Jag undrar om följande är värt att försöka få igång, framför allt vad som krävs för att då det säkert.
Svärfar gjorde ett loppisfynd för något år sedan, 50 spänn för en hemmagjord rikthyvel med 600mm bredd.
Borden är i 6mm stål, anhållet likaså. Allt är plant och 90 grader har jag kollat med maskinistvinkel.
Allt verkar löpa fint och vara helt. Enda är att justeringen i höjd är omständig.
Jag tänker mig ett rejält stadigt bord att fästa hyveln med plats för motorn och rem med kåpa över.
Vad behövs mer? Nödbrytare? Eller ska man hålla sig undan från att jobba med en såhär pryl?
Svärfar gjorde ett loppisfynd för något år sedan, 50 spänn för en hemmagjord rikthyvel med 600mm bredd.
Borden är i 6mm stål, anhållet likaså. Allt är plant och 90 grader har jag kollat med maskinistvinkel.
Allt verkar löpa fint och vara helt. Enda är att justeringen i höjd är omständig.
Jag tänker mig ett rejält stadigt bord att fästa hyveln med plats för motorn och rem med kåpa över.
Vad behövs mer? Nödbrytare? Eller ska man hålla sig undan från att jobba med en såhär pryl?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Verktygstokig
· Halland
· 8 318 inlägg
Ett stadigt bord, nödbrytare.
Inspektion av kuttern så den är i balans och inte av varianten clamshell. (Googla).
En lektion i hur man rikthyvlar är att rekommendera. Bor du i närheten av något snickeri eller skola med en slöjdlärare som kan visa och gå igenom säkerhetstänket är det optimalt.
Inspektion av kuttern så den är i balans och inte av varianten clamshell. (Googla).
En lektion i hur man rikthyvlar är att rekommendera. Bor du i närheten av något snickeri eller skola med en slöjdlärare som kan visa och gå igenom säkerhetstänket är det optimalt.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Nyfiken som jag är så googlade jag på clamshell och förstasidan hos google var ungefär såhär
https://www.healthline.com/health/fitness-exercise/the-clamshell-exercise
Men det kanske finns fler betydelser av klämsnäcka.
Protte
https://www.healthline.com/health/fitness-exercise/the-clamshell-exercise
Men det kanske finns fler betydelser av klämsnäcka.
Protte
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Nödstopp och nödstopp, går det åt helsike så är det över på 0,1 sekund och då hinner man inte komma åt någon nödstopp.
Kan vara mer motiverat med broms så den inte står och snurrar sedan man stängt av.
Protte
Kan vara mer motiverat med broms så den inte står och snurrar sedan man stängt av.
Protte
H
Hallerudsbo
Verktygstokig
· Värmland
· 3 837 inlägg
Hallerudsbo
Verktygstokig
- Värmland
- 3 837 inlägg
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
På maskinen ser det ut som en modern kutter med kil och skruvar.
Protte
Protte
Klicka här för att svara