Hej alla kloka byggare!

Jag är nybörjare på att kapa skivor med cirkelsåg, men jag har skaffat en Hitachi C6BUM med styrskena av aluminium. När jag kapar bort smala bitar från en skiva (i detta fall hyllplan av stavlimmad furu) så går det bra, men om jag ska kapa av en stor bit så kläms alltid sågklingan och sågen fastnar.

Vad gör jag för fel, och hur kan man undvika detta?

Du måste lägga skivan på ett stabilare underlag när du kapar. Det som händer är att skivan böjer sig när du kapat den och delarna klämmer åt kring klingan. Du kan lägga en "offerskiva" under skivan som du ska kapa som du inte sågar igen. Jobbar du på marken/golvet funkar det med att lägga frigolit eller liknande under skivan. Det viktiga är att hela skivan som du kapar får stöd av materialet som ligger under och att du ställer sågdjupet så du bara sågar nån mm djupare än tjockleken på skivan du kapar.

Ok, tack. Men blir det inte sämre snitt om man bara låter klingan precis gå igenom skivan? Jag har hittills kört med största sågdjupet för att få fina snitt.

S Skogsbullen skrev:
Hej alla kloka byggare!

Jag är nybörjare på att kapa skivor med cirkelsåg, men jag har skaffat en Hitachi C6BUM med styrskena av aluminium. När jag kapar bort smala bitar från en skiva (i detta fall hyllplan av stavlimmad furu) så går det bra, men om jag ska kapa av en stor bit så kläms alltid sågklingan och sågen fastnar.

Vad gör jag för fel, och hur kan man undvika detta?
hej.
Du kan med stor sannolikhet ha spänningar i ditt material. Tex viss plywood är eländig att såga utan att materialet binder emot sågklingan när spänningarna släpper.

• Gilla
1
  • Laddar…
S Skogsbullen skrev:
Ok, tack. Men blir det inte sämre snitt om man bara låter klingan precis gå igenom skivan? Jag har hittills kört med största sågdjupet för att få fina snitt.
Man får defacto mindre utslag om man sänker bladet mer som du säger. Men en bra klinga brukar göra susen. Tejp på ovansidan innan du sågar är också ett tips.

Det förstår du ju men nämner iallafall att du måste ha bra stöd på båda sidor om snittet så att inte skivorna klämmer klingan. Men det har du säkert.

P
S Snickesnack99 skrev:
[länk]

Hittar inte skruvdragaren som inkluderas i detta paket? Vad heter den? R18ddid, har den utgått?
heter nog R18dd5
Edit: eller snarare R18dd3!
jag ändrar mig :)

Redigerat av moderator:
Kan vara svårt att kapa skivor ”löst”
Ska du kapa flertalet skivor, exempelvis OSB för väggar, så kör man oftast direkt på högen med sågdjup inställt så det precis lämnar märkena underliggande skiva. Då blir det stabilt, snabbt och enkelt..

tipset är alltså att kapa mot nåt material direkt under snittet :)

• Gilla
Huzzbutt
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.