Vet inte om det här passar här eller i någon annan del av forumet.Har sågat en del med sticksåg och kap på sista tiden och med en nyfiken 3,5 åring runt omkring försöker jag da ur kontakten när jag går i från maskinen. Har också talat om att man inte får leka med pappas verktyg flera ggr. Men vissa saker fastnar inte.

Funderade om det finns några verktyg med ”keyless” säkerhet där man kan ha en tagg i fickan som gör att man kan använda verktyget, motsvarande bilnyckeln för keyless bilar.

Kan du inte bara sätta en brytare så högt upp att killen inte når upp?
Uppe på en vägg till exempel.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Finns ju även fjärrstyrda brytare som du sätter i vägguttaget, fjärrkontrollen kan du ha i fickan tex.

• Gilla
Jazman
  • Laddar…
Fairlane
Du får läsa "Aja baja Alfons Åberg" för honom. ;)

Det du är ute efter är alltså inte en knapp eller fjärrkontroll, för då kan du ju istället dra ut kontakten, utan något som automatiskt kopplar bort om du är mer än X meter bort och automatiskt slår till när du kommer inom ett visst avstånd?
Jag ser lite risk med det också. Lillkillen sitter och leker med pappas sticksåg, men eftersom pappa är tillräckligt långt bort händer inget när man trycker på knappen. Pappa ser det och tycker det är lite dumt ändå och närmar sig och nu fungerar knappen igen...

Jag tror ändå på att lägga minimum dra ut kontakten (det gör jag "alltid" när jag lämnar verktyg, oavsett om det finns barn i närheten eller inte) och vid längre pauser lyfta undan verktygen, exempelvis stoppa de i en plastlåda som är på lite högre höjd än barnen når.

• Gilla
tommib och 1 till
  • Laddar…
Bra synpunkter från allihopa få helt enkelt bli bättre på att dra ur kontakten även om jag ”ska bara” :)
Bra tips om Alfons också får läsa den för henne.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Fixar en 3,5 åring verkligen säkerhetsspärren på elverktyg? Jag menar inte att man ska chansa i onödan, bara att riskerna väl ändå måste vara väldigt små.

Vad gäller keyless finns det säkert någon hemautomationsgrej där du kan sätta ett villkor att sändare A måste vara i närheten av mottagare B för att uttag C ska vara aktivt, men det känns som sagt en smula överdrivet.

A
Av andra forumtrådar att döma så skulle jag tro att det är helt okej för små barn att hålla på med elverktyg. Ditt barn kan nog snart börja ta betalt för jobben denne utför.

• Haha
Staffans2000
  • Laddar…
tommib
Fairlane Fairlane skrev:
Lillkillen sitter och leker med pappas sticksåg, men eftersom pappa är tillräckligt långt bort händer inget när man trycker på knappen. Pappa ser det och tycker det är lite dumt ändå och närmar sig och nu fungerar knappen igen...
Exakt detta! Det är synnerligen farligt att lära barnet att verktyg ibland är farliga och otillåtna, ibland inte. Det finns inget som indikerar för barnet att den här gången är det inte ofarligt att ta i sticksågen. Slumpmässighet är den värsta sortens betingning. Dessutom finns den farliga möjligheten att du inte upptäcker att barnet leker med ett verktyg som Fairlane beskriver.

Dra ur stickproppen. Det är är det enda raka. Jag gör alltid det om jag arbetar med verktyg på en plats där jag inte kontrollerar tillträdet (t.ex ute i trädgården eller om barnen är i rummet bredvid). Även om du "bara ska...:".

Mina större barn (numera 8 och 6, men det började tidigare) vill ibland vara med och snickra. De vill också prova verktygen. Självklart får de göra det men de är medvetna om att man aldrig någonsin rör pappas verktyg utan att pappa är med. Detta är dock beroende på barn och vissa barn har svårt med gränser. Då får man helt enkelt hålla undan verktygen, det finns inget annat sätt.

• Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Bra att detta diskuteras.

Jag drar ut sladden på de nätdrivna verktygen när jag lämnar dem. Batteriverktygen ställer jag i neutral om det är skruvdragare/borrmaskiner och på tigersågen trycker jag in låset till strömbrytaren.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Fanns det inte en tråd där folk lagt upp bilder på diverse skador som de har ådragit sig vid användning av div elverktyg?

Det kan ju vara bra informationsmaterial till barnen. "Så här kan det gå om man leker med pappas cirkelsåg" :D

När det gäller maskiner som har blottad klinga/blad som t ex en sticksåg kan ju ett barn skada sig allvarligt även om kontakten är utdragen.

Säkrast måste ju vara att barn inte kommer åt verktyg och maskiner överhuvudtaget; ser egentligen ingen anledning att småbarn uppehåller sig på arbetsplatser även om det är på hemmaplan.

Mina tio...
//Ronnie

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.