Anders 1920-tal
Hej!

har blivit med en tappsläde och tänkte byta ut en del bultar mot låsspakar för enklare handhavande. Problemet är bara att bultarna är 12,5 mm (halvtum). Var får man tag på låsspakar med den dimensionen? Om man kan beställa från uk/staterna. Vad heter då låsspak på engelska? Behöver man oroa sig för gängningen?

Anders

• En tappsläde med utsatta bultar som användaren funderar på att ersätta med låsspakar för enklare användning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
1/2” är lite udda då det finns både Whitworth 12 ggr/tum och UNC 13 ggr/tum!
Övriga dimensioner är det samma antal gänger /tum. Men vinkeln skiljer med 55˚ för Whitworth och 60˚ för UNC
Läs mer nedan om gängor.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Gänga

• Gilla
Daniel_N
  • Laddar…
Staffans2000
Kolla med en gängguide.
Vill man komplicera det ytterligare finns det en uppsjö med andra gängor. Bsf, Bcf etc.

Staffan

Anders 1920-tal
L Leif i Skåne skrev:
Övriga dimensioner är det samma antal gänger /tum. Men vinkeln skiljer med 55˚ för Whitworth och 60˚ för UNC
Läs mer nedan om gängor.

Kan man skicka in en bult på analys?

[länk]

Anders 1920-tal
L Leif i Skåne skrev:
Läs mer nedan om gängor.

[länk]

Kan man skicka in en bult på analys?

Det fixar du själv med ett skjutmått och en gängtolk.

Utan att ha kollat eller veta vad gäller icke-metriska gängor rekommenderar jag Wiberger.se.
De är otroligt välsorterade och kan säkert skicka dig vidare i rätt riktning om de inte kan hjälpa dig.

Annars är kanske en möjlighet att gänga om till metriskt om det går?

Lycka till!
//Ronnie

Anders 1920-tal
P Pysslarn skrev:
Utan att ha kollat eller veta vad gäller icke-metriska gängor rekommenderar jag Wiberger.se.
De är otroligt välsorterade och kan säkert skicka dig vidare i rätt riktning om de inte kan hjälpa dig.

Annars är kanske en möjlighet att gänga om till metriskt om det går?

Lycka till!
//Ronnie
ringde Wiberger, ska skicka bultarna till dem så får de mäta och kolla och ta fram förslag. Enklast så för mig. Men stort tack för tipset om butik!

Anders 1920-tal Anders 1920-tal skrev:
Problemet är bara att bultarna är 12,5 mm (halvtum). Var får man tag på låsspakar med den
Får du tag i muttrar som passar , går det att svetsa fast en spak på den och du har din låsspak.

• Gilla
Anders 1920-tal
  • Laddar…
Anders 1920-tal
J jonaserik skrev:
Får du tag i muttrar som passar , går det att svetsa fast en spak på den och du har din låsspak.
tanken har slagit mig!

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.