H hullan skrev:
japp - vi ska absolut köpa till lövhäcks-kitet för ca 1800:-

jo jag förstår som många här har påpekat att jag inte kommer att kunna köra hem en pall 4,20-brädor eller 0,5m3 grus. Men för 3500:- (delar med farsan) så känns det som väldigt mycket släp för pengarna. Väldigt fiffigt att man faktiskt kan ställa det mot en vägg i garaget t o m (även om jag inte kommer att behöva detta)

tittar jag på släparna i klassen precis över som har flak på 260*120 så tar de upp en helt annan plats i mitt garage plus att vi då ligger på en prislapp mellan 13-15k. Återigen så tycker jag absolut inte att det är orimligt för ett släp.
Jag har kört hem lite grus i mitt större släp och tycker att det rymmer så pass lite om man inte kör överlass att det sällan är värt det. Så de gånger jag behöver massor brukar jag ringa ett åkeri i närheten som får köra hem ett lass. Enda gången jag kör själv är när jag behöver lite sand för att förbättra jorden i landet eller lite täckbark. Men jag tycker att skillnaden i hur mycket jag kan lasta på det stora och det lilla släpet är så liten så för att köra grus tycker jag att det kvittar vilket av släpen jag väljer att köra med.
Så jag tror absolut att du klarar dig bra med släpet med lövhäck du har tittat på. Det är så smidigt med eget släp att jag hellre skulle ha ett litet släp än inget alls

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Vi har ett mindre obromsat släp med ungefär de måtten som på det släp du funderar på att köpa och vi har haft otroligt mycket nytta av det trots små flakmått, ett av de bästa köpen vi gjort!
Sparar pengar när man slipper hyra släp men framförallt är det enklare! Finns alltid hemma, behöver inte boka, hämta, lämna, hur länge ska man hyra och så vidare.

Som nämnts tidigare så funkar det inge vidare att hämta större skivor och långa brädor i stor mängd men det är väl det enda som begränsar. Vilken byggvaruaffär har inte gratis släp att låna vid de tillfällena!?

Tycker största nyttan är att man slipper köra dammiga, skitiga, stickiga, spretiga saker inuti bilen, kan lägga det på släpet efterhand och sen köra till återvinningsgården de dagar i veckan där är öppet.

Har kört mycket stenmjöl, grus, plattor, jättepraktiskt när man bara ska lägga kanske 4-5m2, lite onödigt att beställa lastbil då..., långa paket med parkettgolv som är bökiga att få plats med inne i bilen.

Vårt släp lastar drygt 600kg och för en kostnad på ca 4500kr är det mycket släp för pengarna, underhållskostnaderna som någon skrev om är ringa, däcken lär inte slitas ut blir nog torrsprickorna som kommer först...

Så jag kan rekommendera köp, ska du inte köra skivor och långa brädor ofta så häng inte upp dig på att släpet är mindre lämpat för det.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Vi har ett litet ”EU-släp” dvs obromsat. Köpte det med rejäla lövhäckar för ca 10 år sedan, dimensionerat för att ta byggskivor.

Oj vad vi har haft nytta av det. Vi har det i carporten och lassar på grejer som ska till ÅVC efter hand. Bara att haka på och köra iväg när det är dags. Frakta hem byggmaterial och prylar, helt suveränt.

Vad denna typ av släp inte är bra på är att frakta riktigt tunga grejer typ gruslass, det väger mycket mer än man tror. Då får man ordna andra prylar vid dessa fåtaliga tillfällen. Mesta av transporter vi haft är skrymmande men relativt lättviktiga saker. Något gammalt piano har åkt med någon gång men inga som helst problem med maxvikten på släpet. Vedlass, där får man inte överdriva... även detta är tyngre än man tror.

Tack för allt deltagande i tråden. Jag och farsan vägde för och nackdelar och det blev ett släp.

Vi ska utrusta med lövhäck och kapell. Passar kalasbra i garaget. Lägger en plywood-skiva uppepå har jag ett fint arbetsbord också

Ett tomt, parkerat släp på en asfalterad yta med grönska och träd i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett nytt släpvagn i ett garage med verktyg och cyklar i bakgrunden.
Skapa konto

• Gilla
BengtH och 7 till
  • Laddar…
Ser bra ut!

Här kommer lite tips som jag har samlat på mig under åren:
- Om ni inte redan har köpt ett lås så är ett tips att köpa ett som man kan låsa fast släpet på kroken med. Den här varianten tycker jag om av de billiga https://www.bilia.se/biltillbehor/p...afpGbNfN7v2u_muV2Y7wB9XJiDqzIBAkaAkr2EALw_wcB

- det är väldigt smidigt att montera ett stödben bak på släpet så att det går att gå på det/lasta det utan att ha det kopplat till bilen.

