12 920 läst ·
17 svar
13k läst
17 svar
Ska köpa borrhammare och borra i berg, budget 5k. Vad ska jag köpa?
Medlem
· Stockholm
· 4 636 inlägg
Hej
Har provborrat med 18mm borr i min Hilti slagborrmaskin med många år på nacken.
Det tar för lång tid och sliter för mycket på händerna.
Så, om jag nu ska borra ett 20tal hål i berg och även ta hänsyn för att jag kommer borra många gånger till i berg, så vad ska jag köpa?
Har ögnat igenom en del trådar här men inte hittat något förslag på modell....
Finns här någon med färsk info om bergsborrning med 18mm borr?
Sladdmaskin, ej batterimaskin.
/Workingclasshero
Har provborrat med 18mm borr i min Hilti slagborrmaskin med många år på nacken.
Det tar för lång tid och sliter för mycket på händerna.
Så, om jag nu ska borra ett 20tal hål i berg och även ta hänsyn för att jag kommer borra många gånger till i berg, så vad ska jag köpa?
Har ögnat igenom en del trådar här men inte hittat något förslag på modell....
Finns här någon med färsk info om bergsborrning med 18mm borr?
Sladdmaskin, ej batterimaskin.
/Workingclasshero
Medlem
· Sverige
· 5 689 inlägg
Först och främst ska du ha en riktigt bra borrkrona, det spelar avgörande roll.
Jag har kört en del 20 & 25 mm drygt 40 cm långa Hilti TE-CX (tror jag modellen heter), 4 karbidskär avsedd för armerad betong. Helt suveräna i gammal tjock ultrahård källarbetong, även 25 mm funkade snabbt och lättsamt med en relativt blygsam Hilti TE2-M (ca 1,8 J). Borde fungera fint även i berg men har inte provat.
Fästet på dessa är SDS Plus så det finns ett brett utbud av passande borrhammare. Hilti har trevliga ergonomiska maskiner men det finns som sagt mycket att välja på.
Jag har kört en del 20 & 25 mm drygt 40 cm långa Hilti TE-CX (tror jag modellen heter), 4 karbidskär avsedd för armerad betong. Helt suveräna i gammal tjock ultrahård källarbetong, även 25 mm funkade snabbt och lättsamt med en relativt blygsam Hilti TE2-M (ca 1,8 J). Borde fungera fint även i berg men har inte provat.
Fästet på dessa är SDS Plus så det finns ett brett utbud av passande borrhammare. Hilti har trevliga ergonomiska maskiner men det finns som sagt mycket att välja på.
https://www.biltema.se/verktyg/elverktyg/borrhammare/borrhammare-1500-sds-max-2000043589
Köp tre borrar, byt mellan varje hål. Akta handlederna när/om borren nyper.
Vill du undvika trasiga handleder köper du en Hilti/Bosch/Makita för ungefär 3-4 ggr pengarna som har någon sorts överlastskydd.
Köp tre borrar, byt mellan varje hål. Akta handlederna när/om borren nyper.
Vill du undvika trasiga handleder köper du en Hilti/Bosch/Makita för ungefär 3-4 ggr pengarna som har någon sorts överlastskydd.
Medlem
· Stockholm
· 4 636 inlägg
https://www.metabo.com/se/sv/maskin...-max/khev-5-40-bl-600765500-kombihammare.html
Kan den här vara något att ha?
Kan den här vara något att ha?
Medlem
· Stockholm
· 4 636 inlägg
Jag hyrde en hilti för att borra 20mm hål i granit till spräckkilar. Mellanmodell, såg ut som en biffig slagborr - inte tvåhandsfattning utan som en större borrmaskin med vinkelhandtag. SDS Max och borr med fyra skär och dammsugaranslutning på borret.
Käkade graniten till förmiddagsfikat - helt odramatiskt bra.
Käkade graniten till förmiddagsfikat - helt odramatiskt bra.
Hej FreQa!FreQa skrev:
Köpte ett set med 5st lika dana borr på nätet för några år sedan. Blocket eller Tradera?Tyvärr har jag inga noteringar kvar om vilket företag det var. Jag minns att det var i Blekinge, Karlskrona kanske. Skickar med två bilder om det kan underlätta för dig.
Jag tycker borren fungerar bra med min Julamaskin.
Dag
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
HME något? Köpt kilarna därifrån. Det var inte så farligt med priset.stigen skrev:
Hej FreQa!
Köpte ett set med 5st lika dana borr på nätet för några år sedan. Blocket eller Tradera?Tyvärr har jag inga noteringar kvar om vilket företag det var. Jag minns att det var i Blekinge, Karlskrona kanske. Skickar med två bilder om det kan underlätta för dig.
Jag tycker borren fungerar bra med min Julamaskin.
Dag
[bild]
[bild]
Tack.
Jag köpte en Makita HR4511C för att både borra i sten och till enklare bilningsuppgifter. Den klarar att göra 32mm hål i bra takt så 20mm kommer gå fort. Har även provat göra några 26mm hål och det var nästan som att skära i smör. Något över budget men gör jobbet.