Fulkemisten
Fulkemisten: Jo. Har Makita DPJ180Z, dvs naken utan batteri och laddare så det blev bra pris i inköp. Köpte på Bauhaus näthandel för 2000:- ungefär, sedan fick jag köpa nåt konstigt paket med trimmer och slagskruvdragare i samma affär för 995:- så jag fick ett batteri + laddare (trimmern behövde jag, skruvdragaren har jag haft mycket användning för). Använt den en hel del för att bygga
1 svar · 2,5k läst
L
Lucif3r: [citat] Håller delvis med det du säger. 6mm+ är absolut lite väl grovt för en 'svenson' batteridriven vinkelslip om man vill få det gjort inom rimlig tid, och kunna göra mer än 2 snitt per laddning. Men, det andra du säger, slipa svetsfogar och slipar rost med ståltrissa... Det tycker jag batteridrivet fungerar utmärkt för, och då har jag ändå idag en modell dålig(och gammal)
50 svar · 16,6k läst
Rickard.
Rickard.: Äh jag slutade intressera mig efter 2014 så jag borde i alla fall kunna bete mig ett par minuter ;) Jag har skickat ett pm.
12 svar · 5,7k läst
·
S
Svampe: [citat] Det är därför jag har gjort så att den är lätt att skruva bort och har man inte för mycket saker i bilen är den tillräckligt liten för att gå in där. Och för TS del så bör den inte vara i vägen eftersom framlemmen på TS släp inte går att fälla.
51 svar · 13,0k läst
·
Lime113
Lime113: http://benchdogs.co.uk/ har denna typ av lösningar för de flesta tillverkarna. Även en MFT anhålls-lösning.
24 svar · 7,2k läst
·
M
munspelarn: aha, toppen tack. Ska svänga förbi nån verkstad och se.. Om tråden passar så den går igenom ut till munstycket så är det väl OK att svetsa? Eller vilka skillnader i trådtjocklekar finns det..?
2 svar · 1,6k läst
·
Johan Gunverth
Johan Gunverth: Precis som @nanowire skriver är första åtgärden att ha något bakom listen som kan offras. Det är för att låsa fibrerna i listverket du kapar, så att de inte fläks av sågklingan. Tänk även på hur du sågar. Är det negativ vinkle på tänderna (det ser ut så) är det bättre att såga inifrån och ut. Du drar alltså såghuvudet mot dig istället för att skjuta framåt. En annan
2 svar · 4,2k läst
·
Centano
Centano: [citat] Som någon sagt, kör med ett kortare blad och vinkla huvudet i 45 grader så ser maskinen inte ut att bli bredare än batteriet.
16 svar · 2,5k läst
C
CM1234: Tror puzzi har lite starkare sugförmåga och aningen smidigare design för ren/smutsvatten. Dock (tror jag att)på flera av puzzi modellerna så kan man inte använda dem som grovdammsugare vilket man kan med 4002/5100 Sen finns det lite blandade kommentarer om alla deras modeller. Vissa skriver att 4002 sprider smutsigt vatten från motorn (osäker på hur det går till), o-ringarna på
13 svar · 11,9k läst
·
H
hans.p: [citat] Nu har jag fått hem mitt NIWE 252 Premium. Släpet är rejält och jag är nöjd. Jag sänkte totalvikten lite och då fick jag vänta några veckor innan allt var klart med papperen. Man kan välja mellan plåt och plastskärmar. Jag tog plåt och dom är lite sådär i finishen men jag ska ju inte på någon utställning med släpet . Både släp och nätgrindarna är galvade och det
24 svar · 35,6k läst
·
mattias_i
mattias_i: Är det någon som vet var man kan få tag på såna här bockbeslag (samma modell som föreslagits ovan)? Har funnits på Jula och Clas Ohlson, men de har utgått för länge sedan. Har några stycken, men skulle behöva fler. De är väldigt bra och smidiga tycker jag, bra att man kan göra dem väldigt långa bara genom att byta till en längre regel som man klämmer fast i gapet.
