerat ypperligt och inget att klaga på för mina husägarbehov. Den ersatte en billig maskin där plastlagren smälte.
Den har oavsett fräst det jag behövt den till för mitt fixande med hustet.
Den skall bara snurra runt ett frässtål med hyfsad precision, det fixar den med bravur.
Edit. Det är 1400 modellen jag har. Ersatte en billig som ser ut som 600 modellen.
Den var däremot ganska klen och lagren smälte, dock inte en Bosch Malin.
Har fungerat ypperligt och inget att klaga på för mina husägarbehov. Den ersatte en billig maskin där plastlagren smälte.
Den har oavsett fräst det jag behövt den till för mitt fixande med hustet.
Den skall bara snurra runt ett frässtål med hyfsad precision, det fixar den med bravur.
Edit. Det är 1400 modellen jag har. Ersatte en billig som ser ut som 600 modellen.
Den var däremot ganska klen och lagren smälte, dock inte en Bosch Malin.
Hobbysnickare
· Hanaskog
· 346 inlägg
En överflödig fråga. Det är väl rätt vesentligt med 8 mm axel, eller går det att hitta stål till 6 mm?
Jag är väldigt förtjust i min AEG MF 1400 KE. De dubbla korgarna och den enkla konstruktionen är väldigt trevlig men den har mest använts till att fräsa tappar och hål i byggtimmer. För finare arbete tycker jag att den är för tung och klumpig, funkar säkert bra bordsmonterad.
ELU mof 177/Dewalt DW635/Trend t11 är också rolig, min antika ELU är ju omslagbar när det kommer till tillbehör kompatibilitet men den är också egentligen för tung för att funka allround.
Bosch 1400 ACE åker oftast fram. Jag har bytt kabeln mot en riktig gummi dito och anhållet har blivit förlängt med en bit björk. Den är lätt nog för att kantfräsa och stark nog för att fräsa hål i byggtimmer, den jobbar duktigt men utan guldstjärna.
ELU mof 177/Dewalt DW635/Trend t11 är också rolig, min antika ELU är ju omslagbar när det kommer till tillbehör kompatibilitet men den är också egentligen för tung för att funka allround.
Bosch 1400 ACE åker oftast fram. Jag har bytt kabeln mot en riktig gummi dito och anhållet har blivit förlängt med en bit björk. Den är lätt nog för att kantfräsa och stark nog för att fräsa hål i byggtimmer, den jobbar duktigt men utan guldstjärna.
Den här är nästan innom din budget, har ej använt den själv men specen ser OK ut.
https://www.clasohlson.com/se/Handö...rce=prisjakt&utm_medium=price&utm_campaign=se %7C %7C transaction
https://www.clasohlson.com/se/Handö...rce=prisjakt&utm_medium=price&utm_campaign=se %7C %7C transaction
Hobbysnickare
· Hanaskog
· 346 inlägg
Tack för hjälpen
Klicka här för att svara