- köp/gör minst två stoppklossar. Ett tomt släp med kapell somstår på asfalt kan blåsa iväg om inte minst ett hjul är låst

- kolla vart alla orangea sidoreflexer sitter så att ni kan dubbelkolla att alla är kvar till besiktningen. De går även att byta ut mot runda reflexer med skruvhål i mitten så slipper man förlita sig på att tejpen håller

- köp ett lastnät, gärna finmaskigt, som går ner på sidan av gallret/kanten och även ett par kraftiga spännband (de som minst klarar 1-2 ton). Då klarar ni att lasta och surra det mesta.

- köp en liten kedja och två små karbinhakar som ni spänner upp på insidan av bakre grinden. När ni öppnar grinden hakar ni fast ena änden av kedjan på sidan av släpet, antingen i stropparna eller i gallret, så håller sig grinden öppen. Perfekt om man måste öppna grinden innan man backar emot något eller på ex tippen för att hindra att grinden blåser till och repar andra bilar

- en låsbar låda för spännband, lås, stoppklossar mm är praktiskt att ha monterat över dragbalkarna så har man alltid allt med sig.
Så här ser min ut
Släpvagn med blått kapell och låsbar aluminiumlåda monterad på dragbalken, stödben och spännband.
Skapa konto

Jag gjorde egna "u-bultar" genom att borra två hål för gängstång i ett plattjärn och sen svetsade jag fast muttrar och gängstång i plattjärnet (bilderna är innan jag svetsade). Det för att det inte ska gå att ta loss lådan utan verktyg eller nyckel för att minska stöldrisken lite.
Tillverkade U-bultar med gängad stång och svarta handtag monterade på en noteringsbok som ligger på ett släp.
Skapa konto
Låg vinkelvy under ett släpvisande metallbox monterad på dragbalkar och delvis täckt med blå presenning i bakgrunden.
Skapa konto
Öppen metallåda med förstärkt konstruktion och utbultningssäker design för säker förvaring på släp.
Skapa konto

S hjulia skrev:
Ser bra ut!

Här kommer lite tips som jag har samlat på mig under åren:
- Om ni inte redan har köpt ett lås så är ett tips att köpa ett som man kan låsa fast släpet på kroken med. Den här varianten tycker jag om av de billiga [länk]

- det är väldigt smidigt att montera ett stödben bak på släpet så att det går att gå på det/lasta det utan att ha det kopplat till bilen.

- köp/gör minst två stoppklossar. Ett tomt släp med kapell somstår på asfalt kan blåsa iväg om inte minst ett hjul är låst

- kolla vart alla orangea sidoreflexer sitter så att ni kan dubbelkolla att alla är kvar till besiktningen. De går även att byta ut mot runda reflexer med skruvhål i mitten så slipper man förlita sig på att tejpen håller

- köp ett lastnät, gärna finmaskigt, som går ner på sidan av gallret/kanten och även ett par kraftiga spännband (de som minst klarar 1-2 ton). Då klarar ni att lasta och surra det mesta.

- köp en liten kedja och två små karbinhakar som ni spänner upp på insidan av bakre grinden. När ni öppnar grinden hakar ni fast ena änden av kedjan på sidan av släpet, antingen i stropparna eller i gallret, så håller sig grinden öppen. Perfekt om man måste öppna grinden innan man backar emot något eller på ex tippen för att hindra att grinden blåser till och repar andra bilar

- en låsbar låda för spännband, lås, stoppklossar mm är praktiskt att ha monterat över dragbalkarna så har man alltid allt med sig.
Så här ser min ut
[bild]

Jag gjorde egna "u-bultar" genom att borra två hål för gängstång i ett plattjärn och sen svetsade jag fast muttrar och gängstång i plattjärnet (bilderna är innan jag svetsade). Det för att det inte ska gå att ta loss lådan utan verktyg eller nyckel för att minska stöldrisken lite.
[bild] [bild] [bild]
Lådan är både bra och dålig, ska man köra virke(eller annat långt) så är den ivägen men annars är det bra att alltid ha spännband, adapter till 7/13-polig, flagga för lång last med sig oavsett vilken bil man kör.

P Prodigys skrev:
Lådan är både bra och dålig, ska man köra virke(eller annat långt) så är den ivägen men annars är det bra att alltid ha spännband, adapter till 7/13-polig, flagga för lång last med sig oavsett vilken bil man kör.
Det är därför jag har gjort så att den är lätt att skruva bort och har man inte för mycket saker i bilen är den tillräckligt liten för att gå in där. Och för TS del så bör den inte vara i vägen eftersom framlemmen på TS släp inte går att fälla.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.