3 svar · 20,6k läst
M
Magnus Larsson: Jag har ett innertak som händer lite varstans nu så jag skruvar när jag byter ut ;). Men har man glesat ordentligt under så är det nog lugnt med vilket som
1 svar · 4,8k läst
engs
engs: [citat] Den där har jag både hemma och på jobbet, kanon. Köptes på Verktygsboden i Borås när jag hade vägarna förbi. Annars kör jag Stanley Junior i växthuset (Gardena Micro-Drip - massa smådelar). Gillar att man kan knäppa ihop lådorna. https://www.bauhaus.se/sortimentlada-stanley-junior
9 svar · 3,2k läst
·
P
Pysslarn: Hej Jag var där för några år sedan och min minnesbild är att de hade mycket maskiner i butiken, minns inte särskilt mycket handverktyg men det kan ju ha ändrat sig. Kan tyvärr inte ge mer info än så men innan du gör en resa på drygt tjugo mil t o r är det nog enklast att slå dem en signal och fråga ang det du är intresserad av. De var mycket trevliga att ha att göra med. //Ronnie
1 svar · 1,4k läst
P
Pysslarn: Hej @Ovanligt trevlig (vilken trevlig nick) och välkommen till Byggahus! Jag köpte en minimax SC 2 W justersåg på Blocket för några år sedan. Den var från 2002 tror jag (är inte hemma och kan kolla) och jag gav trettontusen för den. Billigt tyckte jag då och även nu, det är en grym maskin om än med lite konstruktionsmissar när det gäller kapanhållet. Min verkstad — ett fd
2 svar · 1,6k läst
H
heimlaga: Jag har en gammal Quick Bend av den större modellen som fungerar bra för mina behov. Klarar svartrör upp till 1 1/2 tum (48mm ytterdiameter). https://shop.teamlaine.fi/p160081/bend-tools-iso-quick-bend-taivutin-tuumalesteill%C3%A4-3-8-1-2-3-4-1-1-1-4-1-1-2
2 svar · 1,0k läst
C
crillux: Härligt! Här får man lära sig en massa bra grejer.
6 svar · 2,6k läst
·
C
cpalm: [citat] Kollar man på de riktiga proffskamerorna verkar det räcka bra med att kameran ett utformad så att den kommer upp en liten bit. Lätt att fixa med en träkula eller liknande. Kolla denna McGyver-lösning med en ficklampa och en action cam. Det är något i denna kvalitetsklass jag är ute efter. [MEDIA=youtube]6DyOeFcleqU[/MEDIA]
51 svar · 22,7k läst
nanowire
nanowire: [citat] Jo, precis. Jag sitter nu med en av varje sort. När jag så småningom lagar den gamla ska jag se om det går att ta delarna från XC istället då den har någon typ av skydd för överbelastning samt även mjukstart och motorbroms. Vet någon var dessa funktioner sitter rent fysiskt, är det i motorn eller i manöverboxen?
29 svar · 16,9k läst
·
A
AndersS: Är också beroende av såg och kedja. Med en motorstark såg och hyfsat avverkande/aggresiv kedja kör jag längre innan det filas än när jag tar den lilla sågen med snällare kedja. Så såg/kedja påverkar också.
36 svar · 9,1k läst
·
P
Pugetik: Tack för alla svar :) Hade lånat Power Super 800W (tror var köpt på Harald Nyborg sa han) och efter 4-5 år liggande å damma. Därför fett va torr så rengjorde jag å slängde ny asfett från Biltema som jag nämnde innan startade. Så har kört minst 130 hål med 20 mm borr. (obs köp ny kvalitet märke borr om ni köper lågpris brukar medföljer borr är kass klen) Så allt var så j...
13 svar · 13,0k läst
Jurij The Fury
Jurij The Fury: [citat] Så här fixade jag problemet med fräsliften. Funkar fint faktiskt :)
11 svar · 4,3k läst
·
Rabbithole
Rabbithole: Batteridrivet är klart smidigt, du slipper släpa på kompressorn.. jag tror på en av bra märke som blir lättare att sälja, typ Hikoki, DeWalt eller Makita
4 svar · 2,5k läst
·
E
ergonomen: Monterade loss bandsågens bandstöd och en fjäder sprätte iväg från övre fästet nånstans.. Har ingen aning om var den satt eller vilken funktion den fyllde. Någon som vet? Den verkar funka bra ändå men vill såklart dra nytta av den om den tillför något.
0 svar · 629 läst
·
N
nodden: Tack! Skall kolla upp dessa delar
3 svar · 1,7k läst
B
bryggstun: Dum fråga: Vilket oljetryck är det som är lågt? Har du kollat så det inte är för lite olja i oljetanken? Om det är motorn så kanske du ska byta olja och filter och kolla om det blir bättre då
6 svar · 1,4k läst
Alltgår
Alltgår: Tack, bra svar. Är det betydlig skillnad så betalar jag gärna mer för Festools klinga. Det är absolut värt det för mig. Får bli en sån!
2 svar · 3,0k läst
·
Cheesen
Cheesen: [citat] Kanske för att det gått under min radar. Måste nog ta mig en tripp till Claes i sjön å kolla. Saknat den produkten sedan jag köpte sågen, för snart 8 år sen.
12 svar · 9,3k läst
·
Stefan N
Stefan N: När jag bytte från röd till grön laser fick jag även byta mottagare för den gröna var annorlunda. Så det passar inte hur som helst.
1 svar · 1,6k läst
Byurn
Byurn: Har ock den batteridrivna, fungerar utan anmärkning.
2 svar · 1,8k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.