Har aldrig känt behov av bromsar, saknar det öht inte.

• Gilla
Secondbear
  • Laddar…
J
Problemet med ett obromsat 750 kg-släp är att dragbilens tjänstevikt måste vara minst 1500 kg, annars är man hänvisad till att köra 40 km/h om släpet är lastat.

Jag har själv ett obromsat 750 kg-släp och det begränsar utbudet varje gång jag ska byta bil. Det dröjde några år innan jag kom på det men om jag skulle köpa släp idag så hade jag definitivt köpt ett bromsat, trots eventuella problem med bromsar.

• Gilla
hobbs
  • Laddar…
J johan_81 skrev:
Problemet med ett obromsat 750 kg-släp är att dragbilens tjänstevikt måste vara minst 1500 kg, annars är man hänvisad till att köra 40 km/h om släpet är lastat.

Jag har själv ett obromsat 750 kg-släp och det begränsar utbudet varje gång jag ska byta bil. Det dröjde några år innan jag kom på det men om jag skulle köpa släp idag så hade jag definitivt köpt ett bromsat, trots eventuella problem med bromsar.
vi får se om jag ångrar mig om några år då det är dags att byta bil.

J johan_81 skrev:
Problemet med ett obromsat 750 kg-släp är att dragbilens tjänstevikt måste vara minst 1500 kg
Kör idag en V70 och det är inga problem, tror inte vi kommer köpa mindre modell än V70-klass i framtiden då barnen fortfarande är små. Vilka bilar var det som du var tvungen att avstå ifrån?
(Detta har satt lite griller o huvudet på mig, har redan lagt en handpenning då jag inte kunde hämta det direkt. Så funderar om jag gjort bort mig och inte valt ett 650 kg istället. Bromsat känns fortfarande inte aktuellt.)

J
Nu var det ett par år sen jag bytte bil, men där var många bilar typ Skoda Octavia, Volvo V40, Volkswagen Passat osv. med tjänstevikter om strax under 1500. En snabb googling ger vid handen att även vissa varianter av Volvo V70 väger under 1500.

Det luriga är att det kan skilja ganska mycket i vikt beroende på utrustning vilket innebär att man måste kolla varje individuell bil för att vara säker på om den funkar med släpet eller ej. Det retliga är att det brukar bara fattas något tiotal kilo för att komma över 1500.

Med tanke på vad jag vet idag så kommer nästa släp definitivt att bli ett bromsat. Dock verkar det släpet jag har nu seglivat, det var det billigaste släpet jag kunde hitta som kunde lasta en byggskiva, men det är nu 12 år gammalt och har precis klarat besiktningen så det lär leva ett antal år till trots att det har plågats ganska hårt.

Jag har ett obromsat tiki släp riktigt nöjd.
Vikter och regler struntar jag i, överlastat otaliga ggr och dragbil är en Volvo v70 och en gammal Corolla.
Corolla är inte ens laglig att köra över 30 med 1kg på släpet, men sånt bryr jag mig inte.
Jag använder släpet för villa livet dvs sopor och hämtar virke typ.

Ska man köra tyngre saker oftare som skotrar och fordon så hade jag tagit ett större bromsat men i dom här storleksklasserna som största obromsade släpen är i ser jag ingen anledning att betala mer för bromsade släp

Hämtade mitt L750U idag. Känslan var ändå bra trots alla funderingar .
men upptäckte att jag har glapp på höger blinkers i uttaget på bilen, bara att börja felsöka.

H hans.p skrev:
Jag har sneglat på detta : [länk]

Min bil har ganska låg tjänstevikt och det här och flera andra släp dom säljer går att vikta ner när man köper det till t. ex. 600 kilo.

Vad som är kvalitetssläp eller ej beror på lite hur man ser det. Det är alltid pris som ska vägas mot nyttan, lastvikten och mycket annat. Ska man ha ett rejält obromsat släp som man kan misshandla så minskar lastvikten.
-Hur gick det, blev det en NIWE? Är själv lite intresserad av denna så lite feedback från någon som har köpt NIWE 252 Premium vore bra.

Jag har inte slagit till än men jag har pratat med handlaren förra veckan som meddelade att det kommer hem flera leveranser med dessa släp i närtid. Om jag köper ett så lovar jag att skriva här.

Kallson Kallson skrev:
-Hur gick det, blev det en NIWE? Är själv lite intresserad av denna så lite feedback från någon som har köpt NIWE 252 Premium vore bra.
Nu har jag fått hem mitt NIWE 252 Premium. Släpet är rejält och jag är nöjd. Jag sänkte totalvikten lite och då fick jag vänta några veckor innan allt var klart med papperen.

Man kan välja mellan plåt och plastskärmar. Jag tog plåt och dom är lite sådär i finishen men jag ska ju inte på någon utställning med släpet .

Både släp och nätgrindarna är galvade och det såg bra ut. Tippfunktionen har jag inte provat än. Tittar man under så ser allt rejält ut och inget är nitat utan svetsat. Jag bytte sommardäcken mot dubbfria vinterdäck och då får man 155 bredd istället för 165.

Jag kan rekommendera det här släpet, det känns gediget och bra för priset.

Galvat NIWE 252 Premium släp med nätgrindar, plåtskärmar och dubbfria vinterdäck parkerat utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.