Byggahus.se

Bosch GTS 10 bordssåg trasig, blå blixtar

1. h64
    Medlem · Dalarnas · 110 inlägg

h64

Medlem
    Min borssåg Bosch GTS 10 började gå hackigt och lukta bränt.

Började felsöka och såg att det blixtrade en blå boll (ca 25 mm stor) vid kolen.

Jag beställde nya kol och bytte; ingen skillnad.
    Rengjorde kollektorn med stålull så kopparen blev skinande blank; ingen skillnad.
    Kopplade förbi elektroniken bakom startknappen så 230v gick rakt in i motorn; ingen skillnad.
    Plockade isär motorn och inspekterade att alla lindningar var hela och oskadade.

Enligt sprängskiss så sitter det en varvtalsregulator, kan en felaktig sådan skapa blå blixtbollar vid kolen?

Nu kommer jag inte längre, vad kan vara fel?

2. W
    Medlem · 373 inlägg

woodrat

Medlem
  3. phl
    Medlem · Skåne · 7 143 inlägg

phl

Medlem
    Är det nu man ska kommentera att det iaf är tur att det inte var en PTS för då hade du haft gröna blixtar?

4. C
    Medlem · Stockholm · 2 498 inlägg

ClasseClas

Medlem
    Kan det vara avstörningskondingen som har gått sönder? Prova att ta bort den.

5. M
    Medlem · Kalmar · 16 inlägg

Martin Peterson

Medlem
    PTS10:an brinner gulaktiga lågor från motorn har jag fått erfara. 3veckor gammal såg. Aldrig mer grön Bosch. Hänt för många gånger.

6. h64

h64

Medlem
    Vart sitter den, i motorn eller vid av/på knappen ?

7. GK100
    Medlem · Jönköping · 10 371 inlägg

GK100

Medlem
    Du behöver nog inte tänka på kondensatorn, med största sannolikhet har du fel i rotorn tex har lödning mot kollektorn släppt eller är någon lindningshärva bränd eller med avbrott. Om du kan mäta är det inte omöjligt att det är ett enklare fel som går att fixa men oftast är det ny "motor" om det är värt det.

8. h64

h64

Medlem
    Efter ha granskat och mätt med multimeter hit och dit så har jag satsat på att först byta den yttre lindningen. Den hade vissa synliga "avvikelser". Rotorn ser helt ok ut och mina mätningar kunde inte påvisa några avvikelser i motståndet över lindningarna.

Ca 500 kr ben insatsen med frakt och kommer inom nån dag. Håller tummarna.

Både rotor och lindningen skulle ha kostat ö ver 1400 kr vilket är 20% av en ny såg. Jag hoppas slippa det. Har haft mina kval över om jag skulle köpa nytt direkt eller försöka reparera....

9. h64

h64

Medlem
    Jag gav upp, sålde sågen på blocket (som trsig) och köpte en ny.

Unboxing video här: [video=youtube;84jYUV0ZNGM]https://www.youtube.com/watch?v=84jYUV0ZNGM[/video]

10. ByggaNytt
    Medlem · Stockholm · 2 711 inlägg

ByggaNytt

Medlem
    Gammal tråd men jag hittade den när min GTS 10 gav upp för en vecka sedan. Sågen stannade under sågning så jag trodde att en bit hade kilat fast sig men inte.... Startade upp den igen men det luktade rejält bränt och mycket blåa/gula blixtar från elmotorn.. Hmmm, fick skruva en stund men sen lokaliserades felet:
    Fattades några rullar i kullagret för rotorn :cry:

Beställde lite nya prylar från Bosch:
    Motorhuset som är av plast hade smält där kullagret satt och rotorn såg lite väl "trött" ut efter att ha slagit i statorn när den började vobbla runt....

Nytt lager provmonteras:

Det tog några timmar att både felsöka och montera tillbaka men nu spinner den som en katt igen:D
    Logga in för att se filmer.

11. nanowire
    Amatörexpert · Södermanland · 4 036 inlägg

nanowire

Amatörexpert
  12. ByggaNytt
    Medlem · Stockholm · 2 711 inlägg

ByggaNytt

Medlem
    Ok, lycka till (y)

• Laddar…
  13. nanowire

nanowire

Amatörexpert
    Ikväll hade jag äntligen tid att felsöka. Rotorn rullar mjukt så lagren verkar ok. Kolen har mycket kvar (ca 1,5 cm) och kopparbläcken som kolen släpar emot känns jämna när jag petar med fingret på dem. Vad kan vara felet tro? :thinking:
    Logga in för att se filmer.

14. nanowire

nanowire

Amatörexpert
  15. MultiMan
    Realist · Västernorrland · 2 934 inlägg

MultiMan

Realist
    Är du verkligen säker på att kolen och hållarna är ok? Ser ut som att kollektorn inte haft kontakt ordentligt och gått rejält varm. Missfärgat och epoxigjutningen ser ut att ha börjat bubbla sig.

Har kolen bra kontakt ska det inte vara en massa ojämna streck och ytor utan en jämn yta så fort kol och kollektor slitit in sig till varandra. Så ser det inte alls ut här.

Kan du lägga upp bild på kol, kolhållare och fjädrar?

1,5 cm är absolut inte "mycket kvar" utan snarast väldigt slitna skulle jag säga om det inte är en minimaskin.

Tittar man på videon är det uppenbart att kolen är slut eller så har fjädrarna hängt sig så att det inte är tillräckligt tryck längre. Med tanke på värmeskadorna på kollektorn har detta pågått under en längre tid. Alltid bäst att åtgärda fel direkt, det blir oftast billigast. Stor risk att du måste köpa ny rotor och det är inte gratis.

Redigerat 13 maj 2020 06:47
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.