Hej, försöker få liv i en gammal träsvarv men inser att chucken inte passar att svarva skålar mm.
Vet någon vad detta är för gänga och var man kan finna en modernare chuck?
Ytterdiametern på gängan är 35 mm.
Avståndet mellan gängorna är ca 4 mm, kanske något mer.
Vet någon vad detta är för gänga och var man kan finna en modernare chuck?
Ytterdiametern på gängan är 35 mm.
Avståndet mellan gängorna är ca 4 mm, kanske något mer.
Allvetare
· Västra götaland
· 10 922 inlägg
Tycker man ser folk på Youtube använda superlim rätt ofta för att fästa större saker på en platta istället för i vanlig chuck..
Du skulle ju kunna lossa chucken från fästplattan (de tre skruvarna på baksidan) om du vill testa den lösningen...
Du skulle ju kunna lossa chucken från fästplattan (de tre skruvarna på baksidan) om du vill testa den lösningen...
Produkter som diskuteras: "superlim"
Snabblim & superlim
Snabblim och superlim är kraftfulla, snabbverkande limtyper som passar för ett brett spektrum av material och användningsområden. Deras omedelbara bindning gör dem till utmärkta val för hushållsreparationer och gör-det-själv-projekt. Med
Läs mer
Det ser ut att vara antingen 1 3/8 eller 1 1/2 tums UNC beroende på hur nött gängan är.
Den ser inte så nött ut så jag tror på 1 3/8 med ytterdiameter 34,9mm enligt tabellan sannolikt något under när den är litet nött.
Aningen udda som spindelgänga betraktat men då är det 6 gängor per tum som ger stigningen 4,2mm och det stämmer på pricken med din mätning.
Kontrollera så det inte är 1 1/2 tums Whitworth?
Ytterdiameter 38,1mm enligt standarden men kan variera en del om gängan är väldigt nött. 4 1/2 gängor per tum blir 5,6 mm stigning.
Det här är en mycket vanlig spindelgänga på träsvarvar men stämmer inte riktigt med stigningen du mätte och diametern är också betydligt större. Kan du kontrollera med gängtolk?
Jag tror inte det är den här för den ser inte ut att ha förlorat tre millimeter i nötning men det är säkrast att kontrollera innan man lägger pengar i blöt.
Just nu strejkar skallen så jag minns inte fabrikatet på din svarv men den är svensktillverkad och modellen har gott rykte.
Den ser inte så nött ut så jag tror på 1 3/8 med ytterdiameter 34,9mm enligt tabellan sannolikt något under när den är litet nött.
Aningen udda som spindelgänga betraktat men då är det 6 gängor per tum som ger stigningen 4,2mm och det stämmer på pricken med din mätning.
Kontrollera så det inte är 1 1/2 tums Whitworth?
Ytterdiameter 38,1mm enligt standarden men kan variera en del om gängan är väldigt nött. 4 1/2 gängor per tum blir 5,6 mm stigning.
Det här är en mycket vanlig spindelgänga på träsvarvar men stämmer inte riktigt med stigningen du mätte och diametern är också betydligt större. Kan du kontrollera med gängtolk?
Jag tror inte det är den här för den ser inte ut att ha förlorat tre millimeter i nötning men det är säkrast att kontrollera innan man lägger pengar i blöt.
Just nu strejkar skallen så jag minns inte fabrikatet på din svarv men den är svensktillverkad och modellen har gott rykte.
Redigerat:
Tack för ditt svar. Jag har ställt samma fråga på träsvarvningsgruppen på Facebook. Där har jag fått reda på att det är en äldre svarv från Lundgrens mekaniska i Vetlanda.
Har också hittat ett företag som troligen kan leverera en chuck med den gängan.
Avvaktar att semestern skall ta slut.
Har också hittat ett företag som troligen kan leverera en chuck med den gängan.
Avvaktar att semestern skall ta slut.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden



