Jag är sugen på att skaffa en liten släp. Av diverse anledningar kan jag inte ställa den på tomten utan måste ha den i garaget.

hornbach säljer brenderups lilla 1205s för 6800:-

den passar perfekt i mitt garage.

kommer mestadels köra trädgårdsavfall mm till tippen, hämta lite grus och sten - men visst kommer jag också vilja hämta lite virke ibland.

jag förstår att jag inte kan lasta 5,40 brädor på den - men är det helt uteslutet att hämta lite kortare brädor (3,60 4,20)?

främre lämmen går ju inte att fälla och flaket är bara 204cm

totallängden är 290cm så själva dragstången är ju typ 90cm

vad säger ni? Tänkte dela med farsan så det blir ju typ 3500:- vilket är väldigt billigt...

https://www.hornbach.se/shop/Slapvagn-BRENDERUP-1205SUB600/10018562/artikel-detaljer.html

Jag går på att ett släp ska kunna rymma en 2440x1220 skiva. Allt annat är för litet för mig :)

• Gilla
kristofo och 8 till
  • Laddar…
Ja isf är jag ju rökt

Håller med. Ett släp ska iaf ta en standardskiva, allt annat är för litet. Sen om du ska köra trädgårdsavfall så ska du ha galler eller kåpa tycker jag.
Bättre att lägga lite mer pengar på nåt användbart än mindre på nåt som inte gör det man vill.

• Gilla
Alltgår
  • Laddar…
Obromsad så om du lastar 470 kg så blir det moppefart till tippen.
Skivor GÅR att lägga uppe på kanten men stor risk du hamnar i tråden "skräckexempel på lastsurrning"
Jag är såååå nöjd med min bromsade Fågelsta, har varit på bromsrenovering bara en gång sedan 1984.

Protte

• Gilla
addam
  • Laddar…
Hmm jag som var så sugen på en släp... den känns ju fortfarande ypperlig för att slänga på tippen, hämta pelletssäckar mm

jag borde väl kunna lasta 3,6 virke i den?
Så om jag någon gång ska ha lite osb/plyfa-skivor är det alltså helt kört?

Enstaka transporter av stora saker kan du hyra/låna om de flesta klaras med en liten kärra.

• Gilla
Nissens
  • Laddar…
prototypen prototypen skrev:
Obromsad så om du lastar 470 kg så blir det moppefart till tippen.
Skivor GÅR att lägga uppe på kanten men stor risk du hamnar i tråden "skräckexempel på lastsurrning"
Jag är såååå nöjd med min bromsade Fågelsta, har varit på bromsrenovering bara en gång sedan 1984.

Protte
Beror ju helt på vad för bil den ska dras bakom. Finns rätt många bilar som får dra 600kg obromsat i 80km/h.

Jag drar med en V70 D4. Så länge släpets totalvikt inte är mer än halva V70ns tjänstevikt (1800kg) är det 80 som gäller för mig.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Jag köpte ett litet släp först, dvs som inte rymde en byggskiva av standardmått i botten. Sålde och uppdaterade illa kvickt. Don't go there.

jag hör vad du/ni säger

men jag kanske ska avstå släp helt då.

jag har kollat på släpen i klassen större än det jag tänkt - men då tar det upp alldeles för mycket yta av garaget och priset ligger på mellan 12-14000:- - vilket inte är dyrt eller orimligt, men inte vad jag tänkte lägga på ett släp.

Har du tur så hittar man något begagnat.
Gav själv 6000kr för ett galvat 10 år gammalt obromsat släp med höga häckar, nybesiktigat och med vinterdäck.
Går i hela skivor i botten och finns spekulanter som vill köpa den när mitt hus är färdig byggt.
Dvs 0 kr för 2 års användning i värdeminskning

Jag skulle inte heller köpa något mindre än att skivor får plats. Ska du köpa virke i mindre mängder så får det ju lika bra att köra det på ett takräcke på bilen istället.

Använder man sällan släpet så är det oftast en mycket bättre idé att hyra vid behov. Att hyra ett dygn kostar sällan mer än 2-3 hundralappar. Ställ det i proportion till att ett släp du äger ändå ska underhållas, besiktigas och ha nya däck som ger en liten fast kostnad om man slår ut det per år. Tråkigt också att behöva ockupera ett garage med släpet.

Att vara flera familjer som delar på ett släp är ju ett sätt att få en bättre nyttjandegrad. Vi är tre hushåll som samsas om ett släp och det funkar fint. Du nämner att du tänkt dela med din far. Hur ser förvaringsmöjligheterna ut hos honom då? Har han plats för ett större släp? Du kan ju i så fall erbjuda dig att betala en liten större del an inköpet mot att han står för förvaringen av det.

en lite mer konkret fråga:

flaket är 204cm och draget är ca 90cm långt. Skulle jag i praktiken kunna lägga några 4,20 brädor uppe på lämmarna och låta 0,6m hänga över framåt och 1,5m hänga över bakåt (med flagga såklart) eller skulle detta skapa negativt kultryck?

notera att jag har en ganska tung V70 - kommer inte dra med en liten fiat...

sällan jag någonsin köper brädor som är 4,8 eller 5,4 (i de få fallen får jag låna annat släp)

H hullan skrev:
en lite mer konkret fråga:

flaket är 204cm och draget är ca 90cm långt. Skulle jag i praktiken kunna lägga några 4,20 brädor uppe på lämmarna och låta 0,6m hänga över framåt och 1,5m hänga över bakåt (med flagga såklart) eller skulle detta skapa negativt kultryck?

notera att jag har en ganska tung V70 - kommer inte dra med en liten fiat...

sällan jag någonsin köper brädor som är 4,8 eller 5,4 (i de få fallen får jag låna annat släp)
Det skulle absolut bli negativt kultryck.
När jag lastar virke och sånt brukar jag ha med några marksten eller liknande för att fixa till kultrycket om det inte går att lasta om (y)

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.