Byggahus.se

Motorsåg startar ej

1. I
    Medlem · 48 inlägg
    Tjolahopp, här kommer en rad frågor den mekaniskt värdelösa igen.

Köpte en al-ko 3835 på på rea för ett halvår sen. Packade upp först idag för att lära känna den.

Har gjort enligt instruktionerna nedan men får inte igång den. Jag har inte blandat olja/bensin själv utan kört på aspens färdigblandade, är det däri problemet ligger?
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    Screenshot_20200727_131307_com.google.android.apps.docs.jpg

Mvh en som börjar få ont i armarna

2. Handyman 1
    Medlem · 1 750 inlägg
    Kolla först om du har gnista,skruva lös tändstiftet och lägg stiftet(metalldelen) mot topplocket med tändkabeln fastsatt,dra i snöret och se om det gnistrar.

• Laddar…
  3. I
    Medlem · 48 inlägg
    Skall kollas,tack!

4. Fairlane
    Medlem · 3 761 inlägg
    Du är säker på att du monterat allt rätt och följt alla anvisningar före start, inklusive broms?

Bensinen bör inte vara problemet tycker jag. Händer det ingenting? Staartar den och dör direkt?
    Jag har aldrig kört den sågen, men de flesta nya sågar brukar starta lätt. Jag har en enkel Stiga som lämnar en del i övrigt att önska, men får jag rycka 3 gånger för att starta har jag missat något, för normalt startar den på första eller andra rycket.

• Laddar…
  5. I
    Medlem · 48 inlägg
    Jag antar att gnistan ska synas rätt tydligt? Kan inte se något när jag drar, men inte helt lätt när hela maskinen skakar till

6. I
    Medlem · 48 inlägg
    Det händer ingenting, det låter som att jag drar runt en motor för hand och det är väl det jag gör. Montagemässigt så var det bara svärdet som skulle monteras och kedjan spännas, och den går att dra med handkraft fint runt. Bad en motorsågande granne kika på kedjespänning och så och han tyckte allt såg bra ut.

Bromsen fungerar, åtminstone i avstängt läge

7. Fällebyggarn
    Medlem · 451 inlägg
    Gå in i ett mörkt rum..då borde det kunna utredas.

• Laddar…
  8. I
    Medlem · 48 inlägg
    Hehe. Känner mig väldigt smart just nu.

• Laddar…
  9. C
    Medlem · 8 518 inlägg
    Är strömbrytaren i läge "on"?
    Har du fyllt bränsle och olja på rätt ställe? :rofl:
    Många sågar är väldigt knussliga med rätt startprocedur vid kallstart. Rätt antal tryck på blåsan, full choke, rätt antal ryck i snöret, halv choke.

• Laddar…
  10. I
    Medlem · 48 inlägg
    Sådär ja, nu såg jag gnistan.

• Laddar…
  11. I
    Medlem · 48 inlägg
    Japp den är på. Olja och bränsle på rätt ställe. Det stod inget om antal tryck i manualen, jag ska pumpa tills det kommer bränsle i den. Choken skall iaf som jag förstår det dras ut (stängas) och sedan dra i snöret. Jag har efter en stund prövat med choken öppen också utan resultat.
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    Screenshot_20200727_140452.jpg

Är det kanske läge att tömma drivmedel och låta den stå en stund?

12. I
    Medlem · 48 inlägg
    Jag har gnista

13. K
    Medlem · 2 211 inlägg
    Kommer det fram bränsle till tändstiftet?

• Laddar…
  14. I
    Medlem · 48 inlägg
    Det var lite på det när jag tog ut det iaf, kan jag se på något annat sätt?

15. K
    Medlem · 2 211 inlägg
    Är det fuktigt så kommer det fram bränsle, men det kanske är för lite?
    Om du har startgas kan du spraya lite i tändstiftshålet för att se om den alls tänder.
    Eller sprayar du en rejäl dos in i luftfiltret o testar att starta såget.
    Då bör det tända till.

• Laddar…