Byggahus.se

svets europakontakt

1. nino
    Renoverare · Nivå 19
    Hej
    Fick en europakontakt till min svets och tänkte byta den.
    Är det någon här som har bytt och kan tipsa mig lite om hur man gör?
    Gärna bilder :)

Funderar lite på den gängade långa delen där tråden går in, den är för lång och måste kapas gör jag det med vinkelslip eller järnväg?
    Varför är delen gängad? Ska det vara något kopplat till den?

2. nino
    Renoverare · Nivå 19
    Det gäller alltså kontakten till slangpaketet, någon borde väl ha koll?

3. Z
    Medlem Nivå 8
    Hej,

Du är lite otydlig. Vad för svets? Va menas med "fick en europakontakt"?
    Jag antar att du har en äldre MIG (?) svets som du vill konvertera mha adapter så den tar emot slangpaket med eurokontakt? Typ sån här: http://www.ebay.co.uk/itm/MIG-WELDE...TORCH-and-fitting-instructions-/111638923319?

Jag hade en gammal Migatronic som jag byte ut slangpaketet på mha. ovanstående adapter. Det följer en beskrivning på hur man ska göra, men hur man gör varierar från fabrikat till fabrikat.

Själv demonterade jag det gamla slangpaketet (som var av typ X, dvs. fastmonterad i svetsen), mätte upp hur långt den gängade röret skulle behöva kapas och kapade den mha. metallsåg. Den är gjord i ganska mjukt material och går snabbt att kapa. Gängorna finns av två skäl: det medföljer en kabelsko som man ska sätta fast på gängade delen mha. två brickor och en mutter. Denna kabelsko matar slangpaketet med ström. Sen medföljer två muttrar som man kan använda för att fixera röret i matarmekanismen där gamla paketet satt.

OBS! Det finns två rör! Gängade röret har ett smalare rör med fasade ändor som löper inuti. Ta ut smala röret frän gängade röret innan du kapar då de kan behöva kapas till olika längder!

Hoppas det hjälpte.

Redigerat 4 maj 2015 23:32
    • Laddar…
  4. nino
    Renoverare · Nivå 19
    Zakalwe: Du har precis svarat på alla mina frågor :)

Ja jag vill konvertera, jag fick en konverteringsdel av en kompis men utan beskrivning...

Då saknar jag med andra ord en mutter och en kabelsko...
    Min strömkabel är nån dm för kort så jag får ev byta hela eller skarva på den en bit

Den gängade biten kan man alltså kapa ganska mycket av bara kabeln och muttrarna får plats?

5. Z
    Medlem Nivå 8
    Gängade biten ger stadga till mittpinnen och bör således helst skruvas fast i matarmekanismen. Smala konade pinnen som löper i gängade röret ska vila så nära valsen som möjligt, centrerad i spåret.

Så här ser min ut. Som du ser går gängade röret in i matarmekanismen där den hålls fast av tre skruvar.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_5014.JPG

Redigerat 5 maj 2015 17:59
  6. nino
    Renoverare · Nivå 19
    Ok så kan jag inte göra...
    Men tack för bilden