Har min tvätt inomhus med slangvinda till slang så jag slipper rulla ut åbäket varje tvätt.

Nu ska jag tvätta på andra sidan garaget där jag inte har dörr eller fönster.

Klurar på en lösning när jag har en anslutning utomhus för en kort mjuk fin 10m slang.
Men den kommer frysa vintertid. Vad finns för smarta alternativ?

Borra ett 60mm hål i väggen, dra ut och in slangen där? Vad stänger jag hålet med när tvätten inte används?

Suhagg Suhagg skrev:
Har min tvätt inomhus med slangvinda till slang så jag slipper rulla ut åbäket varje tvätt.

Nu ska jag tvätta på andra sidan garaget där jag inte har dörr eller fönster.

Klurar på en lösning när jag har en anslutning utomhus för en kort mjuk fin 10m slang.
Men den kommer frysa vintertid. Vad finns för smarta alternativ?

Borra ett 60mm hål i väggen, dra ut och in slangen där? Vad stänger jag hålet med när tvätten inte används?
Den vanliga lösningen är att installera ett självdränerande vattenutkast, ett sånt de flesta villaägare nog har. När kranen stängs rinner vattnet i genomföringen ut så det inte kan frysa. Slangen kan du ha hänga på väggen bredvid utkastet, trädgårdsslangar brukar klara sig ute på vintern (med undantag av kopplingar med autostop som hindrar att vattnet åker ut när kopplingen tas isär, efter en vinter ute försvinner funktionen och de beter sig som en vanlig koppling :seenoevil:).

edit: Ahh, det är högtryck du vill ha genomföring för, då funkar nog inte ett vanligt vattenutkast.

• Gilla
näslund
  • Laddar…
Enda sättet är nog att lösa ett dränerande uttag med snabbkoppling och helst hänga slangen inne

Kanske bygga ett litet uppvärmt skåp på väggen där tvätten får stå inkopplad?

Jag tror att tex Hydroscand har det du behöver. Det enda jag inte riktigt får kläm på är något lämpligt väggfäste.

Vad är det egentligen för tryck före munstycket i en högtryckstvätt?

Pumptryck 170bar. En 3-fas tvätt.

Tror jag löser kopplingsbiten. Hur har jag lämpligast ett 60-100mm stort hål i väggen som går att öppna och stänga på något lätt sätt? Väggen är ca 250mm.

Snabbkoppling på lansen, ett 50mm avloppsrör genom vägge, en ändplugg ytterst med en liten kopp som handtag. Värmeförlusten på ett sånt rör är nog försumbart.

När det ska spolas trycker man ut snabbkopplingsänden och slår ut pluggen inifrån, går ut och kopplar lansen och drar ut resten av slangen. Montera slangvindan på lämpligt sätt i närheten av vägghålet.

• Gilla
K_arlstrom och 2 till
  • Laddar…
C corre skrev:
Snabbkoppling på lansen, ett 50mm avloppsrör genom vägge, en ändplugg ytterst med en liten kopp som handtag. Värmeförlusten på ett sånt rör är nog försumbart.

När det ska spolas trycker man ut snabbkopplingsänden och slår ut pluggen inifrån, går ut och kopplar lansen och drar ut resten av slangen. Montera slangvindan på lämpligt sätt i närheten av vägghålet.
Detta låter smart och enkelt. Ska se vad jag kan få ihop

• Gilla
Andreas_kalmar och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.