Hej

Har provborrat med 18mm borr i min Hilti slagborrmaskin med många år på nacken.
Det tar för lång tid och sliter för mycket på händerna.

Så, om jag nu ska borra ett 20tal hål i berg och även ta hänsyn för att jag kommer borra många gånger till i berg, så vad ska jag köpa?

Har ögnat igenom en del trådar här men inte hittat något förslag på modell....
Finns här någon med färsk info om bergsborrning med 18mm borr?

Sladdmaskin, ej batterimaskin.

/Workingclasshero

Kanske hyra en herrejössesmaskin från någon verktygsuthyrningsfirma? En bra sådan ligger väl på 10-20K och det blir dyra hål isf :)

• Gilla
andost
  • Laddar…
Först och främst ska du ha en riktigt bra borrkrona, det spelar avgörande roll.

Jag har kört en del 20 & 25 mm drygt 40 cm långa Hilti TE-CX (tror jag modellen heter), 4 karbidskär avsedd för armerad betong. Helt suveräna i gammal tjock ultrahård källarbetong, även 25 mm funkade snabbt och lättsamt med en relativt blygsam Hilti TE2-M (ca 1,8 J). Borde fungera fint även i berg men har inte provat.

Fästet på dessa är SDS Plus så det finns ett brett utbud av passande borrhammare. Hilti har trevliga ergonomiska maskiner men det finns som sagt mycket att välja på.

• Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
[länk]

Kan den här vara något att ha?
Köpte en sån, det är som att borra i smör!
Hade den borrat hälften så effektivt hade jag varit nöjd.
/W

• Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
Min erfarenhet är att borr med fyra skär är betydligt effektivare att borra med. Köpte några 20mm borr till min billiga Julamaskin som plötsligt blev väldigt effektiv!
Dag

Två spiralborrar med fyra skär var, isolerade mot vit bakgrund, med fokus på skärens detaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
sir_daniel
  • Laddar…
Jag hyrde en hilti för att borra 20mm hål i granit till spräckkilar. Mellanmodell, såg ut som en biffig slagborr - inte tvåhandsfattning utan som en större borrmaskin med vinkelhandtag. SDS Max och borr med fyra skär och dammsugaranslutning på borret.
Käkade graniten till förmiddagsfikat - helt odramatiskt bra.

stigen stigen skrev:
Min erfarenhet är att borr med fyra skär är betydligt effektivare att borra med. Köpte några 20mm borr till min billiga Julamaskin som plötsligt blev väldigt effektiv!
Dag

[bild]
Vilka och vart köpte du?
Min jula maskin har tuggat många hål med borr köpta på Swedol, minns ej märket.

FreQa FreQa skrev:
Vilka och vart köpte du?
Jag är också intresserad av svaret på detta.

FreQa FreQa skrev:
Vilka och vart köpte du?
Hej FreQa!

Köpte ett set med 5st lika dana borr på nätet för några år sedan. Blocket eller Tradera?Tyvärr har jag inga noteringar kvar om vilket företag det var. Jag minns att det var i Blekinge, Karlskrona kanske. Skickar med två bilder om det kan underlätta för dig.
Jag tycker borren fungerar bra med min Julamaskin.

Dag

Drillbit märkt med "4. Ø20 x 260" mot en träbakgrund.
Skapa konto

Närbild på spiralborr som passar en Julamaskin, med borrspetsen i förgrunden och plastlåda i bakgrunden.
Skapa konto

stigen stigen skrev:
Hej FreQa!

Köpte ett set med 5st lika dana borr på nätet för några år sedan. Blocket eller Tradera?Tyvärr har jag inga noteringar kvar om vilket företag det var. Jag minns att det var i Blekinge, Karlskrona kanske. Skickar med två bilder om det kan underlätta för dig.
Jag tycker borren fungerar bra med min Julamaskin.

Dag

[bild]

[bild]
HME något? Köpt kilarna därifrån. Det var inte så farligt med priset.
Tack.

FreQa FreQa skrev:
HME något? Köpt kilarna därifrån. Det var inte så farligt med priset.
Tack.
Stämmer nog bra! Priset var väldigt bra för ett fempack kommer jag ihåg.

Dag

Jag köpte en Makita HR4511C för att både borra i sten och till enklare bilningsuppgifter. Den klarar att göra 32mm hål i bra takt så 20mm kommer gå fort. Har även provat göra några 26mm hål och det var nästan som att skära i smör. Något över budget men gör jobbet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.