14 222 läst ·
39 svar
14k läst
39 svar
Camo dold trallskruv, Rostfri, A2
Du skall ha 75mm skruv till 34mm trall och det är samma längd på bitset som till 60mm skruv. Fördelen med det är att Skruven går ner rätt längd i regeln samtidigt som skruven inte går onödigt långt ner i trallbrädan och skapar ett djupt hål som det kan samlas vatten i.F Frasier skrev:På Bolist står följande om Fast Deck Tool:
"DECK TOOL är främst avsedd för 28 mm trall och är omställbar mellan alla på marknaden vanligt förekommande trallbrädsbredder 95/120/145 och ger ett avstånd på 2 mm mellan trallbrädorna vid montage."
Borde väl gå med 34 trall också men då kanske man borde köra med 75 mm skruv och/eller ett längre bit så att skruven går till rätt djup.
Svenskt Trä säger att skruvskallen skall ligga plant med trallytan. Så när skruven kryper upp så repar man fotsulan! Studerar nu min trall som är 25 år gammal, börjar närma sig byte. Många brädor är fortfarande fina men en hel del börjar ge sig. Jag finner då att trallen börjar brytas ner och det börjar på 3 ställen: 1. runt kvistar, 2. från ändträt 3. längs sprickor. Inte på någon bräda börjar nedbrytningen runt skruvhålen (ordentligt nedskruvade) Skulle vara intressant att veta vilken studie el vilken information Svenskt Trä stödjer sig på. I Sverige har vi byggt altan med tryckt trall i minst 60 år, om detta var ett problem borde det uppmärksammats tidigare. Jag vågar sticka ut hakan och hävda att Svenskt Trä ”killgissar”Nyfniken skrev:
Helt riktigt särskilt i denna tråd där vi talar om dolt montage genom att skruva i kanten i 45˚, dessutom med skruvar som saknar huvud!D Dr Jumping Jack skrev:
Skruven har 2 gängor med olika stigning och en slät del på mitten, det gör att brädan pressas ner mot regeln.
Kolla här.
https://www.byggahus.se/forum/threa...te-bara-foer-att-det-gar.339790/#post-3256046
Medlem
· Västra Götaland
· 1 849 inlägg
Medlem
· Västra Götaland
· 1 849 inlägg
Svenskt trä är dom som ger ut i princip alla rekommendationer inom allt träbyggande. Deras medlemsföretag, samarbetspartners och även dom själv i viss mån står nog för den största delen av forskningen inom träbyggande i Sverige. Så min gubbgissning är att dom inte killgissar utan att du killgissar. Deras killgissning om hur altaner ska byggas kommer/har skrivas in i ByggAMA som är bibeln. Så alla "seriösa" kommer följa det.D Dr Jumping Jack skrev:Svenskt Trä säger att skruvskallen skall ligga plant med trallytan. Så när skruven kryper upp så repar man fotsulan! Studerar nu min trall som är 25 år gammal, börjar närma sig byte. Många brädor är fortfarande fina men en hel del börjar ge sig. Jag finner då att trallen börjar brytas ner och det börjar på 3 ställen: 1. runt kvistar, 2. från ändträt 3. längs sprickor. Inte på någon bräda börjar nedbrytningen runt skruvhålen (ordentligt nedskruvade) Skulle vara intressant att veta vilken studie el vilken information Svenskt Trä stödjer sig på. I Sverige har vi byggt altan med tryckt trall i minst 60 år, om detta var ett problem borde det uppmärksammats tidigare. Jag vågar sticka ut hakan och hävda att Svenskt Trä ”killgissar”
Forskning sker inte på enstaka prövningar (som att du tycker att din variant fungerar) utan i flera och jämförande tester. Och min gubbgissning är att dom har studerat vilka problem som finns vid altanbyggande och provat sig fram till lösningarna.
Sen går det självklart att göra lite hur som helst och det kan fungera bra. Men deras så kallade killgissning har nog en hel del provande bakom sig.
Slutligen så är deras variant kanske det snyggaste man kan göra , men syftet är att förlänga livslängden.
Läs denna intressanta tråd om trallskruv! Särskilt från #21 och framåt. Så använder ni riktig skruv A4.
https://www.byggahus.se/forum/threads/problem-med-trallskruv-som-gar-av-ejot.317311/
https://www.byggahus.se/forum/threads/problem-med-trallskruv-som-gar-av-ejot.317311/
Skulle gärna se ett test el se någon dokumenterad prövning. Annars är det ju enbart fråga om erfarenhet och den tycks ju vara delad i denna fråga!
Självbyggare
· Stockholm
· 10 262 inlägg
Det var väl Essve som hade C4 skruv som inte fick sitta utomhus?
Skulle inte bli så förvånad om ESSVE är med i AMA gruppen för infästning.
Skulle inte bli så förvånad om ESSVE är med i AMA gruppen för infästning.
Medlem
· Västra Götaland
· 1 849 inlägg
Klicka här för att svara