Min borssåg Bosch GTS 10 började gå hackigt och lukta bränt.
Började felsöka och såg att det blixtrade en blå boll (ca 25 mm stor) vid kolen.
Jag beställde nya kol och bytte; ingen skillnad.
Rengjorde kollektorn med stålull så kopparen blev skinande blank; ingen skillnad.
Kopplade förbi elektroniken bakom startknappen så 230v gick rakt in i motorn; ingen skillnad.
Plockade isär motorn och inspekterade att alla lindningar var hela och oskadade.
Enligt sprängskiss så sitter det en varvtalsregulator, kan en felaktig sådan skapa blå blixtbollar vid kolen?
Samma sak hände min såg. Fick ny motor på garanti. Kolen hade lossat då plastskruvarna som håller dom inne skruvat ut sig själva. Hände för en ca. 3 år sedan.
Du behöver nog inte tänka på kondensatorn, med största sannolikhet har du fel i rotorn tex har lödning mot kollektorn släppt eller är någon lindningshärva bränd eller med avbrott. Om du kan mäta är det inte omöjligt att det är ett enklare fel som går att fixa men oftast är det ny "motor" om det är värt det.
Efter ha granskat och mätt med multimeter hit och dit så har jag satsat på att först byta den yttre lindningen. Den hade vissa synliga "avvikelser". Rotorn ser helt ok ut och mina mätningar kunde inte påvisa några avvikelser i motståndet över lindningarna.
Ca 500 kr ben insatsen med frakt och kommer inom nån dag. Håller tummarna.
Både rotor och lindningen skulle ha kostat ö ver 1400 kr vilket är 20% av en ny såg. Jag hoppas slippa det. Har haft mina kval över om jag skulle köpa nytt direkt eller försöka reparera....
Gammal tråd men jag hittade den när min GTS 10 gav upp för en vecka sedan. Sågen stannade under sågning så jag trodde att en bit hade kilat fast sig men inte.... Startade upp den igen men det luktade rejält bränt och mycket blåa/gula blixtar från elmotorn.. Hmmm, fick skruva en stund men sen lokaliserades felet:
Fattades några rullar i kullagret för rotorn
Beställde lite nya prylar från Bosch:
Motorhuset som är av plast hade smält där kullagret satt och rotorn såg lite väl "trött" ut efter att ha slagit i statorn när den började vobbla runt....
Nytt lager provmonteras:
Det tog några timmar att både felsöka och montera tillbaka men nu spinner den som en katt igen
Just i denna stund bestämde sig den magiska blå röken för att lämna min GST10. Innan röken gav sig av så skramlade det och lät så hoppas på samma typ av lagerfel som @ByggaNytt här ovan
Ikväll hade jag äntligen tid att felsöka. Rotorn rullar mjukt så lagren verkar ok. Kolen har mycket kvar (ca 1,5 cm) och kopparbläcken som kolen släpar emot känns jämna när jag petar med fingret på dem. Vad kan vara felet tro?
Ikväll hade jag äntligen tid att felsöka. Rotorn rullar mjukt så lagren verkar ok. Kolen har mycket kvar (ca 1,5 cm) och kopparbläcken som kolen släpar emot känns jämna när jag petar med fingret på dem. Vad kan vara felet tro?
[video]
Några av anslutningspunkterna för lindningarna ser annorlunda ut, brända?
Är du verkligen säker på att kolen och hållarna är ok? Ser ut som att kollektorn inte haft kontakt ordentligt och gått rejält varm. Missfärgat och epoxigjutningen ser ut att ha börjat bubbla sig.
Har kolen bra kontakt ska det inte vara en massa ojämna streck och ytor utan en jämn yta så fort kol och kollektor slitit in sig till varandra. Så ser det inte alls ut här.
Kan du lägga upp bild på kol, kolhållare och fjädrar?
1,5 cm är absolut inte "mycket kvar" utan snarast väldigt slitna skulle jag säga om det inte är en minimaskin.
Tittar man på videon är det uppenbart att kolen är slut eller så har fjädrarna hängt sig så att det inte är tillräckligt tryck längre. Med tanke på värmeskadorna på kollektorn har detta pågått under en längre tid. Alltid bäst att åtgärda fel direkt, det blir oftast billigast. Stor risk att du måste köpa ny rotor och det är inte gratis.